• Anonym (KL)

    41 och utan arbetslivserfarenhet, kan man få jobb?

    Jag har inte haft någon anställning eller sommarjobb.

    Jag kommer på jobbintervjuer ibland, men det leder aldrig till jobb. Det känns som att de som intervjuar mig tycker att jag är märklig på något sätt, men samtidigt är mitt CV tomt, därför är det svårt att veta vad anledningen är.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-08-14 16:26
    Jag har också svårt att förklara varför CV:t är tomt när jag är på intervju. Jag har bl.a pluggat emellanåt och sökt jobb under dessa år.

  • Svar på tråden 41 och utan arbetslivserfarenhet, kan man få jobb?
  • Anonym (oj!)

    Men hur i all världen har du försörjt dig då? Har du överhuvudtaget någon utbildning?

  • riboflavin

    Självklart kan man få jobb, men som för vilken ungdom som helst är det okvalificerade arbeten man får satsa på i början för att samla ihop lite erfarenhet och kontakter. Du kan också gå en yrkesinriktad utbildning inom ett bristyrke för att underlätta.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (C)

    Du får nog enklast jobb genom kontakter. Om jag som arbetsgivare skulle välja mellan en 19-åring som aldrig jobbat och en 41-åring som aldrig jobbat skulle jag välja den yngre.

    Hur kommer det sig att du aldrig jobbat?

  • Anonym (Orsak?)

    Det beror nog lite på vad du faktiskt gjort alla de här åren efter du gick ut skolan. Hemmafru och tagit hand om hus,hem och barn är ju egentligen plus för du kan ju då säkert städa, passa barn. kanske laga mat och en massa annat. Varit lyxhustru som inte ens kan koka tevatten, nja, då skulle nog alla dra åt sig öronen. Finns säkert saker du kan komma med som är positiva. Körkort-absolut. Däremot blir det ju inte lätt hur man än vrider på det. Du får vara beredd på att ta precis vilket jobb som helst. Eller utbilda dig nåt år så du faktiskt "blir nåt".

  • Anonym (...)

    Här du någon utbildning? Om inte så kommer du aldrig få ett jobb. Idag krävs att man har utbildning för att någon överhuvudtaget ska anställa en.

  • Mrs Moneybags

    Mitt bästa tips är att gå en yrkesinriktad kortare utbildning där du får praktisera redan under utbildningen. På så sätt kan du få in en fot på något företag.

    Javisst, det är märkligt att aldrig ha jobbat när man är 41, men nu är det som det är så det är bara att kämpa på. 

    Vad har du ägnat de senaste 40 åren åt? 

  • Anonym (A)
    riboflavin skrev 2019-08-14 15:22:48 följande:
    Självklart kan man få jobb, men som för vilken ungdom som helst är det okvalificerade arbeten man får satsa på i början för att samla ihop lite erfarenhet och kontakter. Du kan också gå en yrkesinriktad utbildning inom ett bristyrke för att underlätta.
    Håller med
  • Anonym (o-o)
    Långbenopluto skrev 2019-08-14 16:25:58 följande:

    Vilken utb. har du? Hur har du försörjt dig senaste 40 åren?


    Vi kan nog räkna med att TS blev försörjd av sina föräldrar i åtminstone 18 år. 
  • Anonym (hemmafru)

    Klart man kan, om man inte är för petig i alla fall. Jag och min svägerskan gifte oss direkt efter gymnasiet och blev hemmafruar. Inget jobb alls utom en sommar med jordgubbsplockning för mi del nör jag var 18. När barnen flyttat ville vi båda göra något mer. Jag har tagit över en släktings affärsrörelse och svägerskan började jobba timmar i hemtjänsten som ju skriker efter personal. Under tiden utbildade hon sig till uska och jobbar nu halvtid på äldreboende.

Svar på tråden 41 och utan arbetslivserfarenhet, kan man få jobb?