• Sun 11 Aug 2019 14:58
    2217 visningar
    21 svar
    21
    2217

    Autism eller annan diagnos på dryga 2-åring?

    Hej! Jag har en liten kille på 2år och drygt 3månader, jag har egentligen sen han var just innan året känt på mig att det kanske skulle kunna vara något med honom. Han gillade väldigt mycket då att snurra på hjulen på leksaksbilarna, snurra kastrullock och allt som var runt. Han hade lite ?handflapping? också och även att han kunde stirra på sina händer. Men alltid haft bra ögonkontakt, sovit bra, gillat att kramas och vara go, lyssnat på sitt namn och ätit bra. Han sa sitt första ord som var ?hej? när han var 7-8 månader, satt stadigt vid 7-8månader, kröp först vid 10 1/2månad och gick när han var 14månader.

    Han pekar men började först med det när han var omkring 18 månader, han har kunnat ord som han slutat säga men han förstår dom. Han hittar ibland på nya ord för saker han sagt rätt namn till och pratar mest ett låssas språk. Härmar gester och ljud men inte ord förutom enstaka gånger. Man har väntat så länge att språket ska komma igång då många som är yngre än honom börjat komma ikapp och vissa som pratar betydligt mer. Han har väldigt dåligt uttal, nu pratar väl ingen 2åring superrent men han är väldigt otydlig.

    Han har ganska brett huvud uppe på huvudet och stort huvud, inget som ser konstigt ut men det märks då man ska pröva mössor och hjälmar.

    Vi har svårt att nå fram till han då han ibland vill slå och bita oss (mamma och pappa), han förstår inte att han gör fel utan skrattar bara när man säger åt honom. Skrattar bara om låssas gråter för att det gjorde ont.

    Dock är han i andra situationer väldigt duktig på att läsa av om man är arg, ledsen eller glad. Han är intresserad av andra barn och leker med andra barn. Förskolan har inte påpekat något.

    Inga problem med förändring och inte alls rutinbunden. Dock kan han ibland bli ledsen speciellt då en person kommer och hälsar på oss i våran vänkrets så han spänner sig och svår att lugna. Ibland är det inte alls några problem och är som sagt bara den här personen han ibland är så rädd för.

    Har läst igenom diagnoskriterierna för autism men han kammar liksom hem 0 poäng där förutom att talet. Han har slutat snurra på saker och har inget speciellt intresse utan leker som man ?ska? göra, och väldigt varierat, även låtsaslekar så som kurragömma, låtsas prata i telefon och laga mat osv. Är duktig på turtagning och att dela med sig.

    Känner inte att han skulle passa in i autismdiagnosen men något är det, det känner jag.

    Någon med erfarenheter eller någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Autism eller annan diagnos på dryga 2-åring?
  • Anonym (K)
    Sun 11 Aug 2019 15:15
    #1

    Så du letar fel på din son för att han gillar att snurra på saker när han leker. Det är inget fel på din son, däremot tror jag att du inte mår så bra.

  • Anonym (Elsie­)
    Sun 11 Aug 2019 15:26
    #2

    Vad är det som oroar dig? Jag hänger inte riktigt med i vad det är du tycker avviker? att han blir arg? eller dåligt uttal? att snurra saker verkar ju inte längre vara aktuellt.

  • Sun 11 Aug 2019 15:27
    #3

    Vem är du att avgöra hur jag mår? Du har varken träffat mig eller min son. Det är inget fel på han, men jag är bara orolig för språket och frågar om folk har erfarenheter eller känner igen sig? Sökte inte efter någon som skulle avgöra hur jag mår. Klart du är anonym också. Hoppas din dag känns bättre då du lyckades såra någon.

  • Anonym (Elsie­)
    Sun 11 Aug 2019 15:30
    #4

    Hur pratar han? är det framförallt uttalet eller pratar han nästan inget alls?

  • Sun 11 Aug 2019 15:31
    #5

    [quote=79823891][quote-nick]Anonym (Elsie) skrev 2019-08-11 15:26:20 följande:[/quote-nick]Vad är det som oroar dig? Jag hänger inte riktigt med i vad det är du tycker avviker? att han blir arg? eller dåligt

    [quote=79823891][quote-nick]Anonym (Elsie) skrev 2019-08-11 15:26:20 följande:[/quote-nick]Vad är det som oroar dig? Jag hänger inte riktigt med i vad det är du tycker avviker? att han blir arg? eller dåligt uttal? att snurra saker verkar ju inte längre vara aktuellt.[/

    Att vi inte når fram till han när han slåss att han gör fel, eller när han får sina utbrott då han blir ledsen. Och språket och språkförståelsen. Då jag har många vänner med barn i samma ålder så blir det rätt lätt att se att han är väldigt långt efter i språk och språkförståelse.

  • Sun 11 Aug 2019 15:33
    #6
    Anonym (Elsie) skrev 2019-08-11 15:30:05 följande:

    Hur pratar han? är det framförallt uttalet eller pratar han nästan inget alls?


    Han pratar ungefär 20 ord kanske men tappar ibland ord och då kommer nya. Han kan räkna till tre också. Ibland kan han säga ord som han aldrig säger igen. Sen pratar han hela tiden men det är inga riktiga ord eller liknar riktiga ord.
  • Anonym (undra­r)
    Sun 11 Aug 2019 15:35
    #7

    Har du rådfrågat BVC ang.språket?Om han går på förskola,vad säger personalen?

  • Anonym (Elsie­)
    Sun 11 Aug 2019 15:40
    #8
    amsway skrev 2019-08-11 15:33:32 följande:

    Han pratar ungefär 20 ord kanske men tappar ibland ord och då kommer nya. Han kan räkna till tre också. Ibland kan han säga ord som han aldrig säger igen. Sen pratar han hela tiden men det är inga riktiga ord eller liknar riktiga ord.


    Jag tror inte det är helt ovanligt med tanke på åldern men håller med ovanstående om att det kan vara bra att lufta frågan på BVC. Om inte sköterskan kan säga så mycket så kansle du kan prata med en BVC-psykolog. Hur är den icke-verbala kommunikationen?
  • Sun 11 Aug 2019 15:50
    #9
    Anonym (undrar) skrev 2019-08-11 15:35:51 följande:

    Har du rådfrågat BVC ang.språket?Om han går på förskola,vad säger personalen?


    Har pratat med BVC men dom säger att det vi på treårskontrollen och säger han inte treords-meningar då så får man en remiss till logoped. Förskolan säger inget, utan att det kommer. Men vi bor i en liten by norrut och varken sköterskan på BVC eller personalen på förskolan känns särskilt kunniga så vet inte hur mycket dom är att förlita sig på.
  • Sun 11 Aug 2019 15:55
    #10
    Anonym (Elsie) skrev 2019-08-11 15:40:13 följande:

    Jag tror inte det är helt ovanligt med tanke på åldern men håller med ovanstående om att det kan vara bra att lufta frågan på BVC. Om inte sköterskan kan säga så mycket så kansle du kan prata med en BVC-psykolog. Hur är den icke-verbala kommunikationen?


    Se svar ovan angående BVC. Ja han har ju bra ögonkontakt tycker jag och gör gester.

    Det är som sagt språket både tal och förståelse som jag tycker är något avvikande. Och kanske att han har lite svårt att läsa av ibland att andra barn bjuder in till lek, kan ju dock bara vara för att han inte vill just då.
Svar på tråden Autism eller annan diagnos på dryga 2-åring?