• linneaelinor

    Vilken stad ska vi flytta till?

    Jag och min pojkvän planerar att flytta ifrån skåne så snart vi kan när vi har avsluta våra studier. Men vi vet inte riktigt var vi ska ta vägen och jag behöver er hjälp :) 

    Vad vi vill ha: 
    Närhet till en stad/ by där det mesta man behöver finns och något att göra(alltså kan vi bo utanför en stad men gärna inte för långt ifrån jobb etc) 
    Lugn och ro 
    Närhet till naturen (alltså "riktig" natur med urskogar, berg och sjöar) 
    Bra plats för barn att växa upp
    Hyfsat billiga hus 
    Hyfsat lätt att få jobb (gymnasielärare och SYV)

    Vi har kollat på Kalix, Luleå och Piteå. Hur är det att bo där? Är det nära naturen? Eller måste man mer närmare typ Kiruna, Jokkmokk eller Gällivare då? Har ni andra förslag? 

    Såå tacksam för era tips :) 
     

  • Svar på tråden Vilken stad ska vi flytta till?
  • Anonym (Ylva)

    Gällivare känner jag rätt väl till och det är fint där uppe. Dock vet jag inte hur det är med jobb men de byggs en hel del nya bostäder där. Visserligen för att de ha behövt evakuera/flytta Malmberget.

    Finns en skidbacke där Dundret men den har inte så många backar fyra tror jag att det är. Även fint att vandra på dundret under sommaren. Under rätt väder förhållande kan man se 10% av Sveriges yta från en av topparna och kebnekaise med. Finns massa byar utanför med och gott om sjöar med fina fiskar i.

    De har ett slakteri Karlgrens där man kan köpa kött. Riktigt bra affär.

    Centrum är inte så mycket men det finns de klädbutiker man behöver typ. Annars har man ju internet. Bowling finns att göra bio med tror jag (har inte varit på det). Har för mig att de ska bygga ett media hus bla med bio och bibliotek. En ny högstadieskola byggs och det finns ett gymnasium där.

    Skulle nog säga att Gällivare har allt ni söker, så kan rekommendera det starkt. Det enda minus är myggen såklart med dem går inte att undvika i Norrland.

  • Anonym (M)

    Umeå har jag hört mycket gott om, har aldrig bott där själv dock.

  • Anonym (Anonym)

    Asså hela Norrland är ju "nära naturen", även de sydligaste delarna, det går som inte att komma ifrån x) Lite värre runt storstäderna så klart men ändå.

    Skulle nog rekommendera att ni håller er nära en storstad så ni har sjukhus etc nära. Vid kusten är kylan annorlunda och det kan blåsa en del, då kan det vara bättre en bit in åt landet. Sedan har ni ju också vägar och tåg att tänka på, E4 t ex är ju nåt att tänka på. Kanske nära nån flygplats, det blir ju drygt att sitta alla mil ner till Skåne om ni ska hälsa på släkten...

  • Anonym (Maria)

    Gävle- Sandviken-området?

    Där finns fin natur åt alla håll men också Gävle som är en trivsam stad och nära till Sthlm.

  • Limajo

    Luleå är en väldigt trevlig stad. Förutom närhet till skog och sjöar mm är det också väldigt vackert vid havet också. Plus att det är en hyfsat stor stad med teknisk högskola mm vilket gör att risken för att bli lappsjuk är betydligt lägre än i inlandet.

  • Anonym (Qwerty)

    Luleå har helt klart fördelen av att vara en större stad även om jag tycker själva stan är rätt trist. Men ni verkar inte vara så brydd om sånt så då funkar det så klart. Sen gäller det som vanligt att välja bostadsområde med omsorg för överallt finns bättre och sämre områden.

    Östersund är ju ett alternativ om ni gillar natur och skidor. Då har ni Åre nära.

  • Anonym (Qwerty)

    Piteå är en charmigare stad och billigare att köpa hus i. Sen ska man överleva Assi-lukten också...

  • Anonym (Mor och far)

    Var bor era föräldrar och syskon? Många vill bo nära övrig familj när de får barn. Bara något att ha i bakhuvudet. (Om ni har bra relation till dem vill säga.)

  • Studentpappa

    Håll er nära kusten och tåget så funkar det mesta. Ett undantag är Östersund om ni gillar skidåkning, vandring och cykling, det är suveränt utbud på det, både i stans närhet och inom 1-2h med bil.

    Åre/Bydalen/Trillevallen/Storulvån/Vemdalen, Sthlm nås med tåg eller flyg.

    Kalla somrar är det också


    Ride it like you stole it
  • Primulina

    Med de utglidningarna bord e ni kunna få jobb var som helst typ. De ni beskriver finns i princip i hela Norrland sen kanske ni ska åka runt för att få en känsla.

    Jag har själv plugga i Malmö under 6 år och kommer från Västerbotten och har bott i Luleå och gjort mycket jobb i Kiruna.

    Vill ni ha större stad med mycket kultur, hipp mat och stort utbud av det mesta men lite dyrare boende kan man bo i Umetrakten. Bostadspricerna sjunker markant 30 min utanför stan men är klart billigare än skåne.

    Luleå är en lite mindre stad men men mysig och trevlig själ. Här finns som tidigare nämnt både skog, sjöar och skärgården. Lite billigare än Umeå.

    Kring malmfältet, Kiruna, Gällevari, Malmberget är friluftsliv, jakt och vintersport de stora aktiviteterna men det finns en hel del annat. Är lite osäker på bostadspriserna men de är relativt höga i städerna men jag tror de sjunker drastiskt utanför. Här kan det vara läge för att inte vara rädd för att köra långa sträckor. Kollektivtrafiken är inte den bästa men det finns en del tåg att åka med.

    Ett annat tips jag har är Lycksele och Arvidsjaur. Lycksele är mysigt och har lite av varje men är en liten stad. Arvidsjaur är också levande mycket på grund av bilindustrin. De matfett trevligt centrum

    Vill ni ha mer folk runt er ska ni bo närmast kusten. Vill ni ha lite mer lyhördhet söker mot inlandet.

    Jag som inte gillar värmen och gillar vintersport känner att Luleå var ett bättre ställe än Umeå men har min släkt här.

    Hoppas ni kommer hit det är trevligt med nytt folk i de norra delarna. Alldeles för många flyttar härifrån.

Svar på tråden Vilken stad ska vi flytta till?