• Anonym 3 barns mamma
    Tue 13 Aug 2019 20:28
    463 visningar
    3 svar
    3
    463

    Jag och min fru vill ha ett gemensamt barn.

    Hej.

    Jag är 44 och min fru bli 41.

    Vi har varit ihop sedan 2012 och är sugen på ett gemensamt barn. Är det försent? Vad ska man göra adoption eller IVF.

    Jag har 3 döttrar. Varav två gravida. Ena 19 och bli mamma i september och andra 14. 14: åringen fick veta det förra veckan. Ej säker på vad som kommer hända.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Jag och min fru vill ha ett gemensamt barn.
  • Sommar­skugga­n
    Tue 13 Aug 2019 20:52
    #1

    Jag tror att man måste vara yngre än 40 för adoption och ivf?

    Du kommer redan att behöva vara mamma åt din 14 åring och hennes barn så ni borde nog inte alls fundera över ett till eget barn.

  • Anonym 3 barns mamma Trådstartaren
    Tue 13 Aug 2019 21:10
    #3
    Sommarskuggan skrev 2019-08-13 20:52:35 följande:

    Jag tror att man måste vara yngre än 40 för adoption och ivf?

    Du kommer redan att behöva vara mamma åt din 14 åring och hennes barn så ni borde nog inte alls fundera över ett till eget barn.


    Det är någ försent.

    Det är osäker om 14 åringen kommer behålla. Enligt mig är hon för liten dock är hon imot aborter.
  • Sommar­skugga­n
    Tue 13 Aug 2019 21:56
    #5
    Anonym 3 barns mamma skrev 2019-08-13 21:10:59 följande:

    Det är någ försent.

    Det är osäker om 14 åringen kommer behålla. Enligt mig är hon för liten dock är hon imot aborter.


    Joo jag tycker också att en 14 åring är för alldeles för liten. Hon är fortfarande barn ännu och om hon får barn så missar hon den viktiga tonårstiden i sitt liv. Men tyvärr så kan en 14 åring inte tänka långsiktigt utan hon kommer se bebisen som en gullig liten grej att gosas med när det behagar henne, sen kommer du få ansvara för båda barnen. Du får glädjas åt ditt eventuella barnbarn istället för att skaffa ett till biologist/adopterat barn :)
  • Tue 13 Aug 2019 21:59
    #6

    Privata kliniker ta emot 41 åringar

  • Thu 22 Aug 2019 15:54
    #3
    Sommarskuggan skrev 2019-08-13 20:52:35 följande:

    Jag tror att man måste vara yngre än 40 för adoption och ivf?

    Du kommer redan att behöva vara mamma åt din 14 åring och hennes barn så ni borde nog inte alls fundera över ett till eget barn.


    För adoption gäller att det ska skilja max 40 år mellan förälder och barn. Osäker om det gäller båda föräldrarna eller om det räcker med den ena. Men det innebär att man kan adoptera barn när man är äldre än 40 men då bara äldre barn. Tex om man är 45 kan man bara adoptera barn som är minst 5 år.

    Betalar man för ivf privat så kan man göra det när kvinnan är över 40 på vissa privata kliniker. Men jag antar att det beror på vilka förutsättningar man har. 

    Men man kan ju bli gravid naturligt vid 41 också. 
Svar på tråden Jag och min fru vill ha ett gemensamt barn.