• Fri 9 Aug 2019 09:50
    269 visningar
    12 svar
    12
    269

    Babysim

    Hej!

    Vi ska börja på babysim nu om några veckor, dottern är snart 7 månader :)

    Men, vad har bebisarna på sig?

    Bara någon badblöja eller har man baddräkt?

    Vi har bara badat hemma och har då varit näck så inte haft möjlighet att prova något än.

    Ni som gått på babysim, vad har barnen haft?

    Kom gärna med tips på bra märken/hemsidor!

    Mvh, mamma till en vattenälskande flicka!

  • Svar på tråden Babysim
  • Fri 9 Aug 2019 09:54
    #1

    Du måste ha riktiga badbyxor för bebisar som fungerar som blöja. Se tex Imse Vimses modeller.

  • Fri 9 Aug 2019 10:10
    #2

    Alexi: Okej tack, ska kolla på de! Men har man bara badbyxorna då eller man har tex baddräkt över?

  • Fri 9 Aug 2019 10:30
    #3
    Evelinama skrev 2019-08-09 10:10:58 följande:
    Alexi: Okej tack, ska kolla på de! Men har man bara badbyxorna då eller man har tex baddräkt över?
    Absolut inte baddräkt över! Man har bara badbyxor.
  • Fri 9 Aug 2019 10:32
    #4

    Badbyxor som sagt. I badklädestyg med blöjeffekt, inte engångs badblöjor då det hindrar rörligheten.

  • Anonym (Klor)
    Fri 9 Aug 2019 10:33
    #5

    Vi undvek överdriven klorkontakt med hjälp av våtdräkt (köpte den av gift- och strålningsinstitutet, hette det då, många år sedan).

    Klor är giftigt och de har samma mängd klor för bebisarna som för vuxna (ibland mer för bebisarna pga olyckor i bassängen).

  • Fri 9 Aug 2019 10:38
    #6

    Olika simhallar har olika regler så kolla med dem. Vissa kräver engångsbadblöjor, vissa vanliga badblöjor, vissa får man välja och andra måste man ha båda. :P

    Så kolla med hallen men baddräkt behöver hon inte ha iaf :)

  • Fri 9 Aug 2019 10:41
    #7
    Anonym (Klor) skrev 2019-08-09 10:33:14 följande:

    Vi undvek överdriven klorkontakt med hjälp av våtdräkt (köpte den av gift- och strålningsinstitutet, hette det då, många år sedan).

    Klor är giftigt och de har samma mängd klor för bebisarna som för vuxna (ibland mer för bebisarna pga olyckor i bassängen).


    Nu vet jag inte om ni köpte någon specialare men en våtdräkt släpper igenom vatten, en torrdräkt (vilket ni inte hade) håller ute det.
  • Anonym (Klor)
    Fri 9 Aug 2019 10:45
    #8
    IceKitten skrev 2019-08-09 10:41:12 följande:

    Nu vet jag inte om ni köpte någon specialare men en våtdräkt släpper igenom vatten, en torrdräkt (vilket ni inte hade) håller ute det.


    Jag benämner det våtdräkt för att den såg ut som en våtdräkt. Strålskyddsdräkt då, om det låter bättre? Jag vet faktiskt inte vad den kallades, men klorgasen stannar i tyget.
  • Fri 9 Aug 2019 10:50
    #9

    SOm sagt - det är olika regler i olika badhus, så ni måste kolla upp noga.
    Vet de som köpt tex imse vimses och sedan blivit nekade i dörren. Samma sak åt andra hållet, köpt badblöjor som liknar vanliga blöjor + vanlig baddräkt/badbyxor och blivit nekade i dörren.
    I båda fallen kunde man köpa det som saknades i entrén, men till ett lite väl onödigt högt pris + att man ju köpte dubbelt eftersom man redan köpt en uppsättning badkläder.

    Men om du ska ha en riktig badbyxa så rekommenderar jag imse vimse och de har rea nu ifall man tycker att det inte är hela världen att man har en gammal färg/mönster på byxorna.

    imsevimse.se/produkt/badbyxa-badbloja-rea/

  • Fri 9 Aug 2019 10:50
    #10
    Anonym (Klor) skrev 2019-08-09 10:33:14 följande:
    Vi undvek överdriven klorkontakt med hjälp av våtdräkt (köpte den av gift- och strålningsinstitutet, hette det då, många år sedan).
    Klor är giftigt och de har samma mängd klor för bebisarna som för vuxna (ibland mer för bebisarna pga olyckor i bassängen).
    Eller så duschar man av barnet ordentligt efteråt. Babysim är typ 20-30 min en gång i veckan. Tror att man inte behöver vara överdrivet rädd för den klorkontakten.
  • Anonym (Klor)
    Fri 9 Aug 2019 10:57
    #11
    Alexi skrev 2019-08-09 10:50:16 följande:

    Eller så duschar man av barnet ordentligt efteråt. Babysim är typ 20-30 min en gång i veckan. Tror att man inte behöver vara överdrivet rädd för den klorkontakten.


    Då min man arbetade inom området så gick jag på rekommendationer. Jag hade betydligt mer insyn än någon annan, när det kom till olika gifter i vatten, mat, produkter och dyl.

    Nu är jag farmor och håller stenhårt på samma regler för barnbarn, särskilt då miljögifterna ökat med över 500% sedan tiden jag refererar till.
  • Fri 9 Aug 2019 23:39
    #12

    Tack så mycket alla som skrivit! Ska kolla upp med badhuset :) Tack för tips! Visste inte att det var speciella ?blöjor? så det var bra information!

    Ska bli kul, dottern älskar vatten så blir nog super! :)

Svar på tråden Babysim