• Anonym (start­)
    Sun 11 Aug 2019 17:01
    805 visningar
    12 svar
    12
    805

    Vart går gränsen för missbruk?

    Vart går gränsen för missbruk? Han kan vara utan tjack allt från 1 dag till 1 vecka.. Sen är vi på samma ruta igen,han är vaken 2-4 dygn på rad. Jag märker när han tagit, för då är det bara spel som finns i hans huvud. Men nu har det bara blivit allt mer. Nu dom senaste månaderna har han bara varit utan 1-2 dagar max.. Det tar på mitt psyke.. Det är ett missbruk eller hur?

  • Svar på tråden Vart går gränsen för missbruk?
  • Anonym (Ja)
    Sun 11 Aug 2019 17:12
    #1

    Ja, det är det.

  • Anonym (A)
    Sun 11 Aug 2019 17:14
    #2
    -1
    Anonym (Ja) skrev 2019-08-11 17:12:22 följande:
    Ja, det är det.
    Håller med
  • Anonym (Exfru­)
    Sun 11 Aug 2019 17:20
    #3

    Ja, det är definitivt ett missbruk, och för ditt eget bästa råder jag dig att överväga att gå vidare med ditt liv. Utan denna människa. Har själv levt med en missbrukare och vet att det är svårt att lämna men man mår så mycket bättre efteråt när man bearbetat allt och kommit vidare.

  • Anonym (Missb­rukark­ompis)
    Sun 11 Aug 2019 17:22
    #4

    Ja. Det låter det ju verkligen som. :(

    Fundera över hur medberoende du är och om du behöver hjälp att komma ur det.

  • Sun 11 Aug 2019 17:27
    #5

    Du kan använda varje dag och inte vara missbrukare, och du kan använda en dag per år och vara missbrukare.
    Det har kriterier du måste uppfylla.


    hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Kram)
    Sun 11 Aug 2019 23:48
    #6

    Det påverkar ju både honom och dig mycket. Det finns något som heter riskbruk. Läs om det. Bra att du skriver av dig här. Som medberoende kan man själv bli beroende. Jag trodde inte på det men oj så fel jag hade. Stor kram

  • Anonym (start­) Trådstartaren
    Mon 12 Aug 2019 13:30
    #7
    Anonym (Kram) skrev 2019-08-11 23:48:21 följande:

    Det påverkar ju både honom och dig mycket. Det finns något som heter riskbruk. Läs om det. Bra att du skriver av dig här. Som medberoende kan man själv bli beroende. Jag trodde inte på det men oj så fel jag hade. Stor kram


    Jo jag har ju en mamma som hade spelmissbruk och en pappa med alkoholmissbruk.

    Spelmissbrul hade min sambo när vi träffades, men slutade spela när jag sa ifrån. Nu spelar han liknande spel men gratis spel, men det tar lika mycket för det. Vi hade våra barn nu i 3 veckor, av dom veckorna tror jag han satt konstant och spelade ungefär 2 veckor.. Från det att han kom hem från jobbet till morgonen efter varje dag.. 1 dag förra veckan var han utan tjack, för då sov han hela j*bla dagen. Och knappt nå hjälp med varken mat, hushåll eller barn fick jag dom här veckorna. Så jag konfronterade honom natten till söndagen och sa att jag vill att du är med mig och inte din förbannade telefon. Sen bad jag han välja mellan mig och telefonen. Fick då inge svar så tog mina saker och gick en promenad 02.35 på natten..

    Ja jag säger i te så mycket om just tjacket, Jan blir lugnare av det och kan konsentrera sig. Men tjack + spel går inte. Han blir okontaktbar, och tar han inte tjack så spelar han inte heller. Så allt är ju i grund och botten tjackets fel.
  • Mon 12 Aug 2019 14:30
    #8
    Anonym (start) skrev 2019-08-12 13:30:43 följande:
    Jo jag har ju en mamma som hade spelmissbruk och en pappa med alkoholmissbruk.

    Spelmissbrul hade min sambo när vi träffades, men slutade spela när jag sa ifrån. Nu spelar han liknande spel men gratis spel, men det tar lika mycket för det. Vi hade våra barn nu i 3 veckor, av dom veckorna tror jag han satt konstant och spelade ungefär 2 veckor.. Från det att han kom hem från jobbet till morgonen efter varje dag.. 1 dag förra veckan var han utan tjack, för då sov han hela j*bla dagen. Och knappt nå hjälp med varken mat, hushåll eller barn fick jag dom här veckorna. Så jag konfronterade honom natten till söndagen och sa att jag vill att du är med mig och inte din förbannade telefon. Sen bad jag han välja mellan mig och telefonen. Fick då inge svar så tog mina saker och gick en promenad 02.35 på natten..

    Ja jag säger i te så mycket om just tjacket, Jan blir lugnare av det och kan konsentrera sig. Men tjack + spel går inte. Han blir okontaktbar, och tar han inte tjack så spelar han inte heller. Så allt är ju i grund och botten tjackets fel.
    Härlig uppväxt för barnen. 
  • Anonym (start­) Trådstartaren
    Mon 12 Aug 2019 17:08
    #9
    Pope Joan II skrev 2019-08-12 14:30:22 följande:

    Härlig uppväxt för barnen. 


    Ja. Han brukar aldrig ta när vi har barnen annars. Så jag vet faktiskt inte vad som tagit åt han. Förut tog han enbart nån enstaka gång när han drack..
  • Mon 12 Aug 2019 17:17
    #10

    Den leder väl i värsta fall till en överdos med dödsfall som följd och i bästa fall till sociala problem, kriminalitet och annat elände.

  • Mon 12 Aug 2019 17:50
    #11
    Anonym (start) skrev 2019-08-12 17:08:37 följande:
    Ja. Han brukar aldrig ta när vi har barnen annars. Så jag vet faktiskt inte vad som tagit åt han. Förut tog han enbart nån enstaka gång när han drack..
    Du lät alltså barnen vistas i hemmet trots mannens narkotikamissbruk? Och inte heller förpassade du honom ur bostaden?
  • Anonym (anony­m)
    Mon 16 Sep 2019 13:54
    #12

    Jag har varit tillsammans med en kille oi snart 9 mån. ha har en helt annan alkoholkonsumtion en jag haft. han dricker varje dag allt från folköl till starkare öl. aldrig du el elak. säger att han dricker för att det är gott o varför inte typ. då jag frågar varför han måste dricka. han har även ett väldigt invant mönster . han säger att det inte ska vara mitt problem men jag blir ju självklart påverkad. han tycker att jag har kraftiga humörsvägningar då jag säger att jag upplever vår relation jobbig o destruktiv men han håller inte alls med. utan säger att han inte förstår vad han gör för fel, 

Svar på tråden Vart går gränsen för missbruk?