• Anonym (annalisa)

    Är så less på mitt liv - eller inbillning?

    Hej,

    Känner att jag behöver skriva av mig någonstans och ventilera, i väntan på att ev gå och prata med någon om detta.

    Mitt problem är att jag vela så mycket fram och tillbaka om hur jag känner för "mitt liv". För att göra en lång historia kort:

    Jag bor i ett nybyggt hus med min sambo och vår 2-årige son. Vi har helt ok jobb båda två, stadig inkomst (men höga lån). Vi har varit tillsammans i 7 år nu. jag är 32 och han är 42. Lever ett till synes helt normalt och "lyckligt" liv.

    Ibland känner jag stor tacksamhet för allt jag har. Min sambo är en bra man, han är snäll, ödmjuk, hjälper till i hemmet, är engagerad i vår son och framförallt så älskar han mig och sonen över allt på jorden. Han säger ofta att han älskar mig, ställer alltid upp och jag känner verkligen att han skulle göra vadsomhelst för mig. Jag har ett fint hus i ett fint område. Mitt jobb är helt ok, men inget herrejösses-kul jobb. Vi har en bra relation till våra resp. familjer.

    Det jobbiga för mig är att jag ibland är helt likgiltig inför allt. Jag känner ibland att jag saknar mitt singelliv, när jag var "olåst" och kunde göra vad jag ville. Jag var attraktiv i andras ögon, barnfri och "vild". Nu är jag en tråkig och vuxen mamma som är just en MAMMA, som jag har svårt att definiera mig som. Det känns som ens glansdagar är förbi. Kommer jag aldrig mer att få vara nykär? Leva med samma man i hela mitt liv? Är han verkligen min "självfrände" eller finns det någon bättre där ute? PANIK! Låter kanske fånigt men det är så det känns. En livskris/ålderskris kanske. Jag är rädd att förlora mina föräldrar (som börjar bli till åren). Vad tar man sig till då?

    Jag har inte jättemånga vänner, eftersom jag trivs i mitt eget sällskap, men kan ibland känna mig ensam. Jag har ingen direkt hobby. Känner en meningslöshet till och från. Låter så deppigt men men..

    SAMTIDIGT som jag ofta tänker att; men oj vad bra jag har det! Många drömmer nog om att ha en så bra kille som jag har, att ha fått ett barn lätt och leva ett fint liv med mycket kärlek. En hobby kan man ju skaffa sig tex, bara man anstränger sig, likaså nya vänner. Känner mig så otacksam. Tänker ibland att jag kanske skulle vara gladare som singel.

    Min sambo vill gifta sig, och på många plan vill jag det också. Men sen blir jag osäker. Finns det någon annan jag hade blivit ännu lyckligare med, eller är problemet hos mig.. Han vill även skaffa syskon till vår son och likaså där känner jag ena dagen att JA, vad underbart! Medan dagen efter så känns det som ett mörker, när alla pratar om tvåbarnschock osv.

    Oj vilket inlägg... Antar jag söker lite råd och nån som får mig att vakna. Vet inte hur jag känner.

  • Svar på tråden Är så less på mitt liv - eller inbillning?
  • Anonym (E)

    Då måste lära dig att acceptera att var sak har sin tid. Livet och livssituationen ändras genom livet, liksom su själv. Att gå funt och tråna efter singelliv, nykärhet och att leva rövare är som att få runt och längta tillbaka till barndomen. Rätt normalt men inget man kan eller ska gå tillbaka till. Detta låter väl konstigt men du verkar ha för få problem. Människan är rätt dålig på att vara lycklig, nöjd och tillfreds. Det sträcas alltid efter något annat, något mer. Aldrig nöjd. Det är en rätt tragisk egenskap men också anledningen till att vårt sätt att leva, forskningen osv. går framåt. Du får lägga ner din tid på nåt sorts projekt. Någon hobby med klara mål så du distraherad, får utlopp för utveckling och kan känna nån form av ytterligare syfte än din familj där allt ändå verkar flyta på bra automatiskt. Att bryta upp ditt nuvarande förhållande och liv i hopp om något bättre är inte rätt väg att gå. Även om du skulle träffa någon att bli nykär i till exempel så är det bara ett tillfälligt tillstånd. Den nykära känslan kommer att lägga sig och den tomhet som blir på lång sikt både för dig, ditt barn och din nuvarande är inte värt det. Familj och nära relationer är jätteviktigt för välmående, hälsa och utveckling. Det är inte det man ska offra för kortsiktiga endorfinkickar. Hoppa fallskärm istället om du vill känna pirr i magen liksom.

