• Thu 8 Aug 2019 17:50
    737 visningar
    12 svar
    12
    737

    Turners syndrom

    Hej! Jag är 26 år gammal och fick reda på genom en fertilitets utredning för några månader sedan reda på att jag har ett kromosomfel (turners syndrom). På grund av detta fick jag äver veta att jag redan är i klimakteriet och måste göra äggdonation för att få barn. Det går inte ens beskriva min fruktansvärda smärta och sorg efter att ha fått reda på detta. Efter detta beskedet blev jag sjuk och har fortfarande depression och ångest. Min största rädsla i livet har alltid varit att vara steril, har alltid känt på mig att något inte står rätt till. Dessutom jobbar jag på förskola och vet knappt hur jag ska orka jobba kvar, men älskar samtidigt mitt jobb och har pluggat i 3.5 år för detta. Jag undrar om det är någon i en liknande situation som mig? Om det är någon som kan berätta om hur äggdonation går till? Hur överlever man ens en sådan här situation? Jag är så otroligt rädd för att det ska misslyckas och åren gå ????

  • Svar på tråden Turners syndrom
  • Thu 8 Aug 2019 18:35
    #1

    Beklagar ts. Men har du en fungeande livmoder så är det ju ett stort steg. Äggdonation är som det låter. Du får ett bra ägg från en annan kvinna som befruktas med din killes/donator mans spermier och sen förs detta in i din livmoder där det förhoppningsvis växer till en bebis.

    Det blir ju ditt barn även fast hen inte delar din dna. Men du kommer ju gå igenom hela graviditeten och förlossningen. Känna ditt barn sparka och sen få se hen växa upp. Lite som adoption men du bär det i 40 veckor som alla gravida. 

    Men detta är ju såklart en prosess. Tror du måste vta sprutor med hormon för att göra kroppen redo att ta emot ett ägg. Du får höra av dig till en klinik som vet mer om detta och prata med dom hur exakt det går till. Men att du är kvinna är en stor fördel här. Då kan du bära barnet själv.

  • Thu 8 Aug 2019 19:15
    #2

    Vet vänner som blivit gravida med äggdonation och det var inget konstigt med det. Hon blev gravid och födde barnet, då ägget matchats med hårfärg, längd mm hos mamman och det är pappans spermier så är barnet dessutom väldigt likt båda föräldrarna. Man kan inte gissa att det inte är mammans DNA i barnet.

    Jag läste någonstans att man kan tänka på en odling, om du får frön av en annan, tar hand om dessa, förgror, odlar, vattnar, ser till att ohyra håller sig borta mm. visst är det då dina växter? Det är inte personen som gav dej fröet som är den "rätta ägaren"?
    Kanske haltande jämförelse, men visst känner man att det är den som tar hand om det hela som är växtägaren eller i fallet med donerade ägg - den riktiga mamman, även om ägget råkar komma från en annan person.

  • Fri 9 Aug 2019 19:10
    #3

    Tack för svar! Det som är jobbigt för mig är inte att det inte kommer att vara mina gener, utan det är min rädsla att det inte ska fungera på dessa tre försök. Då får man ställa sig i kö igen i ca två år och betala runt 100 tusen vad jag fattar det som :(

  • Fri 9 Aug 2019 21:04
    #4
    Fjärilsflickan skrev 2019-08-09 19:10:36 följande:

    Tack för svar! Det som är jobbigt för mig är inte att det inte kommer att vara mina gener, utan det är min rädsla att det inte ska fungera på dessa tre försök. Då får man ställa sig i kö igen i ca två år och betala runt 100 tusen vad jag fattar det som :(


    Man kan vända sig utomlands efter de 3 landstingsförsöken om man vill slippa vänta. Jag och min man gör donation i Riga(Lettland), där finns inga köer alls. Äggdonation på Avaclinic i Riga där vi går kostar ca 65.000kr.
  • Sat 10 Aug 2019 18:23
    #5

    Jaha okej gjorde ni tre försök i Sverige först då? Är det 65 000 per försök?

  • Sat 10 Aug 2019 20:22
    #6
    Fjärilsflickan skrev 2019-08-10 18:23:17 följande:

    Jaha okej gjorde ni tre försök i Sverige först då? Är det 65 000 per försök?


    Vi gjorde inga ivfförsök i Sverige. Vi behöver göra dubbeldonation (både ägg och spermiedonation samtidigt) och det var inte lagligt i Sverige då, endast utomlands.

    Det kostar 65.000kr med äggdonation i Riga (då får ni alla ägg från ett äggplock på äggdonatorn) då ingår första insättningen i priset. Sen kostar det ca 10.000kr/insättning från insättning nr 2.

    Ni får fylla i ett dokument hur ni ser ut (längd, vikt, hårfärg, ögonfärg etc och ett annat dokument hut ni vill donatorn ska se ut och så matchar kliniken er mot deras donatorer, sen får ni några donatorer att välja på.

