• Thu 8 Aug 2019 17:20
    995 visningar
    24 svar
    24
    995

    Ang lägenhetförsäljning och sambolagen

    Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter. Jag och sambon kommer i vinter sälja vår lägenhet (då minsta dottern hunnit bli ett).

    Han lade från början in egna pengar från en tidigare försäljning till renovering och har sagt att om vi någon gång går ifrån varandra så vill han ha tillb dem. Ca 100 000.

    Och de har varit ok med mig och är fortfarande egentligen.

    Men mina vänner håller inte med och tycker att man ska hålla på sambolagen och allt ska delas lika!

    Men vi har ju själva egentligen haft ett muntligt avtal om detta, att han ska få tillbaka sina pengar.

    Någon som kan säga och tycka något vettigt om detta, tack!

  • Svar på tråden Ang lägenhetförsäljning och sambolagen
  • Thu 8 Aug 2019 17:23
    #1
    +1

    Det är väl klart att ni ska hålla avtalet. Gör det som känns rätt för er och strunta i vad andra tycker så länge det inte påverkar deras ekonomi.

  • Thu 8 Aug 2019 17:24
    #2

    Har ni kommit överens så ska ju det gälla, även muntliga avtal är bindande.

    Sedan säger lagen en sak, men vad som är moraliskt rätt är inte alltid samma.

  • Thu 8 Aug 2019 17:26
    #3
    +1

    Är det gemensamma barn inblandade är det extra viktigt att ni sköter separationen snyggt. Ni hade en överenskommelse, följ den tycker jag.

  • Thu 8 Aug 2019 17:29
    #4

    Ja tack, den linjen har jag varit på med tills andra får mig att tveka.

  • Thu 8 Aug 2019 17:29
    #5
    +1

    Självklart ska man hålla sitt ord.

    Sambolagen är inget tvång så länge man är överens.

    Visst kan du vägra ge tillbaka pengarna rent juridiskt , men det vore rätt ruttet beteende och moraliskt fel.

  • Thu 8 Aug 2019 17:31
    #6
    +1

    Om ni har ett avtal så ska det gälla så klart. 

  • Thu 8 Aug 2019 17:32
    #7
    +1

    Självklart ska ni hålla erat muntliga avtal. Ni kommer ju att ha med varandra att göra många år framöver... Man måste ju inte följa sambolagen, den får man avtala bort som ni gjort.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Thu 8 Aug 2019 17:32
    #8
    +1
    Vickyli skrev 2019-08-08 17:29:01 följande:

    Ja tack, den linjen har jag varit på med tills andra får mig att tveka.


    De andra är nog golddiggers. ;)

    Visserligen kan du prata med din sambo och han kan ändra sig , nu att ni har barn tillsammans mm.

    Men det är såklart skillnad att komma överens om någonting annat jämfört med att lura sin sambo som dina vänner föreslår.
  • Thu 8 Aug 2019 18:37
    #9
    +1
    Vickyli skrev 2019-08-08 17:20:45 följande:

    Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter. Jag och sambon kommer i vinter sälja vår lägenhet (då minsta dottern hunnit bli ett).

    Han lade från början in egna pengar från en tidigare försäljning till renovering och har sagt att om vi någon gång går ifrån varandra så vill han ha tillb dem. Ca 100 000.

    Och de har varit ok med mig och är fortfarande egentligen.

    Men mina vänner håller inte med och tycker att man ska hålla på sambolagen och allt ska delas lika!

    Men vi har ju själva egentligen haft ett muntligt avtal om detta, att han ska få tillbaka sina pengar.

    Någon som kan säga och tycka något vettigt om detta, tack!


    Ska ni separera och genomföra en bodelningen? Det är bara då Sambolagen ska användas.
  • Thu 8 Aug 2019 20:09
    #10
    +2

    Ni har gjort en fullt rimlig överenskommelse och din sambo visar enormt stor tilltro till dig som inte krävt att ni avtalar detta på juridiskt bindande vis utan endast litar på ditt ord.

    Men nu börjar du fundera på att svika detta förtroende och sabba en viktig relation för att några giriga polare sätter griller i huvudet på dig?

    Du behöver skaffa dig lite ryggrad och inte vara ett flöje för vinden.

Svar på tråden Ang lägenhetförsäljning och sambolagen