• Tue 13 Aug 2019 13:08
    1683 visningar
    8 svar
    8
    1683

    Ersättning vid renovering av hyresrätt?

    Min familj bor i en nybyggd hyresrätt och efter att ha bott där i ca 1 halvår uppstod problem med golven.

    Golven knakar och man känner att dom på vissa ställen sviktar.

    Vi kontaktade hyresvärden som då anlitade snickare som la om golven och tillfälligt var problemet löst.

    (vi fick själv flytta runt möblerna och göra golvet tillgängligt för snickarna, städningen efter golvläggningen fick vi även den göra själva)

    Nu är det samma problem igen med golvet och hyresvärden hat nu beslutat att riva upp alla golv i lägenheten och lägga helt nytt.

    Vi kommer behöver flytta ut och in i en annan lägenhet i bostads området,

    Min fråga är nu:

    Har vi rätt till hyresnedsättning på vår lägenhet under denna veckan golvläggningen sker trots att vi får en ersättnings lägenhet?

    Har vi rätt till ersättning då vi måste tömma hela vår lägenhet och flytta till den tillfälliga och sedan flytta tillbaks allt?

    (mycket bärande och packande)

    Hur blir det med städningen i lägenheten efter att golvens är lagda?

    Kommer ju vara slipdamm och byggdamm överallt!

    Då dom sist lyfte golven och la om dom på nytt fick vi ingen ersättning, trots alla möbler vi fick flytta runt och packa ihop.

    Inte heller någon hjälp med städningen för att få bort allt slipdamm som blev.

    Eftersom hyresvärden inte tar upp detta själv får jag/vi ta tag i det och begära ersättning!

    Men vad är en skälig ersättninga?

    Ni som är kunniga i dessa frågor eller har egen erfarenhet av renovering i hyresrätt får hemskt gärna svara mig!

    Stort tack på förhand!

  • Svar på tråden Ersättning vid renovering av hyresrätt?
  • Tue 13 Aug 2019 13:22
    #1

    Prata med hyresgästföreningen.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Tue 13 Aug 2019 13:22
    #2

    För vara säker på att du får korrekt info så bör du kontakta hyresgästföreningen, de absolut flesta som skriver på familjeliv är inte jurister utan vanliga individer som tror, tycker, och vet att når svågerns kusin råkade ut för detsamma...

  • Tue 13 Aug 2019 13:49
    #3

    Absolut skall jag kontakta hyresgäst föreningen där jag är medlem.

    Jag har faktiskt varit i kontakt med dom efter första golvläggningen och då svarade dom att jag själv skulle ta upp detta med ersättning med hyresvärden och ge hyresvärden ett från mig önskat ersättningsbelopp.

    Om jag inte fick igenom det eller om hyresvärden inte godtog mitt förslag på ersättning skulle jag kontakta hyresgäst föreningen igen.

    Men jag tycker det är svårt att själv komma med förslag på skälig ersättning?!

    Därför undvarade jag om någon här varit i samma sits och vad Ni i så fall fått för kompensation form av ersättning eller hyresnedsättning?

  • Tue 13 Aug 2019 14:13
    #4
    Sidy skrev 2019-08-13 13:49:14 följande:
    Absolut skall jag kontakta hyresgäst föreningen där jag är medlem.
    Jag har faktiskt varit i kontakt med dom efter första golvläggningen och då svarade dom att jag själv skulle ta upp detta med ersättning med hyresvärden och ge hyresvärden ett från mig önskat ersättningsbelopp.
    Om jag inte fick igenom det eller om hyresvärden inte godtog mitt förslag på ersättning skulle jag kontakta hyresgäst föreningen igen.

    Men jag tycker det är svårt att själv komma med förslag på skälig ersättning?!
    Därför undvarade jag om någon här varit i samma sits och vad Ni i så fall fått för kompensation form av ersättning eller hyresnedsättning?
    Då ska du ställa ersättningsfrågan till hyresgästföreningen. De har mer erfarenhet än vi. Vad är skäligt belopp? Det kan dom svara på.
  • Anonym (Mm)
    Tue 13 Aug 2019 15:08
    #5

    Hyresgästföreningen säger:

    "Generellt har du rätt till ersättning när du inte kan använda din lägenhet. Men det kan finnas en bestämmelse i hyresavtalet som innebär att du som hyresgäst inte har rätt till ersättning om det är fråga om vanligt underhåll. Vanligt underhåll kan till exempel vara tapetsering, målning, byte av sanitetsporslin, spis eller kyl. Även stambyte kan räknas som vanligt underhåll.

    Om det däremot är fråga om standardhöjande åtgärder eller om det görs mycket underhåll samtidigt kan du ha rätt till ersättning trots bestämmelsen i hyresavtalet. Du kan få ersättning vid en större renovering, till exempel vid stambyte där man samtidigt rustar både kök och badrum och tapetserar om i övriga rum. Du kan även ha rätt till ersättning när det gäller en större reparation som du själv inte har förorsakat, till exempel en vattenskada eller om ett arbete drar ut längre på tiden än vad som skulle kunna anses som normalt.

    Om du har rätt till ersättning beräknas ersättningens storlek i första hand på hur lång tid och i vilken omfattning du inte har kunnat använda lägenheten."

    Tror dock inte att ni får nått för att ni får packa upp och ner era saker eller flytta möbler.

  • Tue 13 Aug 2019 17:52
    #6

    Hyresgäst föreningen bad mig ta diskussionen men hyresvärden och om vi inte kom fram till en gemensam lösning så skulle jag åter kontakta dom.

    Eftersom detta handlar om ett fel i nybyggnation och i te en standardhöjning har man rätt att få ersättning/byggföretaget står för ersättnings lägenhet och flytt ev möbler/städning.

    Hade lägenheten som är helt ny varit ok vid årsbesikningen hade vi ej behövt packa ihop och flytta ut under återställandet av golvet.

    Det jag undrade över mest var vilken kompensation ekonomiskt Ni har fått som varit i liknande situation.

    Då jag vet att jag har rätt att ansöka om kompensation i pengar eller hyresavdrag under denna tid sen jag gjorde anmälan till hyresvärden.

    Så nu återstår bara att komma fram till ett gemensamt beslut, därav min fråga vad skäligt belopp kan tänkas vara?

  • Tue 13 Aug 2019 17:56
    #7

    Jag tycker att det är skäligt att ni inte alls ska behöva betala hyra för er lägenhet under den månaden, så var det för min kompis när hon var tvungen att flytta ut ur sin och in i en ersättningslägenhet när de var tvungna att hålla på i hennes. 

  • Tue 13 Aug 2019 19:03
    #8

    Vid stambyte hos oss där vi inte kunde använda kök eller bad i tre veckor fick vi 250:- lägre hyreshöjning i 6 månader. Dvs hyran höjdes med 750 men vi betalade bara 500 mer i ett år. Kändes skit.

Svar på tråden Ersättning vid renovering av hyresrätt?