• Anzil

    Är det alltså florsocker som jag saknar?!

    Hej!

    Jag har i princip aldrig bakat för mig själv och jag försöker göra kärleksmums men det blir inget smak. Jag försöker vara ordentligt med sockret så det inte blir för mycket socker. I butiken fick jag lättströ, jag trodde den ersattes för strösocker. Vaniljsocker har jag men jag saknar florsocker. Är det den som gör smaken av det hela?

    Jag får nästan ingen smak för min bakelse och det gjorde mig smått besviken.

    Känns som om det är mängder av socker som jag använder. Florsocker, lättströsocker och vaniljsocker. Känns ju väldigt, väldigt mycket. Att bara använda vaniljsocker och lättströsocker känns bara det som om det är tok för mycket.

    Är det verkligen florsocker som gör så att det nu inte blev knappt någon smak?

  • Svar på tråden Är det alltså florsocker som jag saknar?!
  • 100wfs
    Anzil skrev 2019-08-07 21:16:26 följande:
    Jag tänker dra till affären nu. Det är alltså florsocker och snabbkaffe. Därefter blir det en smakrik kärleksmums? :)

    Lättströsocker fungerar väl fortfarande, hoppas jag?! :O

    Mjölk kanske jag skall också prova!

    Hehehe, tjaa.Är det positivt eller negativt att jag fick dig ett sug av att baka imorgon? :D
    Köp allt på ingredienslistan så ska det nog bli bättre :) 
  • AniieeHär
    Anzil skrev 2019-08-07 21:16:26 följande:
    Jag tänker dra till affären nu. Det är alltså florsocker och snabbkaffe. Därefter blir det en smakrik kärleksmums? :)

    Lättströsocker fungerar väl fortfarande, hoppas jag?! :O

    Mjölk kanske jag skall också prova!

    Hehehe, tjaa.Är det positivt eller negativt att jag fick dig ett sug av att baka imorgon? :D
    Nej, lättströ funkar INTE. Ska du baka så använd vanligt socker. Sockersubstitut (och andra substitut) uppför sig inte som originalen, och igen, bakning är en vetenskap. Mjölk ska du så klart ha, vad ska du annars ha i? Ok, vatten funkar ju, men det blir inte lika gott. 

    Riktiga ingredienser, av god kvalitet, är vad du behöver.

    Resten hänger på dig.

    Att baka är alltid positivt.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anzil
    AniieeHär skrev 2019-08-07 21:40:12 följande:
    Nej, lättströ funkar INTE. Ska du baka så använd vanligt socker. Sockersubstitut (och andra substitut) uppför sig inte som originalen, och igen, bakning är en vetenskap. Mjölk ska du så klart ha, vad ska du annars ha i? Ok, vatten funkar ju, men det blir inte lika gott. 

    Riktiga ingredienser, av god kvalitet, är vad du behöver.

    Resten hänger på dig.

    Att baka är alltid positivt.
    Okej, jag får ta och handla imorgon igen då. Vanlig strösocker då.

    Jag skippade snabb kaffe. Jag fick höra i butiken att det inte blir lika starkt kaffe, så jag skippade det. Eller är det någonting jag också MÅSTE ha?
  • AniieeHär
    Anzil skrev 2019-08-07 22:12:17 följande:
    Okej, jag får ta och handla imorgon igen då. Vanlig strösocker då.

    Jag skippade snabb kaffe. Jag fick höra i butiken att det inte blir lika starkt kaffe, så jag skippade det. Eller är det någonting jag också MÅSTE ha?
    Kaffe kan du skippa om du vill (men häll i samma mängd mjölk eller vatten istället). Kaffe är smaksättning, vätskan är dock nädvändig.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • 170909
    Aikido skrev 2019-08-07 19:50:10 följande:
    Skippar du kaffe, socker och florsocker blir det varken kärlek eller mums. Det blir bara kaka. Kaka man kan ge till folk man inte tycker om.
    Jag gillar dina kommentarer, trådar blir alltid mycket roligare när du är med
  • Butterfly80
    AniieeHär skrev 2019-08-07 22:15:07 följande:
    Kaffe kan du skippa om du vill (men häll i samma mängd mjölk eller vatten istället). Kaffe är smaksättning, vätskan är dock nädvändig.
    Fast vill man att det ska smaka kärleksmums så kan man inte skippa det.
  • v i r r a

    Hmm.. Undra varför jag plötsligt börjar tänka på att Svan är ett fantastiskt djur?

    ANOF, snälla säg att det är du!

  • Kusinen

    Hur har du gjort glasyren till kakan utan florsocker? Florsocker är ju en huvudingrediens i glasyren så den går ju inte bara ta bort. Eller har du hoppat äver glasyren? Då förscinner ju kakans karaktär.

  • AniieeHär
    Butterfly80 skrev 2019-08-07 22:35:39 följande:
    Fast vill man att det ska smaka kärleksmums så kan man inte skippa det.
    Håller med.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    v i r r a skrev 2019-08-07 22:58:25 följande:

    Hmm.. Undra varför jag plötsligt börjar tänka på att Svan är ett fantastiskt djur?

