• Anonym (Var mår man bäst i landet)

    Lycklig i Sverige

    Var i Sverige är människorna som lyckligast?

  • Svar på tråden Lycklig i Sverige
  • Anonym (A)
    Anonym (ditt liv) skrev 2019-08-12 19:17:45 följande:
    Känns rätt uppenbart att om en person inte är lycklig i sig själv så är den personen det knappast var hen bor, Sverige eller utomlands

    Jobba med er själva och ändra på det som inte gör er lyckliga i ert privata liv, det är bara ni som kan göra det eller vill ni att andra ska ändra på saker åt er?

    Sök nytt jobb
    Flytta
    Utbilda sig
    Avsluta förhållanden som gör en olycklig
    Skaffa en hobby
    Byt bekantskapskrets

    osv
    +1
  • Akidoki
    Maya84 skrev 2019-08-12 17:01:11 följande:

    Håll dig själv till ämnet kanske istället för att ytterligare hålla min tråd vid liv med dina påståenden.


    Hoppsan.
  • Maya84
    Akidoki skrev 2019-08-12 19:38:20 följande:

    Hoppsan.


    Hoppsan vad? Jag skrev från början att jag inte höll mig till ämnet, och skrev även att jag kan diskutera vidare i ett annat forum. Det är så kul att poängtera ut saker, eller hur?
  • Anonym (--)
    Anonym (ditt liv) skrev 2019-08-12 19:17:45 följande:

    Känns rätt uppenbart att om en person inte är lycklig i sig själv så är den personen det knappast var hen bor, Sverige eller utomlands

    Jobba med er själva och ändra på det som inte gör er lyckliga i ert privata liv, det är bara ni som kan göra det eller vill ni att andra ska ändra på saker åt er?

    Sök nytt jobb
    Flytta
    Utbilda sig
    Avsluta förhållanden som gör en olycklig
    Skaffa en hobby
    Byt bekantskapskrets

    osv


    Håller med
  • BurningDiamond
    Anonym (ditt liv) skrev 2019-08-12 19:17:45 följande:

    Känns rätt uppenbart att om en person inte är lycklig i sig själv så är den personen det knappast var hen bor, Sverige eller utomlands

    Jobba med er själva och ändra på det som inte gör er lyckliga i ert privata liv, det är bara ni som kan göra det eller vill ni att andra ska ändra på saker åt er?

    Sök nytt jobb
    Flytta
    Utbilda sig
    Avsluta förhållanden som gör en olycklig
    Skaffa en hobby
    Byt bekantskapskrets

    osv


    Jag håller också med, lycka kommer inifrån.

    Däremot så finns det väl forskning som visar på att människan mår bra av  att leva nära naturen, att det sänker stress-relaterade hormon-nivåer. Eller så missminner jag mig.
  • Anonym (Mmm)

    Bor i Stockholm och är lycklig i att bo en en av världens finaste städer.
    Jag har rest över hela världen så jag vet vad jag jämför med.
    Stockholm är en ren, säker och underbar stad alltid nära till vattnet.

  • Anonym (Hur inte var)

    Där jag bor så har inte mördarsniglarna kommit än, fästingar är fortfarande ganska ovanliga. Finns inga speciellt stora spindlar (även om jag inte är rädd för dessa), ingen algblomning, ingen vattenbrist även om det varit torrt och varmt längre perioder. Normalvillan i bra skick ligger kring 1,3-1,5 miljoner. Har en mil till havet och 2 km till bra badsjö (där man kvällstid inte behöver trängas. Vi brukar leda sol-ligan ofta. Och vi har både midnattssol och norrsken. Vintertid går det köra skoter och åka slalom (har 1 km till skoterled och 4 km till slalombacke). Här bor trevliga människor och jag känner mig nog säker för att inte bry mig om att låsa dörren när jag åker hemifrån. Bor 5 km från stadskärnan. Trots det ser det ut som landet där jag har mitt hus. Ser ut över åkrarna. Odlar potatis, grönsaker och påtar med blommor (eget växthus). Badhus och träningslokal 1 km bort.

    Men var man är Lycklig i Sverige är ju högst subjektivt. Hur man lever är viktigare än var man lever. Är jag lycklig över vart jag just bor? Nej absolut inte alltid, men ibland när jag på sommarkvällar kan njuta av utsikten och känna värmen av kvällsolen i mitt ansikte så..

