• DH1
    Thu 15 Aug 2019 15:07
    304 visningar
    0 svar
    0
    304

    Oh, hjälp.

    Hejsan!

    Jag känner att jag har fastnat rejält i hur jag ska uppdatera mina inkomstuppgifter till Försäkringskassan och känner att jag bara blir mer förvirrad ju mer jag pratar med kundcenter.

    Jag är helt med på att man med ett fast jobb tar sin lön före skatt och gångrar det med 12. Sedan jag slutade studera för lite mer än ett år sedan har jag dock arbetat på mitt städjobb med en mindre anställning + extrajobb, haft ett halvtidsvikariat, ett heltidsvikariat och är frilansande journalist.

    Min inkomst har alltså sett väldigt olika ut från månad till månad.

    En person på FK sa till mig att de bara tittar på 6 månader innan BF, en annan att jag bör skicka in uppgifter från ett år tillbaka. Mina arbetsgivare (framförallt en) vill inte rapportera mina inkomstuppgifter via FK's hemsida utan vill ha en blankett i handen och skicka in. Jag ringde och bad FK skicka dessa till mig för en månad sedan men har inte fått några ännu. 

    Jag börjar bli väldigt stressad över detta och gick då till FK i min stad för att se om jag skulle förstå bättre. Damen jag pratade med bad mig skriva ett personligt brev som förklarar mina anställningar det senaste året, samt skicka in anställningsavtal och lönespecifikationer till FK och menade bestämt att mina arbetsgivare inte alls behöver skicka in några uppgifter, utan att FK kontaktar dem och att jag på det här sättet ska få en handläggare som kan uttala sig i mitt fall - för ingen annan kan direkt hjälpa mig, bara ge generella tips.

    Det kändes bra en stund (även om damen jag talade med avslutade med "så gjorde vi då förut, jag jobbar iofs inte så mycket längre") men har fortfarande inte hört något tillbaka från FK, vilket börjar göra mig orolig igen.

    Jag tänker att jag chansar lite och skriver här, kanske någon har suttit i en liknande situation eller har tips på hur jag kan få mig en handläggare om nu inte det här brevet fungerar.

    Allt gott! 
    D.
Svar på tråden Oh, hjälp.