• Anonym (TS)

    Kan man få ensam vårdnad om pappan är frånvarande?

    Jag har en son på 2 år som jag tar hand om helt själv. Pappan till barnet har kommit och gått som han vill. Och då har det berott på att han haft intresse för mig och inte sonen i sak. Även när han varit närvarande har jag tagit hand om sonen. Han är just nu helt frånvarande. Har ingen kontakt. Han är iskall som att inte sonen finns. Frågan är förutom alla brister pappan har kan jag få ensam vårdnad baserat på att pappan inte finns närvarande?

    Varför ska pappan ha saker att säga till om var jag tex flyttar osv om han inte finns för barnet? Varken ekonomiskt, känslomässigt eller omsorgen?

    Vet ni hur det fungerar?

  • Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad om pappan är frånvarande?
  • Rudbeckius

    För barnets bästa är det bra för barnet att ha en kärleksfull och stark relation till flera vuxna under sin uppväxt, vanligast är ju de två vårdnadshavarna och deras släkter.

    Har ni gemensam vårdnad nu borde ni två vuxna samråda om praktiska saker och tider så att båda får del i barnets uppväxt. Om detta inte fungerar så skaffa stöd i samtalen.

    Det är inte självklart att få ensam vårdnad. Att flytta långt från den andre föräldern är inte heller alltid barnets bästa.

    Barn har rätt till båda sina föräldrar och vuxna vårdnadshavare behöver samråda i ömsesidig respekt för barnets bästa.

  • Anonym (N)
    Rudbeckius skrev 2019-08-12 00:37:33 följande:

    För barnets bästa är det bra för barnet att ha en kärleksfull och stark relation till flera vuxna under sin uppväxt, vanligast är ju de två vårdnadshavarna och deras släkter.

    Har ni gemensam vårdnad nu borde ni två vuxna samråda om praktiska saker och tider så att båda får del i barnets uppväxt. Om detta inte fungerar så skaffa stöd i samtalen.

    Det är inte självklart att få ensam vårdnad. Att flytta långt från den andre föräldern är inte heller alltid barnets bästa.

    Barn har rätt till båda sina föräldrar och vuxna vårdnadshavare behöver samråda i ömsesidig respekt för barnets bästa.


    Tråden finns i familjejuridik och inte i sandlådan.
  • Rudbeckius
    Anonym (N) skrev 2019-08-12 00:43:48 följande:

    Tråden finns i familjejuridik och inte i sandlådan.


    Förstår inte. Även familjejuridik utgår från barnets bästa. Det är inte enkelt att få ensam vårdnad och domstol ser helst att föräldrarna i möjligaste mån resonerar sig fram till en överenskommelse. Här är det svårt att bedöma vad den andra vårdnadshavaren tycker och hur kontaktbara föräldrarna är sinsemellan.

    Hur menar du att jag resonerar som i sandlådan? Tycker du att den ena föräldern ska tas bort ur barnets liv så att den andra enklare kan flytta långt bort?
  • Anonym (TS)

    Rudbeckius: men snälla. Min trådstart påtalar att pappan inte bryr sig om barnet. Hur ska jag samråda kring det då med honom? Det är ju det jag försökt i 2 år. Problemet är ju att han inte vill vara den där goda föräldern. Så det du skriver svarar ju inte på min fråga om jag har chans att få ensam vårdnad. För övrigt kommer jag aldrig flytta långt härifrån. Var bara ett exempel på hur skevt det blir om den s.k pappan ska bestämma som inte är närvarande.

    Dina tips fungerar ju inte kring en vårdnadshavare som alltid fullständigt skitit i barnet. Det scenariot hade ju varit normalt. Men pappan är ju inte det.

  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-08-11 22:54:00 följande:

    Jag har en son på 2 år som jag tar hand om helt själv. Pappan till barnet har kommit och gått som han vill. Och då har det berott på att han haft intresse för mig och inte sonen i sak. Även när han varit närvarande har jag tagit hand om sonen. Han är just nu helt frånvarande. Har ingen kontakt. Han är iskall som att inte sonen finns. Frågan är förutom alla brister pappan har kan jag få ensam vårdnad baserat på att pappan inte finns närvarande?

    Varför ska pappan ha saker att säga till om var jag tex flyttar osv om han inte finns för barnet? Varken ekonomiskt, känslomässigt eller omsorgen?

    Vet ni hur det fungerar?


    Vad säger pappan i frågan?

    Obstruerar han i frågor kring barnet som val av skola/dagis, vård odyl?

    Om pappan går med på att du får EV lär du få det.
    Om han säger nej och inte obstruerar i övrigt är det lite 50/50.

    Boka en träff på familjerätten för att prata igenom det.


  • Anonym (TS)

    Pappan vill inte gå till familjerätten för han hatar allt som har med myndigheter att göra efter soc stod på min sida när barnet var bebis. Då fick jag skyddat boende pga pappan hotade mig. Som sagt så har pappan många problem som skulle vara till min fördel i en vårdnadstvist. Men nu var inte det min frågeställning utan detta med frånvaro.

    Skulle jag ta upp här exempel på varför han brister som förälder för övrigt så skulle ni bli mörkrädda. Men denna tråd handlar om just frånvaron.

  • Anonym (enskild vårdnad)

    Det är svårt att få enskild vårdnad. Har ni samarbetsproblem som du märker redan nu? Jag bodde många mil från fadern, han hade noll intresse för sina barn, och jag fick bekymmer när det skulle fixas pass, skrivas på papper osv.  Jag skrev ett brev till honom att om han inte gav mig enskild vårdnad så skulle jag dra det till rätten. Han skrev på. 

  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-08-12 10:21:44 följande:

    Pappan vill inte gå till familjerätten för han hatar allt som har med myndigheter att göra efter soc stod på min sida när barnet var bebis. Då fick jag skyddat boende pga pappan hotade mig. Som sagt så har pappan många problem som skulle vara till min fördel i en vårdnadstvist. Men nu var inte det min frågeställning utan detta med frånvaro.

    Skulle jag ta upp här exempel på varför han brister som förälder för övrigt så skulle ni bli mörkrädda. Men denna tråd handlar om just frånvaron.


    Enbart frånvaron ger dig inte med automatik EV.

    Däremot kan det utifrån det du berättarar vara så att en domstol skulle ge dig EV om du ansöker


  • Anonym (enskild vårdnad)

    Att han är frånvarande har ingen betydelse, han är fortfarande far till barnet. Däremot om han tramsar när det skall skrivas på papper - DET är en fråga för enskild vårdnad. Eller om han aktivt sabbar när det gäller situationer då han måste vara med och bestämma. 

    Du måste ha konkreta skäl att ta upp - och jag skulle säga som Kjell säger ovan: snacka med familjerätten. För mig låter det lite som hämnd att du vill ha enskild vårdnad. Du skriver inget konkret. Umgängesrätten påverkas inte av enskild vårdnad. Det är enbart det juridiska som du då får själv bestämma om.

Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad om pappan är frånvarande?