• Anonym (TS)
    Sun 11 Aug 2019 00:21
    2725 visningar
    64 svar
    64
    2725

    Hur delar ni på nätterna under föräldraledigt?

    Hur delar ni på nätterna under föräldraledighet?

    Vet inte om jag är ute och cyklar men är det orimligt av mig att anse det som rimligt att sambon kan ta EN natt EN helg (fredag till lördag eller lördag till söndag) så att jag får sova en hel natt?

    Han anser att han borde få sova då han vaknar tidigt till jobbet hela veckan och är trött. Han menar att jag kan sova på dagen (vilket jag inte kan nu när det är sommarlov och det finns äldre barn att ta hand om på dagarna också). När jag frågade om han kunde ta en natt blev han irriterad. Jag försvarade mig med att jag tagit alla nätter, vardag som helg, i två månader. Han går dessutom och sover tidigare än mig varje kväll med anledning att han ska upp tidigt till jobbet. Det är helt ok för mig. Jag förstår ju att han måste sova i tid när han vaknar klockan 6 på morgonen och ska jobba hela dagen efter. Jag sover ju i alla fall till kring 8, men med 2-5 uppvak per natt för matning. Men att neka att han kan gå upp en natt mot en helgdag förstår jag inte.

    Hur gör ni med nätterna?

  • Svar på tråden Hur delar ni på nätterna under föräldraledigt?
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sun 11 Aug 2019 00:39
    #2

    Absolut! Jag har inget problem att ta nätterna på vardagar. Inget problem på helgen heller. Nu önskade jag att få sova en hel natt för första gången på två månader, vilket möttes av suckar och protester.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sun 11 Aug 2019 00:49
    #4
    Anonym (ace) skrev 2019-08-11 00:41:11 följande:

    Vad hade i för förhoppning/målsättning innan ni bestämde er för att skaffa barn? Detta måste ju ha varit ett av de många ämnen ni måste ha haft någon sorts samsyn om innan ni öppnade "bebisfabrik".


    Vi öppnade aldrig bebisfabrik utan jag blev oplanerat gravid trots skydd. Men. Vi pratade ändå om detta innan vi bestämde oss för att behålla och under graviditeten. Då var mantrat "Självklart delar man lika" och "Man kan ta en natt var under helgerna" så har det inte blivit. Hans förhoppning var nog att amningen skulle fungera så han kunde slå sig fri genom att säga att jag ammar så han därför inte kan ta matning under natten.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Sun 11 Aug 2019 19:38
    #13
    Anonym (Kompensation) skrev 2019-08-11 17:12:10 följande:

    Vad får du för kompensation för att du tar alla nätter? Jag tar alla läggningar nätter och mornar för att jag ammar. Nån gång om jag är trött så säger jag till min man att ta honom och byta blöja och sådär och det gör han utan protester. Han tar dessutom i stort sett alla blöjbyten när han är hemma. Jag säger att han behöver ny blöja och då tar han det direkt utan diskussion. Att du ska få skit för att du vill sova en gång är rent oförskämt. Säg åt honom att skärpa till sig.


    Ingen kompensation.

    Han kan däremot anse att jag ska byta blöja för att han bytt en blöja sedan han kom hem. Med anledningen "Det är faktiskt din tur nu." Mitt svar "Min tur? Jag har bytt 711 blöjor idag."

    Han tar eventuellt bebisen när jag kommer hem så jag kan laga middag, städa, tvätta etc. Oftast får jag ha bebisen i babysitter när jag lagar maten för han behöver vila efter jobbet. Han klagar på lite sömn men på helgen kan han sitta vaken till kl.1-2 och se på film, medan jag sover för att orka vakna flera gånger varje natt.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 11:59
    #23
    Anonym (Kompensation) skrev 2019-08-11 21:43:37 följande:

    Men nej för i hela friden. Du har inte en normal acceptabel situation. Har ni någon som kan vara barnvakt en eller ett par timmar? Utnyttja det och sätt er ner och prata. Tala om för honom att nu är det slut på det här. Förbered och skriv upp. Mäns hjärnor är ofta ganska visuella. Visa på papper hur det ser ut. Det funkar inte att ni ska turas om så att allt blir till hans fördel. Fråga honom rakt ut varför han utnyttjar dig på det viset och klargör att det inte är aktuellt i framtiden. Och det ska göras nu för det kommer inte bli bättre om du inte gör något.


    Har tagit upp det med honom. Förklarat att det inte är normalt. Tagit upp de svar jag fått i tråden. Han enda svar var "Varför är man ens föräldra ledig då?"
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 12:00
    #24
    Mimosa86 skrev 2019-08-12 01:50:34 följande:

    Vaddå, jobbar han även helger?

    Eller varför ska du ta fullt föräldraansvar även på helgen när han inte jobbar? Han är också förälder. Självklart ska du ha en av helgdagarna att få sova ut. Att inte få sova är tortyr, och ska du orka hålla igång så behöver du det. Är han en empatisk person som värderar dig och ditt mående så förstår han självklart detta


    Nej. Han jobbar 7-16 mån-fre.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 20:30
    #34
    Anonym (N) skrev 2019-08-13 19:44:57 följande:

    När och hur länge ska han vara föräldraledig?


    När barnet är 1 år.

    Han kommer väl vara hemma cirka 1 år.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 23:23
    #39
    Anonym (Fråga) skrev 2019-08-13 20:40:36 följande:

    Fråga då rakt ut om han anser att han ska ta alla nätter då och alla mornar? Om han svarar ja så se till att få skriftligt på det (inte för att vara en lika stor skit mot honom, utan för att få honom att tänka ett varv till).


