• Anonym (vilket dilemma)

    Hur säger man detta utan att förolämpa?

    Jag har skaffat ett konto på en dejtsida och tänkte så smått börja släppa in nån ny man i mitt liv, men saker har verkligen ändrats sedan jag sist var på en liknande sida. Förut för kanske 4-5 år sedan var det mest svenskar men nu får jag hundratals brev och likes från invandrarkillar, eller vad fan vet jag? De kanske är födda i Sverige?

    Vad jag menar är alltså män med nordeuropeiskt utseende och med samma kultur som jag, dvs ickereligiös och västerländsk.

    Jag tycker många av dem ser väldigt bra ut och är säkert hur trevliga som helst men jag kan inte tänka mig att dejta nån från mellanöstern med ursprung i islam, heller inte andra religioner, som katoliker, judar, hinduister osv.

    Hur skriver man detta i sin presentation utan att förolämpa och verka som rasist (vilket säkert många tycker jag är nu visserligen..) för det är jag verkligen inte?

    Bott mycket utomlands och jobbar med folk från all världens hörn, har ingifta invandrare i familjen, två av mina bästisar är utländska osv. Dock inga araber i min närhet. Tror det beror på främlingsskapet jag känner med deras kultur och att jag är anti religion.

    Jag känner att jag ändå måste få med det eftersom jag får så många mail från denna grupp?

    HJÄLP MIG!!!

  • Svar på tråden Hur säger man detta utan att förolämpa?
  • Mackan87

    Du kanske inte behöver skriva ungefär "jag vill inte dejta araber el någon som tillhör islam" utan rätt och slätt bara skriva att du är ateist och önskar dejta någon med samma inställning el liknande? Då kanske du skulle sålla bort en del? Men det är klart, den andre parten kanske lystrar till det i olika grad beroende på vad han söker (bara sex el förhållande).

  • Mackan87

    Du kanske inte behöver skriva ungefär "jag vill inte dejta araber el någon som tillhör islam" utan rätt och slätt bara skriva att du är ateist och önskar dejta någon med samma inställning el liknande? Då kanske du skulle sålla bort en del? Men det är klart, den andre parten kanske lystrar till det i olika grad beroende på vad han söker (bara sex el förhållande).

  • Anonym (J)

    Du kan ju antingen skriva att du önskar träffa någon med samma kultur och traditioner som du (då får du ju också skriva hur det ser ut för din del förstås) eller att du rätt och slätt vill träffa någon som inte är religiös. Men precis som att icke troende kristna kan fira kristna traditioner och värdesätta dem högt ur ett kulturellt perspektiv så kan ju någon ur en annan religion se de traditionerna som viktiga även om de inte ser sig som troende eller praktiserar sin religion i övrigt. Dock får du nog räkna med att det är svårt att uttala ett sådant krav utan att trampa någon på tårna eller verka trångsynt. Jag hade nog själv dragit mig undan för någon som såg detta som en så pass viktig grej att de måste skriva det i sin presentation.

  • MrKrips

    Det är väl bara skriva att du vill ha en man som ser nordisk.

    Fan vad folk är skitnödiga nuförtiden.

  • Anonym (Mia)

    Rent krasst tror jag inte det spelar någon roll vad du skriver i din presentation. Du får sålla bort de som uppenbart inte passar helt enkelt.

  • Anonym (Hanna)

    Håller med om ovans förslag. Sen behöver du ju inte svara dem du inte är intresserad av. Är du enbart intresserad av seriöst så skriv det med så sållar du bort en annan hög.

    Vill du vara riktigt tydlig med religion så kan du bara skriva att du gillar inte religioner oavsett dess form att du inte tror på någon form av gud och att du vill att din framtida partner har samma syn.

    Att få in västerländska kultur kan vara lite svårare, så att det inte låter dumt. Det är nog enklast att du sållar själv när någon skriver.

  • Anonym (vilket dilemma)
    SylviaPlath skrev 2019-08-11 20:33:33 följande:

    Håller med MrKrips. Skriv att du söker en man med nordiskt utseende.


    SylviaPlath skrev 2019-08-11 20:33:33 följande:

    Håller med MrKrips. Skriv att du söker en man med nordiskt utseende.


