• Tue 13 Aug 2019 18:47
    898 visningar
    7 svar
    7
    898

    Varför är alla lås på fel håll?

    Detta är en fråga jag grubblat på sedan jag var i femårsåldern...

    när man är runt i världen så är alla dörrlås på motsatt håll mot dörrlåsen i sverige. Alltså man sätter in nyckeln med tänderna nedåt och sätter in det i hålet som är i överkant av låskolven... men i sverige sätter man in det tvärt om... hur kommer detta sig? Någon som vet? Varför har vi av typ hela världen låsen på fel håll?

  • Svar på tråden Varför är alla lås på fel håll?
  • Wed 14 Aug 2019 01:01
    #3
    AniieeHär skrev 2019-08-13 18:56:32 följande:

    Jag fattar inte....




    Om du kollar på där man sätter in nyckeln. Överallt utanför sverige jag varit sätter man in nyckeln med ?tänderna? nedåt medan i sverige sätter vi in nyckeln upp och ner, alltså med ?tänderna? uppåt
  • Wed 14 Aug 2019 01:04
    #4
    BuoBä skrev 2019-08-13 19:01:47 följande:

    Jag har faktisk bara sett "uppochnervända" lås i Norge och tänkte det var de som var konstiga.

    I Frankrike använde man nyckel både på in- och utsidan, och hade nån glömt nyckeln i låset så kunde man inte låsa upp från andra hållet. Kändes lagom brandsäkert.


    Jasså???? jag har sett dem i danmark, england, luxemburg, tyskland, polen, schweiz, spanien, andorra och frankrike. Så jag tycker det är sverige som har lustiga lås. Fast redan innan jag reflekterade över låsen utomlands vid typ 5 års ålder tyckte jag det var lustigt att vi satte in nycklarna i låset så som vi gör????
Svar på tråden Varför är alla lås på fel håll?