    Jag hör redan ursäkterna som kommer komma dessvärre.

    Oavsett om jag har det skriftligt eller inte så kommer det komma någon ursäkt om ändrade förhållanden eller något som gör att det inte är möjligt.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 23:27
    #40
    Sandra99a skrev 2019-08-13 22:25:42 följande:

    Sätter allt jag äger på att han inte kommer vara föräldraledig ett år. Aldrig i helvete.


    Jag tror säkert han kommer vara föräldraledig. Han kommer se det som sin "semester" där han kan ägna sig åt egna projekt osv. Han kommer förmodligen inte göra ett skit med barnet utan låta barnet så mycket som möjligt roa sig själv. Skulle inte förvåna mig om han kommer barnsäkra ett rum och sätta grind så barnet kan vara där alternativt köpa en lekhage att ha barnet i så han slipper engagera sig så mycket utan kan sitta och pyssla med sitt eget.

    Eller så går barnet bananas och han kommer med någon dålig ursäkt om varför han måste börja jobba igen.

    Hur som haver kommer det nog bli så att jag kommer få ta alla nätter och sköta HELA hushållet (precis som nu) fast jag jobbar. Förmodligen kommer hemmet vara ett totalt kaos när jag kommer hem också för han kommer "inte ha hunnit göra något för barnet har varit så aktivt" så han inte ens kunnat plocka upp en enda sak barnet rivit ut. Ungefär som nu när han varit hemma med de större barnen. De har rivit hela hemmet medan han typ varit i garaget. Så får jag städa när jag kommer hem.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 15 Aug 2019 19:36
    #53

    Oj. Trodde verkligen inte det fanns så generösa män som till och med tar nätter när de ska arbeta dagen efter. Här klagas det på dödlig trötthet om då barnet har kolik och ibland skriker till närmare midnatt.

    Gällande ekonomin så betalar vi 50/50, oavsett om jag jobbar eller har FP. Jag har köpt ALLT bebisen behöver, där har han inte lagt 1:-. Jag står även för alla inköp nu under föräldraledigheten.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 15 Aug 2019 23:11
    #61
    Anonym (N) skrev 2019-08-15 20:25:05 följande:

    Varför betalar han inte för barnet??? Och VARFÖR accepterar du det???


    Anonym (Dela) skrev 2019-08-15 20:59:13 följande:

    Varför tycker du det är ok? Han är väl lika mycket förälder som du? Klart han skall betala lika mycket till bebisen! Varför står du för alla inköp nu? Jag sätter mitt hus på att han inte tänker betala allt när han är föräldraledig.


    Skulle han köpt grejer skulle vi än idag stått utan saker. Jag ville ha en speciell vagn jag köpte begagnat för 5000:-. Han tyckte vi kunde nöja oss med en 10 år gammal vagn som en av hans vänner ville skänka oss. Jag ville köpa ett nytt babyskydd med bas och han tyckte vi kunde köpa ett begagnat. Resterande har jag betalat såsom skötbord, säng, kläder, hygienartiklar etc som behövs. Och alla övriga smådetaljer. All inredning till rummet, sängkläder, filtar, babygym, babysitter, babygunga, nappflaskor, skötväska osv. Lagt säkert 20 000:- om inte mer.

    Varför han inte betalar? Vet ej. Jag har köpt för han hade inte gjort det annars. Sen har han inte erbjudit sig att betala halva och jag är inte den som "tigger" om pengar.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 15 Aug 2019 23:15
    #62
    Anonym (Bitter) skrev 2019-08-15 23:01:54 följande:

    Jag är mammaledig, var student innan jag blev gravid men fick avbryta för jag hamna efter pga gravidillamånde med kräkningar till v20.

    Sambon är arbetssökande.

    Så vi är båda hemma med vår 12 veckors dotter.

    Men vem tar nätterna, tidiga mornar, vem tar henne mest under dagen? Jo jag VARJE JÄVLA DAG.

    Han går upp å tar blöjan så jag kan hämta en flaska, sen går han å lägger sig igen!

    Ibland vaknar han inte ens, å jag försöker be om hjälp men han grymtar ngt o hörbart till svar å lillan är hungrig så slutar med att jag får krångla i köket själv. Tack gode gud för vällingmaskien jag köpte!

    Å på dagarna spelar han mest data eller tv spel. Han tar lillan kanske totalt 25% resten sköter jag.

    Jag är glad om jag hinner duscha 1 gång i veckan...

    Vette fan hur jag ska orka detta, men så ser upplägget ut här iaf...


    Jag förstår dig. Sambon var hemma fyra veckor efter bebisen föddes. JAG tog alla nätter. Skötte hela hushållet etc. När släktingar kom och skulle besöka oss åkte han iväg till affären och var borta flera timmar. Jag, nyförlöst fick servera fika och kaffe, småprata etc. Hans anledning "Det var din släkt". När hans släkt senare blev det nästan samma sak. Skillnaden var att han tog sin systers man och fick rundtur i vårat hus och visade vad vi renoverat medan jag blev lämnad med hans syster och syskonbarn.

    Här prioriterar sambon att läsa på om olika onödiga saker på nätet istället för att prioritera bebisen. Tilläggas ska att vi båda har barn sedan tidigare som JAG sköter om större delen av tiden också.
Svar på tråden Hur delar ni på nätterna under föräldraledigt?