    Ja fast det stämmer verkligen inte då jag mest gillar män med mörka färger. Bruna ögon, fylliga läppar, kraftig näsa, långt mörkt hår t ex. Tycker ofta om hur tex många latinska killar ser. Vissa portugiser, fransmän osv. För mig handlar det i stort sett om religionstillhörighet, och utstrålning vilket kan vara väldigt kulturellt betingat. .Många mellanösternmän har jag alltid upplevt som väldigt kaxiga och självsäkra, Deras uppvaktningsstil är för machoaktig för mig och framstår som lite aggressiv och skrämmande. Jag gillar mer försiktiga och känsliga män, mer feminina till utseende och person.

  • Anonym (41)

    Ska också gå med på någon datingsida så småningom, jag kommer nog bara solla bort de jag inte är intresserade av. Känner som du;)

  • SylviaPlath
    Anonym (vilket dilemma) skrev 2019-08-11 20:43:41 följande:
    SylviaPlath skrev 2019-08-11 20:33:33 följande:

    Håller med MrKrips. Skriv att du söker en man med nordiskt utseende.


    Ja fast det stämmer verkligen inte då jag mest gillar män med mörka färger. Bruna ögon, fylliga läppar, kraftig näsa, långt mörkt hår t ex. Tycker ofta om hur tex många latinska killar ser. Vissa portugiser, fransmän osv. För mig handlar det i stort sett om religionstillhörighet, och utstrålning vilket kan vara väldigt kulturellt betingat. .Många mellanösternmän har jag alltid upplevt som väldigt kaxiga och självsäkra, Deras uppvaktningsstil är för machoaktig för mig och framstår som lite aggressiv och skrämmande. Jag gillar mer försiktiga och känsliga män, mer feminina till utseende och person.

    Okej, men skriv rakt ut  att du inte vill kontaktas av män från mellanöstern då. Och att du inte är religiös. Problem solved. Skit samma om någon upplever det som rasistiskt, du vet ju själv dina bevekelsegrunder och har rätt att uttrycka dina preferenser.
  • Anonym (vilket dilemma)
    Anonym (41) skrev 2019-08-11 20:44:24 följande:

    Ska också gå med på någon datingsida så småningom, jag kommer nog bara solla bort de jag inte är intresserade av. Känner som du;)


    inte så lätt att sålla bland hundratals kan jag säga. Pallar inte blocka alla det är ett heltidsjobb och snacka om förolämpande. Blockad bara för att man visat sitt intresse liksom?!

    Det är därför bättre att skärpa kraven redan på presentationen för att få färre att skriva och utesluta de som bara vill ligga oavsett religionsmatchning.
  • Anonym (Ignorera)

    Ignorera brukar fungera.

    Bara radera meddelandena och sök vidare.

    Eller skriv nåt i stil med att du verkligen inte vill dejta religiösa personer. Då borde väl en del sålla bort sig själva.

  • Anonym (41)
    Anonym (vilket dilemma) skrev 2019-08-11 20:49:31 följande:

    inte så lätt att sålla bland hundratals kan jag säga. Pallar inte blocka alla det är ett heltidsjobb och snacka om förolämpande. Blockad bara för att man visat sitt intresse liksom?!

    Det är därför bättre att skärpa kraven redan på presentationen för att få färre att skriva och utesluta de som bara vill ligga oavsett religionsmatchning.


    Oj då då så många. Ja då förstår jag dig, hoppas på lite fler bra tips då, har nog inge annat sånt som skrivits.
  • Anonym (Anna)

    Antingen skriver du exakt vad du söker eller var mer generell och förbered dig på att behöva sålla bort meddelanden. Tror dock att du kommer få oönskade svar även om du är mycket specifik med vad du inte vill ha.

  • Anonym (vilket dilemma)
    Anonym (Ignorera) skrev 2019-08-11 21:01:53 följande:

    Ignorera brukar fungera.

    Bara radera meddelandena och sök vidare.

    Eller skriv nåt i stil med att du verkligen inte vill dejta religiösa personer. Då borde väl en del sålla bort sig själva.


    Fast ingen av dessa killar har nån info om religion och tro.Men de ser väldigt arabiska ut så svårt att veta? Jag har ju även svårt med deras typ av utstrålning som jag skrev. Så vill nog helst inte att de skriver alls men gärna mörkhåriga och sydeuropeiska män...svårt det där!!!
  • Anonym (Sålla)

    Tror du får sålla hela enkelt. Inte direkt så att de läser presentationen heller. Jo en del kanske, men långt ifrån alla. Hur länge har du varit medlem på sajten? Brukar lugna ner sig efter ett tag.

Svar på tråden Hur säger man detta utan att förolämpa?