• Sun 11 Aug 2019 01:42
    883 visningar
    7 svar
    7
    883

    Tips mot snarkning

    Ligger åter vaken och lyssnar till makens snarkningar. Dom driver mig till vansinne och 15 års dålig sömn. Får oftast gå och sova på soffan. Önskar det fanns ett éxtrarum i huset att göra ett eget sovrum.... jag har köpt alla medel som finns på hälsokost och apotek. Sover med hörselskydd eller ljudbok i öronen men det stänger inte ute ljuden. Är det nån som har ett supertips- egenvård- ?

  • Svar på tråden Tips mot snarkning
  • Sun 11 Aug 2019 03:51
    #1

    Är han överviktig? En bekants man snarkade ohyggligt och de provade allt men inget funkade. Tills han fick ner 20 kg i vikt, då försvann det.

  • Barbro­45
    Sun 11 Aug 2019 08:46
    #2

    Är det något han själv har problem med? Får han sömnapné (korta andningsuppehåll under natten)? Har han sökt vård?

    Jag är själv en snarkare för mig har det hjälpt att sätta ett plåster över munnen så att jag inte sover med öppen mun. En kirurgtejp snett över munnen för att hindra att jag öppnar munnen helt. Ett annat tips är att se till att man inte sover på rygg, sy fast en ficka på pyjamasens rygg och lägg i en tennisboll.

  • Sun 11 Aug 2019 17:11
    #3

    Sparka på han så han byter sovställning.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sun 11 Aug 2019 20:47
    #4

    Inte överviktig. HAN lider inte. Jag tycker dock att han ofta är trött även dagtid. Sparkat honom ur sängen ett par gånger. Knuffar. Buffar. Kittlar.... allt för att försöka få honom att vända sig. Men han snarkar även på sidan... han snarkar även med munnen stängs, då kommer det genom näsan liksom. Har bett honom söka hjälp men han har ju liksom inga problem själv och då är det visst svårmotiverat ...

  • Barbro­45
    Mon 12 Aug 2019 07:51
    #5
    MammaMusan skrev 2019-08-11 20:47:13 följande:

    Inte överviktig. HAN lider inte. Jag tycker dock att han ofta är trött även dagtid. Sparkat honom ur sängen ett par gånger. Knuffar. Buffar. Kittlar.... allt för att försöka få honom att vända sig. Men han snarkar även på sidan... han snarkar även med munnen stängs, då kommer det genom näsan liksom. Har bett honom söka hjälp men han har ju liksom inga problem själv och då är det visst svårmotiverat ...


    Det är ju ett riktigt problem både för dig och honom då han inte inser att hans snarkning förstör din nattvila och faktiskt även hans då du märkt att han ofta är trött på dagen. Går det att ändra er sovsituation på något sätt. Om ni har råd byt ut soffa i vardagsrummet mot en bäddsoffa alternativt att ni skaffar en bäddfåtölj. Den får bli den fasta sovplats för den ena av er. Att leva med någon som snarkar sliter på hälsan och relationen, han vill inte ta tag i problemet så det blir upp till dig att se till att åtminstone du får sova ut. Han kanske inser problemet effekter när du inte längre vill sova med honom.
  • Mon 12 Aug 2019 08:24
    #6

    Tjena

    Jag kör lite olika.

    Nässpray mot allergi som jag tycker funkar ok

    Plåster som öppnar bihålorna funkar ok

    Och ibland halsolja som jag är lite tveksam till

    Och slutligen öppet fönster och ligga nära vindraget. Funkar absolut bäst!!!!!

    Fy bubblan vad skönt det är när allt funkar och man får en god natt. Både för mig o frun ????????

  • Lena19­79
    Mon 12 Aug 2019 08:39
    #7

    Han behöver en bettskena mot snarkning, som skjuter fram underkäken och öppnar upp luftvägarna.

    Du behöver riktiga och effektiva öronproppar av silicone, finns på apoteket.

Svar på tråden Tips mot snarkning