    De sätter in 1 eller 2 embryon varje gång, ni får själva välja om ni vill sätta in 1 eller 2.
  • Sat 10 Aug 2019 22:21
    #7
    UndrandeSökare skrev 2019-08-10 20:22:37 följande:

    Vi gjorde inga ivfförsök i Sverige. Vi behöver göra dubbeldonation (både ägg och spermiedonation samtidigt) och det var inte lagligt i Sverige då, endast utomlands.

    Det kostar 65.000kr med äggdonation i Riga (då får ni alla ägg från ett äggplock på äggdonatorn) då ingår första insättningen i priset. Sen kostar det ca 10.000kr/insättning från insättning nr 2.

    Ni får fylla i ett dokument hur ni ser ut (längd, vikt, hårfärg, ögonfärg etc och ett annat dokument hut ni vill donatorn ska se ut och så matchar kliniken er mot deras donatorer, sen får ni några donatorer att välja på.

    De sätter in 1 eller 2 embryon varje gång, ni får själva välja om ni vill sätta in 1 eller 2.


    Tack för informationen, ska nog prova Riga ifall inte de tre första fungerar. Hur kommer det sig att ni valde just Riga? Får man prata med en psykolog eller kurator först i Riga också för att utreda om man är lämplig precis som i Sverige? Är nämligen orolig att inte bli godkänd pga pågående utredning av ADD, depression och pågående utredning av leversjukodommen autoimun hepatit :/
  • Sat 10 Aug 2019 23:01
    #8
    Fjärilsflickan skrev 2019-08-10 22:21:57 följande:

    Tack för informationen, ska nog prova Riga ifall inte de tre första fungerar. Hur kommer det sig att ni valde just Riga? Får man prata med en psykolog eller kurator först i Riga också för att utreda om man är lämplig precis som i Sverige? Är nämligen orolig att inte bli godkänd pga pågående utredning av ADD, depression och pågående utredning av leversjukodommen autoimun hepatit :/


    Vi valde Riga (Lettland) för det ligger nära (tar 1 timme med flyg från Arlanda till Riga). De är med i EU så inga visum behövs, de använder Euro och pratar bra engelska och är vana vid svenska patienter.

    Dessutom har Lettland generösare åldersgränser för hur länge man får fortsätta försöka. I Danmark är det max 45år för kvinnan, medan i Lettland är det max 50år.

    Det är lätt att få kontakt med kliniken och de har inga köer (jag gick in på deras hemsida en vardag och började chatta med en av klinikens koordinatorer och vi fortsatte sen kontakten via mail ).

    Nej, man behöver inte prata med kurator eller psykolog på den kliniken vi går.

    Googla på Avaclinic Riga så hittar ni klinikens hemsida inkl prislista, infon på hemsidan finns också på svenska. Det finns också flera konkurrerade kliniker i Riga men de har sämre rykte (inte lika duktiga).

    Så om ni har råd och inte vill vänta på era försök i Sverige, eller om ni skulle av någon anledning bli nekade hjälp i Sverige, så finns det fler möjligheter utomlands.
  • Sun 11 Aug 2019 11:40
    #9

    Okej Riga låter ju absolut som det bästa valet då. Tack för tips!

  • Sun 11 Aug 2019 13:26
    #10
    Fjärilsflickan skrev 2019-08-11 11:40:14 följande:

    Okej Riga låter ju absolut som det bästa valet då. Tack för tips!


    När vi åkte till kliniken tillsammans första gången för att min man skulle göra Sperm dna fragmentationstest, och jag göra vul och köpa mediciner, så flög vi dit.

    Sen när jag har åkt dit ensam efteråt för insättning så har jag tagit båten för det är billigast när man bokar biljett med kort varsel. Flygbiljetterna blir dyrare ju kortare tid innan man bokar, medan båten har samma pris oavsett är man bokar.

    När man kommer fram med båten vid 11.00 så har man ca 6 timmar på sig i Riga, innan båten går tillbaka igen. Kliniken ligger på ca 10min promenadavstånd från båtterminalen. Så det finns gott om tid att äta lunch i Riga, göra insättning och gå tillbaka till båten.
  • Sun 11 Aug 2019 13:28
    #11
    Fjärilsflickan skrev 2019-08-11 11:40:14 följande:

    Okej Riga låter ju absolut som det bästa valet då. Tack för tips!


    Varsogod och lycka till med äggdonationen !
  • Mon 9 Sep 2019 15:31
    #12

    Hej!

    Jag har också Turners syndrom, fick veta det när jag var runt 10 år och är idag 42 år. Har en 6 årig dotter son tillkommit på tredje försöket via äggdonation på Karolinska Huddinge. Har också gjort syskonförsök hos IVF Riga som tyvärr inte lyckats men idag är vi så glada och tillfreds med det underverk vi fått.

    Svarar gärna på fler frågor.

Svar på tråden Turners syndrom