• Anonym­sju
    Thu 15 Aug 2019 08:42
    2535 visningar
    7 svar
    7
    2535

    Leder halkskydd verkligen kyla...?

    Hej alla,

    Detta är absolut inget allvarlig tråd och egentligen onödig men blir så förvirrad av familjeliv, och börjar helt ärligt förstå varför man inte ska tro på mycket här..

    Jag ska skola in mitt barn om några dagar och är i full gång med att läsa om alla kläder som behöver inhandlas. Läser om hur man bäst ska klä sitt barn i kyla osv.

    Så kom jag över det här med att man ABSOLUT INTE ska använda halkstrumpor på vintern för att dom leder kyla, blev nojjig då min son är snabb och springer mycket och vill ju inte att han ska halka. Såg jättemånga som höll med om att man ska varna för halkstrumpor, så började försöka hitta bättre alternativ.

    Läser sedan att på Polarn O pyrets hemsida har dom gjort en förskola guide, där skriver dom att det är en gammal skröna att halkskydd leder kyla, att man abslout ska ha ullstrumpor med halkskydd.

    Känner mig så trött på mig själv som tror blint på att som skrivs, då var det många som varnade om det, min fråga är väl helt enkelt, Någon som faktiskt vet hur det ligger till?

  • Svar på tråden Leder halkskydd verkligen kyla...?
  • Thu 15 Aug 2019 09:13
    #1

    Som trebarnsmamma kan jag säga att halkstrumpor är djävulens påfund när det gäller att få ner fötterna i ett par skor/stövlar. Det går inte. Det blir tvärstopp. Såna får man dra på inomhus.

  • Thu 15 Aug 2019 09:19
    #2

    Vi har bara halkstrumpor och märker varken av kalla fötter eller svårigheter att få ner fötter i skorna. Då går vår dotter på förskola där de är ute flera timmar dagligen, också på vintern. Vi kör mestadels polarns strumpor, men också Lindex och inte heller där har vi haft några problem.

  • Sommar­skugga­n
    Thu 15 Aug 2019 09:49
    #3

    Det stämmer att de leder kyla. Barnen kan ha hur bra och varma skor som helst och det räcker med -10 grader så är fötterna som isbitar.

    Ni kan ju ha mockasiner eller några mjuka tofflor som barnet kan ha på sig inomhus så att det inte halkar runt.

  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 15 Aug 2019 10:25
    #4

    Hmm okej, tack för svar! Verkar vara olika åsikter om det. Tycker bara att det Polarn O pyrets hemsida borde stämma.

    Då har jag en annan fråga till er erfarna, när man lägger till kläder till barnets hylla på förskolan när det börjar bli kallare, tex. Ullunderställ, raggsockor och fleecekläder. Ska man säga till då? "Nu lägger jag en fleeceoverall här till mitt barn, jag vill att han ska ha på sig den under sina skalkläder" eller räcker det att lägga till kläder som funkar till alla väder, och lita på att personalen klär min son rätt?

    Och ullunderställ ska man ju ha närmast kroppen det betyder ju att dom måste ta av honom naken och sätta på underställ sen på med fleece, och ytterplagget. Jag tänker att det måste ta sån tid om dom ska göra det på alla barn?

    Kanske konstiga frågor, men sånt jag funderar på nu när det börjar närma sig..

  • Thu 15 Aug 2019 10:48
    #5
    Anonymsju skrev 2019-08-15 10:25:56 följande:

    Hmm okej, tack för svar! Verkar vara olika åsikter om det. Tycker bara att det Polarn O pyrets hemsida borde stämma.

    Då har jag en annan fråga till er erfarna, när man lägger till kläder till barnets hylla på förskolan när det börjar bli kallare, tex. Ullunderställ, raggsockor och fleecekläder. Ska man säga till då? "Nu lägger jag en fleeceoverall här till mitt barn, jag vill att han ska ha på sig den under sina skalkläder" eller räcker det att lägga till kläder som funkar till alla väder, och lita på att personalen klär min son rätt?

    Och ullunderställ ska man ju ha närmast kroppen det betyder ju att dom måste ta av honom naken och sätta på underställ sen på med fleece, och ytterplagget. Jag tänker att det måste ta sån tid om dom ska göra det på alla barn?

    Kanske konstiga frågor, men sånt jag funderar på nu när det börjar närma sig..


    Är nog olika från förskola till förskola men där jag haft mina barn har underställ i ull antingen fått vara på redan vid lämning eller så blir de utan och man får hitta på andra varma kläder. Personalen klär inte på/av barnen. Det finns varken tid eller möjlighet till det när de kan gå ut flera gånger om dagen ibland.

    Raggsockor och extra fleecejacka etc har hängt på kroken med ytterkläder och det betydde att barnen skulle ha det på sig.
  • Thu 15 Aug 2019 11:54
    #6
    Anonymsju skrev 2019-08-15 10:25:56 följande:

    Hmm okej, tack för svar! Verkar vara olika åsikter om det. Tycker bara att det Polarn O pyrets hemsida borde stämma.

    Då har jag en annan fråga till er erfarna, när man lägger till kläder till barnets hylla på förskolan när det börjar bli kallare, tex. Ullunderställ, raggsockor och fleecekläder. Ska man säga till då? "Nu lägger jag en fleeceoverall här till mitt barn, jag vill att han ska ha på sig den under sina skalkläder" eller räcker det att lägga till kläder som funkar till alla väder, och lita på att personalen klär min son rätt?

    Och ullunderställ ska man ju ha närmast kroppen det betyder ju att dom måste ta av honom naken och sätta på underställ sen på med fleece, och ytterplagget. Jag tänker att det måste ta sån tid om dom ska göra det på alla barn?

    Kanske konstiga frågor, men sånt jag funderar på nu när det börjar närma sig..


    Jag lägger dit kläder och meddelar att så skett. Sen får personalen avgöra om det behövs. Hittills har vi inte haft några problem och bra kommunikation.

    Behövs underställ får dottern ha det som vanliga kläder inne på förskolan. Inte kan de klä om alla barn så fort de ska gå ut.
  • Anonym­sju Trådstartaren
    Thu 15 Aug 2019 21:17
    #7
    Sommarskuggan skrev 2019-08-15 09:49:00 följande:

    Det stämmer att de leder kyla. Barnen kan ha hur bra och varma skor som helst och det räcker med -10 grader så är fötterna som isbitar.

    Ni kan ju ha mockasiner eller några mjuka tofflor som barnet kan ha på sig inomhus så att det inte halkar runt.


    Men ullstrumpor med halkskydd, leder dom också kyla?
Svar på tråden Leder halkskydd verkligen kyla...?