    ANOF, snälla säg att det är du!


    Tyvärr....
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anzil
    AniieeHär skrev 2019-08-08 10:22:18 följande:
    Håller med.
    Har du provat snabbkaffe i kärleksmumsen?

    Jag vill nu ha kaffe i min kärleksmums men har ingen bryggare och det enda som jag kan skaffa är snabbkaffe och det är en sådan som gör att det inte smakar så mycket kaffe. Så jag vet inte hur mycket skillnad det skulle ändå göra om jag använder det eller utan. Jag vill verkligen inte köpa en massa saker i onödan.


  • AniieeHär
    Anzil skrev 2019-08-08 11:27:59 följande:
    Har du provat snabbkaffe i kärleksmumsen?

    Jag vill nu ha kaffe i min kärleksmums men har ingen bryggare och det enda som jag kan skaffa är snabbkaffe och det är en sådan som gör att det inte smakar så mycket kaffe. Så jag vet inte hur mycket skillnad det skulle ändå göra om jag använder det eller utan. Jag vill verkligen inte köpa en massa saker i onödan.
    Jag har nästan alltid snabbkaffe i mina chokladkakor, kärleksmums eller vadd et nu är. Jag dricker inte heller kaffe så om inte min flickvän vill ha kaffe så tar jag snabbkaffe. Jag köper alltid Nescafe mörkrostat, det blir godast tycker jag. Fråga i butiken om de har, det kan vara stöldbegärligt så här i mina affärer har de i kassan och bakom spel/postdisken.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anzil
    Kusinen skrev 2019-08-08 05:36:48 följande:

    Hur har du gjort glasyren till kakan utan florsocker? Florsocker är ju en huvudingrediens i glasyren så den går ju inte bara ta bort. Eller har du hoppat äver glasyren? Då förscinner ju kakans karaktär.


    Jag tycker det är glasyren ändå som givit mest smak än själva kakan.
  • brallison
    Anzil skrev 2019-08-08 11:42:06 följande:
    Jag tycker det är glasyren ändå som givit mest smak än själva kakan.
    Det stämmer inte alls. Kaffe är ett måste i kärleksmums, annars blir det vad som helst men inte kärleksmums. Om du inte vill använda snabbkaffe, ta bryggkaffe och hel på kokande vatten och sen sila - det blir samma smak för bakning.
  • Aikido
    Anzil skrev 2019-08-08 11:27:59 följande:
    Har du provat snabbkaffe i kärleksmumsen?

    Jag vill nu ha kaffe i min kärleksmums men har ingen bryggare och det enda som jag kan skaffa är snabbkaffe och det är en sådan som gör att det inte smakar så mycket kaffe. Så jag vet inte hur mycket skillnad det skulle ändå göra om jag använder det eller utan. Jag vill verkligen inte köpa en massa saker i onödan.


    Lite likt flickan som gillade stora doningar, häckade vid kondomhyllan och följde efter de som köpte Grande får du väl ställa dig vid snabbkaffet i din favoritaffär och invänta en snabbkaffejunkie. Följ efter densamma (gärna iklädd blottarrock och solglasögon) och påkalla uppmärksamhet från snabbkaffeägaren genom att ropa "Halt i lagens namn!". Då den värsta uppståndelsen lagt sig frågar du helt sonika om du kan få köpa in dig på ett par matskedar.
  • 100wfs
    Anzil skrev 2019-08-08 11:27:59 följande:
    Har du provat snabbkaffe i kärleksmumsen?

    Jag vill nu ha kaffe i min kärleksmums men har ingen bryggare och det enda som jag kan skaffa är snabbkaffe och det är en sådan som gör att det inte smakar så mycket kaffe. Så jag vet inte hur mycket skillnad det skulle ändå göra om jag använder det eller utan. Jag vill verkligen inte köpa en massa saker i onödan.
    Kaffet är grejen. Annars blir det ju bara fjesig kaka med vanlig glasyr som mest smakar socker? 

    Snabbkaffe funkar utmärkt! 
  • Grodis15
    Anzil skrev 2019-08-08 11:27:59 följande:

    Har du provat snabbkaffe i kärleksmumsen?

    Jag vill nu ha kaffe i min kärleksmums men har ingen bryggare och det enda som jag kan skaffa är snabbkaffe och det är en sådan som gör att det inte smakar så mycket kaffe. Så jag vet inte hur mycket skillnad det skulle ändå göra om jag använder det eller utan. Jag vill verkligen inte köpa en massa saker i onödan.


    Men gå bara och köp en take away-kaffe då och ta så mycket du behöver till kakan. Annars köp snabbkaffe och gör det bara extra starkt....
  • IceKitten

    Köpt snabbkaffe. Då du inte är en van kaffetant kommer du inte märka skillnaden. Eller gör grekiskt kaffe, det smakar.

  • Pimpinellan

    Du kan även köpa kokkaffe och göra kaffe i vanlig kastrull. För att få kaffe i bakverk behövs varken kaffebryggare eller kaffepanna. Snabbkaffe eller kokkaffe går lika bra att göra med bara hett vatten.

Svar på tråden Är det alltså florsocker som jag saknar?!