• Teresia0407

    Varför går jag inte ner i vikt?!

    Jag blir galen, frustrerad och tappar hoppet/ motivationen. Jag har verkligen försökt i 5 år att gå ner i vikt med motion och kosthållning. Vill uppnå allmän bra hälsa. Men det spökar, det går inte. Just nu exempelvis motionerar jag med rätt kosthållning, men likt förbannat åt helvete. Det är tröstlöst.

    Vad gör jag för fel?????? Bra hållbara tips??

  • Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?!
  • AniieeHär

    Vad är "rätt kosthållning", både enligt dig och för dig? För dig är det förmodligen något annat än enligt dig eftersom det inte händer något.

    För att kunna veta vad du gör fel och tipsa dig om något annat så måste vi först veta hur du väger, vad du äter, hur mycket (det här är skitviktigt och något inte många som ber om hjälp ens har koll på själva) och hur du tränar.

    Men bara jag vet det så hjälper jag dig gärna till nya insikter och grejer du kan testa.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Teresia0407

    Min vikt är väl knappast relevant för att gå ner i vikt? Just nu äter jag uteslutande kolhydrater, exempelvis kotletter, kyckling med bara grönsaker ingen potatis eller sås. Knäckebröd eller mörkt eller havregrynsgröt till frukost. Banan till mellanmål. Så mycket vatten som möjligt, utesluter läsk 6 dar i veckan. Motionerar det jag mäktar med, dvs en halvtimma promenad om dagen. Jag har haft navelbråck i 5 år (fixat nu) som ställt till det med tarmarna. Rejält! Men sen så tappar jag motivationen och faller tillbaka i gamla hjulspår, med coca-cola zero och god mat, sötsaker. Men nu försöker jag faktiskt på riktigt-riktigt och utesluter mycket, med motion efter min förmåga.

    Vad är en bra, ihållande diet med motion för en icke van träningsmänniska?

  • Teresia0407
    Lilla Gs mamma skrev 2019-08-08 07:45:08 följande:

    Har du kollat upp dina sköldkörtelvärden på sistone?


    Ja, för länge sen
  • Orolig över barn
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 07:39:24 följande:

    Min vikt är väl knappast relevant för att gå ner i vikt? Just nu äter jag uteslutande kolhydrater, exempelvis kotletter, kyckling med bara grönsaker ingen potatis eller sås. Knäckebröd eller mörkt eller havregrynsgröt till frukost. Banan till mellanmål. Så mycket vatten som möjligt, utesluter läsk 6 dar i veckan. Motionerar det jag mäktar med, dvs en halvtimma promenad om dagen. Jag har haft navelbråck i 5 år (fixat nu) som ställt till det med tarmarna. Rejält! Men sen så tappar jag motivationen och faller tillbaka i gamla hjulspår, med coca-cola zero och god mat, sötsaker. Men nu försöker jag faktiskt på riktigt-riktigt och utesluter mycket, med motion efter min förmåga.

    Vad är en bra, ihållande diet med motion för en icke van träningsmänniska?


    Banan o gröt är kanske inte den bästa val.. kan du ta vitkål eller broccoli istället?

    Du kan utesluta läsk 6 dagar i veckan - den viktigast är ändå hur mycket läsk dricker du den 7:e dagen ?

    Kan du lägga till något mer träning ?
  • Kokoskorven
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 07:39:24 följande:

    Min vikt är väl knappast relevant för att gå ner i vikt? Just nu äter jag uteslutande kolhydrater, exempelvis kotletter, kyckling med bara grönsaker ingen potatis eller sås. Knäckebröd eller mörkt eller havregrynsgröt till frukost. Banan till mellanmål. Så mycket vatten som möjligt, utesluter läsk 6 dar i veckan. Motionerar det jag mäktar med, dvs en halvtimma promenad om dagen. Jag har haft navelbråck i 5 år (fixat nu) som ställt till det med tarmarna. Rejält! Men sen så tappar jag motivationen och faller tillbaka i gamla hjulspår, med coca-cola zero och god mat, sötsaker. Men nu försöker jag faktiskt på riktigt-riktigt och utesluter mycket, med motion efter min förmåga.

    Vad är en bra, ihållande diet med motion för en icke van träningsmänniska?


    Jag vet att många tror på att utesluta kolhydrater för att gå ned i vikt, men för vissa (t ex mig) gör en sådan diet att jag aldrig känner mig riktigt mätt och därför äter mycket större portioner än vad jag skulle göra annars. Antar att du redan provat olika dieter, men just "low-carb" kanske inte är rätt för dig? I slutändan är det ju faktiskt hur mycket du äter, alltså hur många kalorier du får i dig, och inte exakt VAD du äter som avgör om du går upp eller ner i vikt.

    Promenader är förstås bra, men knappast tillräckligt för att hjälpa till med en viktnedgång. Finns det någon lite intensivare träningsform som du skulle kunna tänka dig? Gym? Simning? Pilates? Kanske du kunde ta hjälp av en personlig tränare för att komma igång?
  • Teresia0407
    Orolig över barn skrev 2019-08-08 09:04:52 följande:

    Banan o gröt är kanske inte den bästa val.. kan du ta vitkål eller broccoli istället?

    Du kan utesluta läsk 6 dagar i veckan - den viktigast är ändå hur mycket läsk dricker du den 7:e dagen ?

    Kan du lägga till något mer träning ?


    Möjligtvis 2 glas. Okej på vilket vis är inte gröt bra?

    Ringde om en dietist idag, fick till svars att jag får kontakta privat kostrådgivare eller skaffa en app, eventuellt att jag kunde få gå ett viktprogram om plats fanns. Det slutade med att hon skulle FRÅGA min läkare om sköldkörtel prov, trots att jag inte bad om det. Fin sjukvård.
  • Teresia0407
    Kokoskorven skrev 2019-08-08 09:30:05 följande:

    Jag vet att många tror på att utesluta kolhydrater för att gå ned i vikt, men för vissa (t ex mig) gör en sådan diet att jag aldrig känner mig riktigt mätt och därför äter mycket större portioner än vad jag skulle göra annars. Antar att du redan provat olika dieter, men just "low-carb" kanske inte är rätt för dig? I slutändan är det ju faktiskt hur mycket du äter, alltså hur många kalorier du får i dig, och inte exakt VAD du äter som avgör om du går upp eller ner i vikt.

    Promenader är förstås bra, men knappast tillräckligt för att hjälpa till med en viktnedgång. Finns det någon lite intensivare träningsform som du skulle kunna tänka dig? Gym? Simning? Pilates? Kanske du kunde ta hjälp av en personlig tränare för att komma igång?


    Är ingen träningsmänniska eller har möjligheten att träna på gym, så det i kombination..

    Jag äter aldrig två portioner, försöker äta små portioner. Håller mig till liten motion för att jag får ont i kroppen.

    Varför är inte havregrynsgröt bra??
  • MallaL

    Om du räknar kalorierna får du antagligen i dig fler per dag än vad som behövs för att gå ner. Äter man för mycket även om det är bra mat går man inte ner i vikt.

Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?!