  • Anonym (Tess)

    Singellivet är skitkul... typ en sommar sen är det helt överjävligt hopplöst och tråkigt!

    Saknar inte singellivet för fem öre och är så glad att jag träffade min blivande man.

    Gå och prata med en kbt bara för att få ventilera lite, sök nytt jobb, skaffa en hobby men jag tror du skulle ångra dig om du bröt upp. Det är spännande ett tag, dina glansdagarkommer igen när barnet blivit större och man kan göra saker själv. Det blir bättre :)

  • Anonym (klara)

    Börja skriva en tacksamhetsdagbok, skriv varje dag minst 3 saker du är tacksam över i ditt liv och din dag, det kan vara bara småsaker som att vädret är fint och ni åt god mat till större grejer, att du har en sån fin son och man. 

    Kanske kan det ge dig perspektiv på att ditt liv, trots dina tankar, inte är så dumt ändå. 

  • Anonym (Boll)

    Försök skaffa någon ny hobby? Det kanske ljusare upp humöret.. Jag befinner mig en liknande situation. Jag valde faktiskt att separera. Men tillskillnad från dig så var mitt äktenskap ganska dött. Vi hade glidit ifrån varandra sedan många år och sexlivet var katastrof, osv.. Så nu väntar jag ut att skilsmässan ska få ha sin gång så jag kan påbörja mitt nya liv på riktigt. Jag känner NOLL behov av en relation utan ser fram emot att få tänka på mina egna behov, mitt bolag osv (och sjävklart barnen när jag har dem.). Sen att bli lite uppvaktad, ha hett kravlöst sex får bli en guldkant i vardagen. Jag är drygt 30 år och har bestämt att nästa år, när skilsmässan har lagt sig, ska bli mitt bästa år i livet hittills. Men det kommer innebära lite nätverkande av nya vänner (alla nära vänner är ammande med andra ungen och de vill såklart inte hänga med mig varannan fredag & lördag kväll), fast det ser jag fram emot. Sen om tio år kan jag kanske stadga mig med någon ny, när barnen är lite mer självständiga osv..

  • Anonym (A)
    Anonym (Boll) skrev 2019-08-15 17:51:33 följande:
    Försök skaffa någon ny hobby? Det kanske ljusare upp humöret.. Jag befinner mig en liknande situation. Jag valde faktiskt att separera. Men tillskillnad från dig så var mitt äktenskap ganska dött. Vi hade glidit ifrån varandra sedan många år och sexlivet var katastrof, osv.. Så nu väntar jag ut att skilsmässan ska få ha sin gång så jag kan påbörja mitt nya liv på riktigt. Jag känner NOLL behov av en relation utan ser fram emot att få tänka på mina egna behov, mitt bolag osv (och sjävklart barnen när jag har dem.). Sen att bli lite uppvaktad, ha hett kravlöst sex får bli en guldkant i vardagen. Jag är drygt 30 år och har bestämt att nästa år, när skilsmässan har lagt sig, ska bli mitt bästa år i livet hittills. Men det kommer innebära lite nätverkande av nya vänner (alla nära vänner är ammande med andra ungen och de vill såklart inte hänga med mig varannan fredag & lördag kväll), fast det ser jag fram emot. Sen om tio år kan jag kanske stadga mig med någon ny, när barnen är lite mer självständiga osv..
    Håller med
  • Anonym (Ej ensam)

    Du är inte ensam, varit gift i 12, pappa i 10, och nu maler man på i väntan på pensionen, är så less på allt att en otrohetsaffär, skilsmässa eller annat omvälvande är välkommet.

  • SofiaGlad
    Anonym (Ej ensam) skrev 2019-08-15 18:36:55 följande:

    Du är inte ensam, varit gift i 12, pappa i 10, och nu maler man på i väntan på pensionen, är så less på allt att en otrohetsaffär, skilsmässa eller annat omvälvande är välkommet.


    Det låter inte bra. Du måste hitta spänning i livet, en mening - ett intresse!


