• Tue 13 Aug 2019 21:58
    3081 visningar
    14 svar
    14
    3081

    Att dejta någon från en annan kultur (anonyma)

    Hej!

    Jag undrar om det är någon här som dejtar eller har dejtat en person från en annan kultur? Kanske fortfarande är i förhållande med personen. Vilka motgångar stötte ni på och hur löste ni dem? Jag tänker främst att de har kommit till Sverige i vuxen ålder.

    Jag är tillsamman med en kille från Mellanöstern och märker så klart våra olikheter. Han är inte muslim eller strikt religiös. Jag vet inte om olikheterna beror på att vi har olika preferenser från uppväxten eller om det är språket som hindrar. Känns som han missförstår mig ofta eller jag honom. Han verkar heller inte så van vid förhållanden iaf inte så som vi har i Sverige. Vill kunna bygga upp en bra kommunikation men hur? Några som har bra tips? Känns mest som vi pratar ytligt och inte så djupt som jag är van vid. Vi hade ett "snack" om en sak för några veckor sedan men han sa inte så mycket om hur han tänkte och kände. Han är jättebra på att visa känslor och ge närhet men inte så mycket att prata om det.

  • Svar på tråden Att dejta någon från en annan kultur (anonyma)
  • Wed 14 Aug 2019 10:25
    #4
    Barbro45 skrev 2019-08-14 08:06:52 följande:

    Vilket språk talar ni med varandra? Svenska som är ditt modersmål men inte hans? När vi pratar om känslor, värderingar och andra frågor där ordens valör betyder mycket för att få fram det man vill att motparten ska förstå är det viktigt att man kan göra det på ett språk där man lärt sig ordens olika valörer. Är det kanske så att din pojkvän inte kan svenska på djupet, inte ovanligt för människor som lärt sig ett språk i vuxen ålder. Det är bland annat därför föräldrar uppmanas att kommunicera på sitt modersmål med sitt barn.


    Tack för ditt svar!

    Han är väldigt bra på svenska och lösrt sig det snabbt. Men som du säger så kan han det inte på djupet. Jag är rätt bra på att hitta rätt ord för en specifik betydelse som han inte vet. Ska tänka på det i framtiden :)
  • Thu 22 Aug 2019 08:23
    #6

    Tack för ditt svar! Jag har bestämt mig för att göra slut då han vägrar att prata om problem och inte ens om framtidsdrömmar. Vi hade ett "problem" i helgen och han envisades med att komma hit. Men han ville knappt prata utan ville bete sig som om allt var vanligt igen eller kom med dåliga ursäkter. Känns rätt hopplöst när man inte vill prata och öppna upp sig för varann.

  • Thu 22 Aug 2019 09:34
    #8

    Han pratar inte med någon om sina problem utan vill hålla allt inom sig tills det är löst. Han vill hålla fasaden uppe om att allt är bra. Jag har känt honom sen i mars och vet inte ens exakt var han bor. Det enda jag har vetat är att hon bor hos en svensk familj i ett område i stan. Nu när jag tog upp det och tryckte mer på att han borde visa mig åtminstone en gång ja då har han ingen "adress" utan sover på olika ställen ibland hos familjen och ibland hos sin kompis. Jag fortsatte trycka på att han kan visa mig ändå men då börjar han prata om att han har ingen tala i sitt liv och bla bla bla.

    Det finns fler saker jag upptäckt att jag inte är okej med så det känns kört och att han varken vågar, kan eller vill jobba för oss.

Svar på tråden Att dejta någon från en annan kultur (anonyma)