  • smulpaj01
    Anonym (Hur inte var) skrev 2019-08-13 11:36:52 följande:

    Där jag bor så har inte mördarsniglarna kommit än, fästingar är fortfarande ganska ovanliga. Finns inga speciellt stora spindlar (även om jag inte är rädd för dessa), ingen algblomning, ingen vattenbrist även om det varit torrt och varmt längre perioder. Normalvillan i bra skick ligger kring 1,3-1,5 miljoner. Har en mil till havet och 2 km till bra badsjö (där man kvällstid inte behöver trängas. Vi brukar leda sol-ligan ofta. Och vi har både midnattssol och norrsken. Vintertid går det köra skoter och åka slalom (har 1 km till skoterled och 4 km till slalombacke). Här bor trevliga människor och jag känner mig nog säker för att inte bry mig om att låsa dörren när jag åker hemifrån. Bor 5 km från stadskärnan. Trots det ser det ut som landet där jag har mitt hus. Ser ut över åkrarna. Odlar potatis, grönsaker och påtar med blommor (eget växthus). Badhus och träningslokal 1 km bort.

    Men var man är Lycklig i Sverige är ju högst subjektivt. Hur man lever är viktigare än var man lever. Är jag lycklig över vart jag just bor? Nej absolut inte alltid, men ibland när jag på sommarkvällar kan njuta av utsikten och känna värmen av kvällsolen i mitt ansikte så..


    Det där är ju idealiskt för dig, och annat folk som trivs på landet. För mig låter det som en riktig mardröm. Jag trivs bäst i Sthlms innerstad, helst Östermalm men även andra stadsdelar funkar.
  • Anonym (K)

    Frågan är konstigt ställd. Den geografiska placeringen för lycka är högst individuell

  • GrovyIe
    smulpaj01 skrev 2019-08-13 11:58:20 följande:

    Det där är ju idealiskt för dig, och annat folk som trivs på landet. För mig låter det som en riktig mardröm. Jag trivs bäst i Sthlms innerstad, helst Östermalm men även andra stadsdelar funkar.


    Bra att det finns så många stadsråttor som dig.

    Annars hade man inte kunnat bi på landet :p
  • Anonym (MC)
    Anonym (Hur inte var) skrev 2019-08-13 11:36:52 följande:

    Där jag bor så har inte mördarsniglarna kommit än, fästingar är fortfarande ganska ovanliga. Finns inga speciellt stora spindlar (även om jag inte är rädd för dessa), ingen algblomning, ingen vattenbrist även om det varit torrt och varmt längre perioder. Normalvillan i bra skick ligger kring 1,3-1,5 miljoner. Har en mil till havet och 2 km till bra badsjö (där man kvällstid inte behöver trängas. Vi brukar leda sol-ligan ofta. Och vi har både midnattssol och norrsken. Vintertid går det köra skoter och åka slalom (har 1 km till skoterled och 4 km till slalombacke). Här bor trevliga människor och jag känner mig nog säker för att inte bry mig om att låsa dörren när jag åker hemifrån. Bor 5 km från stadskärnan. Trots det ser det ut som landet där jag har mitt hus. Ser ut över åkrarna. Odlar potatis, grönsaker och påtar med blommor (eget växthus). Badhus och träningslokal 1 km bort.

    Men var man är Lycklig i Sverige är ju högst subjektivt. Hur man lever är viktigare än var man lever. Är jag lycklig över vart jag just bor? Nej absolut inte alltid, men ibland när jag på sommarkvällar kan njuta av utsikten och känna värmen av kvällsolen i mitt ansikte så..


    Så fint skrivetGlad
  • Anonym (snart pensionär)

    Jag jobbar i en stad, min fru i en annan. 60 mil mellan oss. Vi har villa och är skrivna i en tredje stad. En av våra storstäder. Så här vi haft det de senaste sju åren. Nu hyr vi ut villan och träffas på helgerna i en husvagn på en camping. Vi vet inte hur det blir och var vi ska bo om ett halvår. Vart bor vi? Kan inte svara på den frågan faktiskt. Men jag är lyckligare än nånsin. Vad vill jag ha sagt? Det är nog vad man gör av livet och ens inställning snarare än var man faktiskt bor som avgör om man är lycklig eller inte. Snart slutar jag jobba. Vad händer då? Ingen aning just nu. Men det blir bra, det vet jag med säkerhet, innerst inne....