     


    Om en affär, skilsmässa eller liknande känns välkommet så är det något som är fel. Att leva ett grått och inrutat liv är inte sunt på något sätt. Det är fullt möjligt att skaffa produktiva och underhållande liv, även för oss mammor och pappor. Det gäller bara att hitta rätt sak för dig. Kliv ur bekvämligheten och testa på nya saker vettja!


    Glad mamma som älskar livet! :)
  • Anonym (Ej ensam)
    SofiaGlad skrev 2019-08-15 18:43:15 följande:

    Det låter inte bra. Du måste hitta spänning i livet, en mening - ett intresse!

     

    Om en affär, skilsmässa eller liknande känns välkommet så är det något som är fel. Att leva ett grått och inrutat liv är inte sunt på något sätt. Det är fullt möjligt att skaffa produktiva och underhållande liv, även för oss mammor och pappor. Det gäller bara att hitta rätt sak för dig. Kliv ur bekvämligheten och testa på nya saker vettja!


    Så enkelt är det inte, med facit i hand, giftemål var fel väg att gå, hade jag/vi väntat till förhållandet var förbi första fasen hade vi nog gått skilda vägar, för olika personer med alldeles för olika intressen och drivkrafter.
  • SofiaGlad
    Anonym (Ej ensam) skrev 2019-08-15 19:02:36 följande:
    Så enkelt är det inte, med facit i hand, giftemål var fel väg att gå, hade jag/vi väntat till förhållandet var förbi första fasen hade vi nog gått skilda vägar, för olika personer med alldeles för olika intressen och drivkrafter.

    Ja, om det är fel från grunden så blir det oundvikligt med problem.


    Jag förutsatte att det tidigare var ett stabilt och utstuderat giftermål. Är det fundamentalt fel, så blir det genast lite krångligare.


    Skriver på barnfamilj.nu om föräldraskap, barn och familjeliv.
  • Anonym (annalisa)
    Anonym (Boll) skrev 2019-08-15 17:51:33 följande:

    Försök skaffa någon ny hobby? Det kanske ljusare upp humöret.. Jag befinner mig en liknande situation. Jag valde faktiskt att separera. Men tillskillnad från dig så var mitt äktenskap ganska dött. Vi hade glidit ifrån varandra sedan många år och sexlivet var katastrof, osv.. Så nu väntar jag ut att skilsmässan ska få ha sin gång så jag kan påbörja mitt nya liv på riktigt. Jag känner NOLL behov av en relation utan ser fram emot att få tänka på mina egna behov, mitt bolag osv (och sjävklart barnen när jag har dem.). Sen att bli lite uppvaktad, ha hett kravlöst sex får bli en guldkant i vardagen. Jag är drygt 30 år och har bestämt att nästa år, när skilsmässan har lagt sig, ska bli mitt bästa år i livet hittills. Men det kommer innebära lite nätverkande av nya vänner (alla nära vänner är ammande med andra ungen och de vill såklart inte hänga med mig varannan fredag & lördag kväll), fast det ser jag fram emot. Sen om tio år kan jag kanske stadga mig med någon ny, när barnen är lite mer självständiga osv..


    Tack så mycket för era svar, känns genast lite lättare.. Lite för att några även känner igen sig.

    Jag tror att jag har en form av livskris som kommer och går lite från dag till dag. Jag har extremt svårt att släppa bilden av mig själv, dvs, ung och fri. Har jättesvårt att tänka på mig själv som en mamma och med allt vad det innebär.

    Men jag ska ta till mig det med en hobby tex. Kanske kan det skapa glädje och mening och "något eget" som ger någon form av kick (kickar som jag tidigare fått av att tex få uppmärksamhet av andra män, att dejta, resa osv).

    Jag får hoppas på det :)

    Det är väldigt svårt att, med någorlunda sunt förnuft, "kasta bort" en så bra man som jag har. Det verkar inte vara jättelätt att hitta någon, som man trivs med och som faktiskt älskar en hängivet tillbaka. Kanske att jag tar honom för givet, han skulle ju ALDRIG lämna mig, och då försvinner lite av spänningen antar jag.

    Det jag dock har lite svårt med är att just attraktionen kommer och går likväl. Ibland är jag SÅ trött på honom. Samma gamla tråkiga kille som man ska försöka bli tänd på. Jag har alltid haft svårt att behålla den där spänningen och åtrån till någon när förälskelsen lagt sig. Har svårt att se på honom som sexig nu när han börjar bli lite äldre och tex tappat träningen en del sedan sonen kom.

