• Anonym­sju
    Wed 7 Aug 2019 17:35
    618 visningar
    10 svar
    10
    618

    Ni som jobbar på förskola, se hit!

    Hej,

    Skulle vilja att ni som arbetar som förskolelärare skriver vad som är positivt med att arbeta på förskola. Har funderat på att utbilda mig till förskolelärare, men för 2 år sedan fick jag mitt efterlängtade barn, vilket är helt underbart och det bästa som nånsin hänt mig, men även väldigt jobbigt i perioder och utmanande/utmattande. Jag har nu börjat tveka på om jag verkligen ska utbilda mig till förskolelärare, orkar man det med egna barn hemma? Att byta bajsblöjjor är ju inte det roligaste ens på mitt egna barn, hur ska man vilja göra det på andras? Samtidigt som jag hoppas och vill tro att jobbet är så mycket mycket mer än så, jag har ju alltid älskat barn och att vara med barn.

    Har ingen utbildning i dagsläget, och jobbar på ett ställe jag inte ser någon framtid på, så står just nu i en situation där jag känner att jag vill välja "bana" i livet.

    Man läser ju så mycket negativt om att jobba på förskola, men det måste ju även finnas ni som faktiskt trivs? Snälla skriv och berätta om hur det är, både det positiva och negativa!

    Och ni som har barn och jobbar på förskola, orkar man det? Har man samma energi och tålamod kvar till sina egna barn efter en arbetsdag som om man skulle ha ett annat arbete?

    Skulle bli så tacksam om ni tog er tid!

  • Svar på tråden Ni som jobbar på förskola, se hit!
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Wed 7 Aug 2019 22:49
    #2
    Anonym (Fsk-lärare) skrev 2019-08-07 17:47:29 följande:

    Kort sagt och tragiskt svar - jag är nog en sämre förälder ur vissa synvinklar på grund av mitt jobb. Man orkar inte vara superpedagogisk efter en lång arbetsdag, och jag orkar verkligen inte leka och dra fram massa pyssel, spel, pussel osv på hemmaplan, så sådana saker får pappan sköta.

    Dock älskar jag mitt jobb och har aldrig velat byta, så fördelarna väger tyngre.


    Hmm okej..

    Jobbade du på förskolan innan du fick barn? Tänkte om du märkte skillnad på hur mycket man orkar, hör endel säga att det är skillnad på sina egna barn hemma och barnen på förskolan, att det är som vilket annat jobb som helst.. men blir lite orolig av det tänket också, min son ska skolas in om 1,5 vecka och jag vill ju att hans pedagoger ska vara engagerade i honom, även om det "bara" är ett jobb.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 8 Aug 2019 07:31
    #4
    Anonym (Fsk-lärare) skrev 2019-08-07 23:51:00 följande:

    Nä, jobbet gör man väl så bra man kan oavsett, det är väl mer barnen hemma i så fall som det går ut över.

    Däremot vet jag att jag tyckte det var mysigare att jobba på småbarnsavdelning innan jag fick egna, allt mys och gos, närhet och omvårdnad man får med de minsta i förskolan uppskattade jag mer innan jag blev mamma själv.

    Sen i efterhand är det nog smart att inte arbeta med samma åldrar som ens egna barn, att umgås med 15 styck viljestarka 2-3 åringar på heltid och sen komma hem till ännu en när man slutat tar ganska mycket energi. :p


    Det är det jag är rädd för, att det ska gå ut över ens egna barn, det vill jag ju inte!

    Det förstår jag, haha ;p

    Men en fråga lite off topic men skulle vilja höra från en som jobbar på förskola, min son ska gå på en småbarnsavdelning med 15 andra barn på 3 pedagoger, är det mycket barn på få vuxna? Min son kommer va den äldsta av 9 barn som skolas in om 2 veckor, han är ca 21 månader. Undra hur dom ska hinna med att skola in så många och samtidigt hinna få barnen att känna sig trygga o sedda..
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 8 Aug 2019 14:13
    #5
    Anonymsju skrev 2019-08-07 17:35:18 följande:

    Hej,

    Skulle vilja att ni som arbetar som förskolelärare skriver vad som är positivt med att arbeta på förskola. Har funderat på att utbilda mig till förskolelärare, men för 2 år sedan fick jag mitt efterlängtade barn, vilket är helt underbart och det bästa som nånsin hänt mig, men även väldigt jobbigt i perioder och utmanande/utmattande. Jag har nu börjat tveka på om jag verkligen ska utbilda mig till förskolelärare, orkar man det med egna barn hemma? Att byta bajsblöjjor är ju inte det roligaste ens på mitt egna barn, hur ska man vilja göra det på andras? Samtidigt som jag hoppas och vill tro att jobbet är så mycket mycket mer än så, jag har ju alltid älskat barn och att vara med barn.

    Har ingen utbildning i dagsläget, och jobbar på ett ställe jag inte ser någon framtid på, så står just nu i en situation där jag känner att jag vill välja "bana" i livet.

    Man läser ju så mycket negativt om att jobba på förskola, men det måste ju även finnas ni som faktiskt trivs? Snälla skriv och berätta om hur det är, både det positiva och negativa!

    Och ni som har barn och jobbar på förskola, orkar man det? Har man samma energi och tålamod kvar till sina egna barn efter en arbetsdag som om man skulle ha ett annat arbete?

    Skulle bli så tacksam om ni tog er tid!


    Ingen mer?
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 8 Aug 2019 20:10
    #6

    Upp

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 8 Aug 2019 22:48
    #7

    Uppppp

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Mon 12 Aug 2019 07:51
    #8

    Måste finnas fler här inne som jobbar på förskola?

Svar på tråden Ni som jobbar på förskola, se hit!