  • Kverulant67
    Anonym (Var mår man bäst i landet) skrev 2019-08-12 16:24:17 följande:
    Var i Sverige tänkte jag.
    Varför inte på västkusten där man an njuta av havet under sommare?
    I alla fall gör det mej väldigt lycklig att bo så nära havet.
    Insjöar är helt ok i brist på annat, men inte alls samma sak som ett salt bad!
  • Kverulant67
    Anonym (Hur inte var) skrev 2019-08-13 11:36:52 följande:

    Där jag bor så har inte mördarsniglarna kommit än, fästingar är fortfarande ganska ovanliga. Finns inga speciellt stora spindlar (även om jag inte är rädd för dessa), ingen algblomning, ingen vattenbrist även om det varit torrt och varmt längre perioder. Normalvillan i bra skick ligger kring 1,3-1,5 miljoner. Har en mil till havet och 2 km till bra badsjö (där man kvällstid inte behöver trängas. Vi brukar leda sol-ligan ofta. Och vi har både midnattssol och norrsken. Vintertid går det köra skoter och åka slalom (har 1 km till skoterled och 4 km till slalombacke). Här bor trevliga människor och jag känner mig nog säker för att inte bry mig om att låsa dörren när jag åker hemifrån. Bor 5 km från stadskärnan. Trots det ser det ut som landet där jag har mitt hus. Ser ut över åkrarna. Odlar potatis, grönsaker och påtar med blommor (eget växthus). Badhus och träningslokal 1 km bort.

    Men var man är Lycklig i Sverige är ju högst subjektivt. Hur man lever är viktigare än var man lever. Är jag lycklig över vart jag just bor? Nej absolut inte alltid, men ibland när jag på sommarkvällar kan njuta av utsikten och känna värmen av kvällsolen i mitt ansikte så..


    Leda sol-ligan...
    Det är lite roligt med den sk ligan.
    Det tror tusan att alla ställen i norra Sverige alltid toppar denna liga eftersom dagarna är så mycket längre där!
    Hade varit bättre att mäta antal soltimmar mellan tex 09.00 till 18.00 eller liknande för att få en rättvis bedömning,
  • nihka

    Har läst undersökningar om att de människor som är lyckligast bor i mindre samhällen.

  • Anonym (Hur inte var)
    Kverulant67 skrev 2019-08-14 10:35:48 följande:
    Leda sol-ligan...
    Det är lite roligt med den sk ligan.
    Det tror tusan att alla ställen i norra Sverige alltid toppar denna liga eftersom dagarna är så mycket längre där!
    Hade varit bättre att mäta antal soltimmar mellan tex 09.00 till 18.00 eller liknande för att få en rättvis bedömning,

    "Tora Tomasdottir berättar också att folk ofta frågar varför inte Kiruna vinner eftersom dem har sol dygnet runt. Hennes svar är: 


    – När man mäter solskenstid räknar man när den direkta solstrålningen är mer än 120 watt per kvadratmeter (vilket endast sker när solen står högt på himlen), oavsett tid på dygnet, så det blir en rättvis mätning. "

    Mao.. det gör man redan.


    Anonym (MC) skrev 2019-08-13 20:14:57 följande:
    Så fint skrivetGlad

    Tack du :)

  • Kverulant67
    Anonym (Hur inte var) skrev 2019-08-14 11:30:53 följande:

    "Tora Tomasdottir berättar också att folk ofta frågar varför inte Kiruna vinner eftersom dem har sol dygnet runt. Hennes svar är: 


    ? När man mäter solskenstid räknar man när den direkta solstrålningen är mer än 120 watt per kvadratmeter (vilket endast sker när solen står högt på himlen), oavsett tid på dygnet, så det blir en rättvis mätning. "

    Mao.. det gör man redan.


    Anonym (MC) skrev 2019-08-13 20:14:57 följande:
    Så fint skrivetGlad

    Tack du :)


    Så sa dom inte förra året när SMHI förklarade....
    Tex så var hela juli (2018) här i Gbg 100% sol, men ändå låg vi en massa timmar efter städer i norra Sverige. Det kan ju inte vara möjligt med ditt sätt att räkna...
  • viktorjohan
    Kverulant67 skrev 2019-08-14 12:45:04 följande:

    Så sa dom inte förra året när SMHI förklarade....

    Tex så var hela juli (2018) här i Gbg 100% sol, men ändå låg vi en massa timmar efter städer i norra Sverige. Det kan ju inte vara möjligt med ditt sätt att räkna...


    Jag har inte koll på hur man räknar soltimmar. Jag vet dock med säkerhet att ju längre österut i Sverige desto fler soltimmar. Gotland hamnar ofta högt på listan, liksom norra norrlandskusten. Gotland ligger för övrigt ungefär på samma breddgrad som Göteborg.
  • Anonym (Min åsikt)
    Anonym (Var mår man bäst i landet) skrev 2019-08-12 15:57:10 följande:

    Var i Sverige är människorna som lyckligast?


    Svaret är ju högst individuellt

    Så vad vill du egentligen ha ut av tråden? vad är din agenda?
Svar på tråden Lycklig i Sverige