    Usch vad ytlig jag låter.. Men det är svårt att styra sina tankar. Tyvärr.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (annalisa) skrev 2019-08-15 08:26:32 följande:

    Hej,

    Känner att jag behöver skriva av mig någonstans och ventilera, i väntan på att ev gå och prata med någon om detta.

    Mitt problem är att jag vela så mycket fram och tillbaka om hur jag känner för "mitt liv". För att göra en lång historia kort:

    Jag bor i ett nybyggt hus med min sambo och vår 2-årige son. Vi har helt ok jobb båda två, stadig inkomst (men höga lån). Vi har varit tillsammans i 7 år nu. jag är 32 och han är 42. Lever ett till synes helt normalt och "lyckligt" liv.

    Ibland känner jag stor tacksamhet för allt jag har. Min sambo är en bra man, han är snäll, ödmjuk, hjälper till i hemmet, är engagerad i vår son och framförallt så älskar han mig och sonen över allt på jorden. Han säger ofta att han älskar mig, ställer alltid upp och jag känner verkligen att han skulle göra vadsomhelst för mig. Jag har ett fint hus i ett fint område. Mitt jobb är helt ok, men inget herrejösses-kul jobb. Vi har en bra relation till våra resp. familjer.

    Det jobbiga för mig är att jag ibland är helt likgiltig inför allt. Jag känner ibland att jag saknar mitt singelliv, när jag var "olåst" och kunde göra vad jag ville. Jag var attraktiv i andras ögon, barnfri och "vild". Nu är jag en tråkig och vuxen mamma som är just en MAMMA, som jag har svårt att definiera mig som. Det känns som ens glansdagar är förbi. Kommer jag aldrig mer att få vara nykär? Leva med samma man i hela mitt liv? Är han verkligen min "självfrände" eller finns det någon bättre där ute? PANIK! Låter kanske fånigt men det är så det känns. En livskris/ålderskris kanske. Jag är rädd att förlora mina föräldrar (som börjar bli till åren). Vad tar man sig till då?

    Jag har inte jättemånga vänner, eftersom jag trivs i mitt eget sällskap, men kan ibland känna mig ensam. Jag har ingen direkt hobby. Känner en meningslöshet till och från. Låter så deppigt men men..

    SAMTIDIGT som jag ofta tänker att; men oj vad bra jag har det! Många drömmer nog om att ha en så bra kille som jag har, att ha fått ett barn lätt och leva ett fint liv med mycket kärlek. En hobby kan man ju skaffa sig tex, bara man anstränger sig, likaså nya vänner. Känner mig så otacksam. Tänker ibland att jag kanske skulle vara gladare som singel.

    Min sambo vill gifta sig, och på många plan vill jag det också. Men sen blir jag osäker. Finns det någon annan jag hade blivit ännu lyckligare med, eller är problemet hos mig.. Han vill även skaffa syskon till vår son och likaså där känner jag ena dagen att JA, vad underbart! Medan dagen efter så känns det som ett mörker, när alla pratar om tvåbarnschock osv.

    Oj vilket inlägg... Antar jag söker lite råd och nån som får mig att vakna. Vet inte hur jag känner.


    Känns som att ditt singelliv skulle vara astrist. Knappt några vänner, ingen hobby. Vad ska du göra som singel, vara på krogen och ragga? Dessutom skulle du ju vara ensamstående mamma varann vecka. 

    Skaffa dig ett spännande liv istället med din man. Prata med honom, hur kan ni göra för att det ska kännas mer roligt. Kanske åka iväg själv en helg, ta upp en hobby tillsammans (många gym har t ex barnpassning), resa (går utmärkt även med barn) osv.
  • Martin44

    Hobby: Börja cykla MTB...Du kommer ut och får frisk luft, och träning för både kroppen och knoppen. Finns många cykelgrupper på FB att haka på och då träffar man lite nytt folk vilket skapar lite omväxling för det sociala dessutom. Cyklandet(träning) för mig är en nödvändig ventil som skapar välbefinnande och minskar stress och ångest i vardagen.

  • Anonym (Nina)

    Jag förstår dig. Är också en mamma till 2 underbara barn och en fantastisk man i ett stort hus på lyckliga gatan, men som längtar ut ur fängelset varje dag.Hjärta

Svar på tråden Är så less på mitt liv - eller inbillning?