• Paeonia

    Andrea

    Funderar på att döpa vår dotter till Andrea. Vad tycker ni om namnet? Associationer?

  • Svar på tråden Andrea
  • Anonym (Fam)

    Det viktigaste är väl att det passar in med övriga familjen? Vad heter ni andra?

  • Anonym (Li)

    Helt ok men lite dumt att det blir Andreas i genitiv. Hade inte valt det just därför.

  • GAndrea

    Jag heter det!

    Jag har alltid trivts med det namnet. Jag är 30 och har aldrig gått i samma klass som någon som hette som jag och bara träffat 3 till som heter det.

    I omgångar har jag både gillat och sen ogillat att jag inte har ett självklart smeknamn. Typ Isabelle - Bella.

    Att det blir Andreas boll eller liknande har man fått någon kommentar om ibland men inte blivit retad för eller så utan mest "Jaha, blandas det inte ihop med Andreas (killnamnets) saker då?" "Nej, oftast inte"

    Sen tror jag att Andrea är lite fel generation just nu så vill man ha vanliga namn som ingen bebis heter just nu säger jag kör!

  • Oktobertjej

    Jag tycker namnet Andrea är jättefint, på en flicka. Jag har en kompis som döpt sin son till det och det känns verkligen skevt och fel.

    Andrea har stått överst på min namnlista i många år. Nu blir det nog svårt att använda pga min kompis, men som sagt svaret på din fråga är att det är ett kanonnamn. Förstår inte att det är så pass ovanligt.

  • fluu

    Gångbart, bra, enkelt. Inga superstarka associationer, vilket jag tycker är bra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Joss)

    Fint! Inte riktigt i tiden men det kan ju ses som något positivt. Har en nioåring hemma som har en klasskompis som heter Andrea, det är nog den enda jag känner som heter så. Har alltid gillat namnet och att det är feminint utan att vara det minsta puttinuttigt.

  • trollhona
    Paeonia skrev 2019-08-10 23:30:30 följande:

    Funderar på att döpa vår dotter till Andrea. Vad tycker ni om namnet? Associationer?


    Vackert namn, fungerar inhemskt och internationellt. Blir lätt att stava utan massa krångel för barnet också.
    Bra val.
Svar på tråden Andrea