• Anonym (Kaffedraken)

    3 månaders bebis med gaser i magen

    Min son besväras av gaser i magen.

    Han är en jättepigg och glad liten pojk annars men detta spökar mycket på nätterna då det stånkas och så gör han ljud ifrån sig. Jag märker att han besväras mycket av det och jag tycker så synd då det känns som han inte får en god natts sömn.

    Jag ger honom droppar massage och försöker rapa honom men i get hjälper. Det enda bvc säger är jag vet inte så där får man inga svar heller.

    Han har inga utslag på kroppen heller då jag tänkte om det är mjölken?

    Är det någon som delar samma erfarenhet eller vet vad det kan bero på?

    Med vänlig hälsning, en väldigt trött mamma.

  • Svar på tråden 3 månaders bebis med gaser i magen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns ju saker man inte ska äta när man ammar. Har du kollat upp sånt? Sen är det otroligt vanligt med gaser i magen, pruttar, stånkande och stönande. Det är inget farligt alls. Värre är ju kolik när de skriker 4-5 timmar varje kväll, eller dygnet runt. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja jag försöker tänka på vad jag äter. Han sov bättre för ca 2 veckor sen då gick han bara upp 2 gånger per natt men detta kom så plötsligt och man tycker att magen egentligen borde bli bättre med tiden men känns som att allt blivit värre bara.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anna60 skrev 2019-08-08 13:23:40 följande:

    Det finns ju saker man inte ska äta när man ammar. Har du kollat upp sånt? Sen är det otroligt vanligt med gaser i magen, pruttar, stånkande och stönande. Det är inget farligt alls. Värre är ju kolik när de skriker 4-5 timmar varje kväll, eller dygnet runt. 


    Ja jag försöker tänka på vad jag äter. Han sov bättre för ca 2 veckor sen då gick han bara upp 2 gånger per natt men detta kom så plötsligt och man tycker att magen egentligen borde bli bättre med tiden men känns som att allt blivit värre bara.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anna60 skrev 2019-08-08 13:23:40 följande:
    Det finns ju saker man inte ska äta när man ammar. Har du kollat upp sånt? Sen är det otroligt vanligt med gaser i magen, pruttar, stånkande och stönande. Det är inget farligt alls. Värre är ju kolik när de skriker 4-5 timmar varje kväll, eller dygnet runt. 
    Det enda man inte ska äta när man ammar är sånt som bebisen bevisligen inte tål- efter att ha fått det konstaterat eller starkt misstänkt.. Dit hör mjölkprotein, ägg och soya. Inget annat.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför tror du att det är just mage som är orsaken till hans stånkande och alla ljud? Han kanske håller på att få tänder. Min dotter lät så också ungefär i den ålder, men hon även sträckte på sig väldigt ofta, så jag tror att det kan även vara lite av växtvärk - dvs inte just mage.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Saker jag undvek som ammande mamma var räkor, kål, lök, bönor. Och jag tog det lugnt med mjölken, förutom till kaffet. Finns säkert mer. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    brallison skrev 2019-08-08 14:39:37 följande:

    Varför tror du att det är just mage som är orsaken till hans stånkande och alla ljud? Han kanske håller på att få tänder. Min dotter lät så också ungefär i den ålder, men hon även sträckte på sig väldigt ofta, så jag tror att det kan även vara lite av växtvärk - dvs inte just mage.


    För att han drar upp benen och får ut en prutt då och då och imorse grät han i sömnen och efter en stund så bajsade han jättemycket och fick ut lite gaser.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej, jag har en dotter 11 månader men när hon va mindre så reagera hon på precis allt, jag tog bort mjölk, ägg allt med lök, vitlök, kolsyrat , det gröna på gurkan, och innan hon skulle äta ersättning eller bli ammad så fick hon VARJE gång minifon droppar och 1 gång om dagen Semper magdroppar.. kolla så det inte finns lök i korv du köper , typ falukorv , inget jag tänkte på. .Men det reagera min lilla tjej på.. hoppas det blir bättre

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej, jag har en dotter 11 månader men när hon va mindre så reagera hon på precis allt, jag tog bort mjölk, ägg allt med lök, vitlök, kolsyrat , det gröna på gurkan, och innan hon skulle äta ersättning eller bli ammad så fick hon VARJE gång minifon droppar och 1 gång om dagen Semper magdroppar.. kolla så det inte finns lök i korv du köper , typ falukorv , inget jag tänkte på. .Men det reagera min lilla tjej på.. hoppas det blir bättre

