• Thu 15 Aug 2019 11:09
    803 visningar
    1 svar
    1
    803

    Läsa till medicinsk sekreterare - erfarenheter?

    Hej!
    Ni som läst till medicinsk sekreterare, vill ni dela med er av era erfarenheter? Hur tuff är utbildningen? Hur lätt är det att få jobb efteråt?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Läsa till medicinsk sekreterare - erfarenheter?
  • Fri 22 Nov 2019 06:04
    #1

    Det var ett tag sedan tråden startades men kanske vill du ha ett svar ändå Skäms

    Jag går tredje terminen på YH-utbildningen till medicinsk sekreterare via Lernia, halvdistansutbildning, vilket betyder att vi är på plats cirka två dagar var tredje vecka på våra orter och de andra veckorna har vi lektioner via internet.

    Utbildningen har överlag varit väldigt bra, engagerade lärare som har varit kunniga och påhittiga i sina uppgifter. På fyra terminer har vi sammanlagt 20 veckors praktik vilket är jättebra för man får chansen att testa på hur det är på riktigt! En majoritet av mina klasskompisar fick sommarjobb eller till och med fast anställning efter sin första praktikperiod på sin praktikplats! När jag har pratat med andra sekreterare säger de flesta att man aldrig kommer vara arbetslös, du blir anställd i princip direkt efter utbildningen eller innan utbildningen slutat för att de behöver sekreterare. 

    Du läser bland annat anatomi, medicinsk terminologi (där du får lära dig att lyssna på läkardiktat och skriva av vad de säger. Lära dig latinska och grekiska ord som används inom sjukvården för att du ska förstå vad du skriver om och kunna dubbelkolla så att läkaren faktiskt skriver om rätt kroppsdel), svenska (så du vet om ord ska skrivas med stor eller liten bokstav, siffror eller bokstäver), IT (word, excel och powerpoint), engelska och ekonomi. Plus några kurser till och examensarbete. Inlämningsuppgifterna görs enskilt eller i grupp och ibland är det tenta även om de flesta lärare har satt slutbetyget på våra inlämningsuppgifter istället. 

    I början av första terminen när allt är nytt stressade jag mycket för att göra uppgifterna, men oftast hade jag varit snabb och var klar på torsdagen och var då ledig fredag. Eller att jag tog "ledigt" en dag mitt i veckan när vi inte hade lektion och jobbade någon timme på helgen. Jag gillar verkligen halvdistans! 

    Det är dock väldigt stillasittande arbete framför en datorskärm, vilket gör att jag tvivlar på att det är rätt yrkesval för mig. Många klasskompisar tycker att det är helt rätt yrkesval för dem så det finns de som har träffat rätt i yrkesdjungeln.

    Jag hoppas att du blev lite klokare, kanske har du hittat ett annat yrke eller så funderar du fortfarande, men jag hoppas att mitt svar kunde hjälpa dig något. Är det något mer du undrar över är det bara att säga till {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Läsa till medicinsk sekreterare - erfarenheter?