• Anonym (Undra­r)
    Fri 16 Aug 2019 08:49
    1002 visningar
    21 svar
    21
    1002

    Har du druckit alkohol mellan äl och bim?

    Ja som rubriken. Har försökt få barn i ett år nu och väntar på utredning. Börjar bli frustrerad på att leva som om jag är gravid varenda månad när jag inte är det. Undvika alkohol, opastöriserade ostar, vissa fiskar osv. Så nu undrar jag om du drack alkohol tiden fram till plus? Och hur mycket? Är på äl+8 idag och är bjuden på 30års fest. Brukar tacka nej till tillställningar pga berusade personer när jag själv sitter spiknykter och får förklara varför jag inte dricker. Kan jag låta mig själv slappna av och dricka 3-4 glas vin ikväll eller ska jag skippa det?

  • Svar på tråden Har du druckit alkohol mellan äl och bim?
  • Fri 16 Aug 2019 08:55
    #1
    +3
    Anonym (Undrar) skrev 2019-08-16 08:49:41 följande:

    Ja som rubriken. Har försökt få barn i ett år nu och väntar på utredning. Börjar bli frustrerad på att leva som om jag är gravid varenda månad när jag inte är det. Undvika alkohol, opastöriserade ostar, vissa fiskar osv. Så nu undrar jag om du drack alkohol tiden fram till plus? Och hur mycket? Är på äl+8 idag och är bjuden på 30års fest. Brukar tacka nej till tillställningar pga berusade personer när jag själv sitter spiknykter och får förklara varför jag inte dricker. Kan jag låta mig själv slappna av och dricka 3-4 glas vin ikväll eller ska jag skippa det?


    Jag tycker att man ska leva som vanligt fram tills dess att man får ett positivt graviditetstest. Det gjorde i alla fall jag. 
  • Anonym (J)
    Fri 16 Aug 2019 08:57
    #2

    Klart du kan dricka! Om du nu skulle bli gravid så tar ett tag innan fostret skulle dela näring med dig. Du behöver inte alls leva som en gravid innan du ens har plussat.

  • Fri 16 Aug 2019 09:04
    #3

    Min första tog 18 månader att få till och den i magen 16 månader. Gynekologen som utredde var mycket noga med att vi skulle leva som vanligt tills annan anledning fanns. Där inkluderades att dricka vin, kaffe och äta vad tusan jag ville. Hela livet kan inte stanna upp i väntan!

  • Anonym (Ja)
    Fri 16 Aug 2019 09:05
    #4

    Levde precis som vanligt fram till ett plus.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 16 Aug 2019 09:07
    #5
    Anonym (J) skrev 2019-08-16 08:57:11 följande:

    Klart du kan dricka! Om du nu skulle bli gravid så tar ett tag innan fostret skulle dela näring med dig. Du behöver inte alls leva som en gravid innan du ens har plussat.


    Nä jag misstänkte det och i början levde jag som vanligt men när det aldrig tog sig så uteslöt jag saker som kan skada. Läste en artikel om alkohol i femte veckan och det stod att det va då som det va som mest kritiskt för fostret för då bildades nerver och organ.. tycker man får så dubbla budskap men jag ska verkligen försöka slappna av... är så trött på att inte få ett plus och hela tiden fundera på om JAG gör fel om jag druckit, druckit mycket kaffe, ätit nåt som inte är bra osv osv.. hur släpper man dom tankarna?
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 16 Aug 2019 09:10
    #6

    Detta läste jag..

  • Fri 16 Aug 2019 09:53
    #7

    Jag drack öl innan jag visste. Innan jag visste jag var gravid med sonen så drack jag ca 5 öl ute, trodde inte vi kunde bli gravida på egen hand, så vi skulle starta ivf eftersom chansen var minimal att vi skulle lyckas men så var jag gravid från ingenstans.. Mensen var 10 dagar sen så då testade vi. Och bebis i magen nu drack jag 3 öl dagen innan jag plussade men jag mådde dåligt och trodde jag var magsjuk så ölen kom ju ut. Hade varit kass dagarna innan också, men tänkte inte alls att jag kunde vara gravid för vi kunde ju inte. Men sonen är det inget fel på iaf så tror inte du behöver oroa dig. Man kan ju inte sluta leva för att man kanske kan vara gravid. Ta det som det kommer.. Det gjorde jag.

  • Fri 16 Aug 2019 10:00
    #8
    Anonym (Undrar) skrev 2019-08-16 09:10:38 följande:

    Detta läste jag..


    Och varifrån kommer den informationen? Vem står bakom?
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 16 Aug 2019 10:40
    #9
    LaFontaine skrev 2019-08-16 10:00:55 följande:

    Och varifrån kommer den informationen? Vem står bakom?


    Folkhalsan.fi och två forskare som heter Anne N koponen samt Nina Maria nissinen vid folkhälsans forskningscentrum. Det handlar främst om kvinnor med beroende men i artikeln står även det jag bifogade bild på, alkohol vid små mängder utan missbruk. Ska se om jag kan kopiera in länken

    www.folkhalsan.fi/tidningen-folkhalsan/artiklar/alkohol-fore-plusset--hur-farligt-ar-det/
  • Fri 16 Aug 2019 10:55
    #10
    Anonym (Undrar) skrev 2019-08-16 10:40:00 följande:

    Folkhalsan.fi och två forskare som heter Anne N koponen samt Nina Maria nissinen vid folkhälsans forskningscentrum. Det handlar främst om kvinnor med beroende men i artikeln står även det jag bifogade bild på, alkohol vid små mängder utan missbruk. Ska se om jag kan kopiera in länken

    www.folkhalsan.fi/tidningen-folkhalsan/artiklar/alkohol-fore-plusset--hur-farligt-ar-det/


    Återigen, vilka är folkhälsan.fi?

    Följ de rekommendationer som svenska myndigheter ger. Inte fristående sidor på nätet som hävdar både det ens och det andra.
Svar på tråden Har du druckit alkohol mellan äl och bim?