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur gammal e han?, när min dotter va ungefär 6-7månader så fick hon springmask, hon hade det jättejobbigt på kvällar/nätter , då masken blir aktiv...väldigt ovanligt men kolla det..gick till vc och fick utskrivet för det. Annars ta bort allt som han kan tänkas få ont i magen av, jag fick sluta med kolsyrat, ta bort det gröna på gurkan. ..mjölk, ägg...hoppas han blir bättre snart?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Innan du rensar ut hela kylskåpet så testa att helt enkelt hålla en arm (eller liknande) under rumpan så att höften är böjd i över 90°. Det gjorde att min lille pruttadd mycket mer under sömnen och alltså slapp uppblåstheten. Därefter sov han gott... Och luktade mindre gott ;)

  • Anonym (Kaffedraken)
    RamonaLily skrev 2019-08-08 22:14:45 följande:

    Hej, jag har en dotter 11 månader men när hon va mindre så reagera hon på precis allt, jag tog bort mjölk, ägg allt med lök, vitlök, kolsyrat , det gröna på gurkan, och innan hon skulle äta ersättning eller bli ammad så fick hon VARJE gång minifon droppar och 1 gång om dagen Semper magdroppar.. kolla så det inte finns lök i korv du köper , typ falukorv , inget jag tänkte på. .Men det reagera min lilla tjej på.. hoppas det blir bättre


    Jag är lite slarvig när det gäller maten men vill att han försöker vänja sig. Känns så jobbigt att inte kunna äta något fastän jag utesluter det mesta så är det tex jobbigt att som idag undvika allt om jag o vännerna bestämt o grilla o det ligger potatissallad med lök i osv.
  • Anonym (Kaffedraken)
    RamonaLily skrev 2019-08-08 22:20:11 följande:

    Hur gammal e han?, när min dotter va ungefär 6-7månader så fick hon springmask, hon hade det jättejobbigt på kvällar/nätter , då masken blir aktiv...väldigt ovanligt men kolla det..gick till vc och fick utskrivet för det. Annars ta bort allt som han kan tänkas få ont i magen av, jag fick sluta med kolsyrat, ta bort det gröna på gurkan. ..mjölk, ägg...hoppas han blir bättre snart?


    Han är 3 månader gammal. Jag får nog ändra på kosten och se om det blir bättre. Tack
  • Anonym (Kaffedraken)
    IceKitten skrev 2019-08-08 22:24:47 följande:

    Innan du rensar ut hela kylskåpet så testa att helt enkelt hålla en arm (eller liknande) under rumpan så att höften är böjd i över 90°. Det gjorde att min lille pruttadd mycket mer under sömnen och alltså slapp uppblåstheten. Därefter sov han gott... Och luktade mindre gott ;)


    Det gör jag ofta ????
  • Anonym (Kaffedraken)

    Visst det är jobbigt med allt man får ta bort i början men det tycker jag att man som mamma får ta det... synd om din son ska behöva ha ont i onödan för att du vill äta nåt om kan orsaka magont för honom. . Han hinner vänja sig även fast du får stå över viss mat...lycka till

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har kommit fram till att han är komjölkprotein allergiker. Så har börjat utesluta alla mjölkprodukter och det känns som att det börjar bli bättre nu ????

  • Anonym (Kaffedraken)
    Astriidlind skrev 2019-09-06 14:40:30 följande:

    Vi har kommit fram till att han är komjölkprotein allergiker. Så har börjat utesluta alla mjölkprodukter och det känns som att det börjar bli bättre nu ????


    Så bra att det blivit bättre! Ofta försvinner ju känsligheten mot komjölk med tiden som tur är. Kan tipsa om Oatlys produkter, om du inte redan hittat dem.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (12345) skrev 2019-09-06 15:00:25 följande:

    Så bra att det blivit bättre! Ofta försvinner ju känsligheten mot komjölk med tiden som tur är. Kan tipsa om Oatlys produkter, om du inte redan hittat dem.


    Ja vilken tur! Yes kör mycket på det nu. Är ganska lätt att leva mjölkfritt faktiskt finns mycket alternativ idag och sen känns det som jag blivit nyttigare med ????
Svar på tråden 3 månaders bebis med gaser i magen