• hannaMnilsson

    Klarar inte av min hemlukt!

    Jag är gravid i v.11 och har mått extremt illa sen v.6 och nu har jag börjat få problem med att ALLT luktar skit!!! Min sambo luktar illa, allas parfymer, tvätten luktar surt.. men värst är ändå att hela hemmet luktar så illa att det vänder sig i magen så fort jag kliver innanför dörren. Någon som har samma problem och har några tips på hur man kan få allt att inte lukta skit? ????

  • Svar på tråden Klarar inte av min hemlukt!
  • Anonym (Laura)

    Kan du urskilja vad du tycker luktar illa? Är det rengöringsmedlet ni använder, eller själva huslukten? Kan det hjälpa med nytt, doftfritt rengöringsmedel? Skulle ni kunna köpa eller låna en luftrenare och se om det blir bättre?

    Känner du lukten konstant eller blir det värre om du ex.vis är hungrig när du kommer hem? I så fall kan det kanske hjälpa att du försöker äta något litet innan du går hem.

  • Pimpinellan

    Jag var också väldigt luktöverkänslig som gravid, speciellt med andra barnet. Maken fick helt enkelt inte vistas i samma rum när han duschat, jag hade spytt rakt av! Städa gick bort, vi vädrade som galningar när maken skurat toan. Jag borstade tänderna med så lite tandkräm så jag stod ut. Köp parfymfritt tvättmedel om du inte redan har. Eller tvärtom- köp nåt som luktar gott om du kör parfymfritt (lukta i affären själv!). Be mannen sköta tvätten, disken, maten. 

  • Etta

    Jag kände samma, och framförallt en lukt i badrummet tyckte jag var fruktansvärd, trodde först det var en speciell tvål som jag bytte ut men förstod efter ett par veckor att det var dotterns bubbelbad, Alfons Åberg! Kan fortfarande nu i slutet av graviditeten må illa av just den. Knäppt. Håller med ovanstående om att försöka byta ut alla dofter du kan, jag bytte diskmedel och tvättmedel osv. I min första graviditet bytte jag rum på jobbet i v 6 och mådde sen illa varje gång jag kom in i det rummet... tror man förknippar vissa dofter med illamående till sist. Jobbigt är det i allafall!

  • ballerinakakaoreo

    Jag var likadan. Jag köpte sån automatisk doftspray och en vanlig sprayflaska/blomspruta där jag blandade sköljmedel och vatten och gick runt och sprutade på alla kuddar i soffan, gardinerna, mattorna, duschdraperiet, handdukar osv så att allt skulle ta lukt av sköljmedlet. Det hjälpte 

  • Pentra

    Jag var i stort sett likadan. De enda dofter jag tålde var typ nybakat, nystekta pannkakor och kokt potatis. Viss blomdoft också ok. Vissa plastburkars innehåll stank helt plötsligt överjävligt igenom trots att burkarna var tillslutna och instängda i skåp, så att jag var tvungen att flytta dem till ställen där jag sällan var. Det enda för mig var att hålla mig undan och härda ut...och stanna och spy på hemväg från affären... :-/ ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Klarar inte av min hemlukt!