• Li83

    Otroligt illamående och yrsel (v11), inget hjälper!

    Som rubriken lyder så kämpas det just nu med ett fruktansvärt illamående och yrsel. Är gravid i v.11 (10+4) och har mått dåligt sen v.5 . Dock med en stor försämring från början på denna veckan och är nu hemma sjuk från jobbet. Sover minst 12-13 h/dygn och orkar mest ligga i soffan resterande tid. Har provat seaband, pyridoxin, äter extra folsyra varje dag, ätit primperan och nu lergigan comp, fick även testa akupunktur igår. Inget hjälper! Enda gången jag mår bra är direkt jag vaknar på morgonen, så fort jag vart uppe 10-30 min börjar det och blir sedan sämre och sämre under dagen. Känner mej helt hjärntvättad och vet inte vart jag ska ta vägen snart. Någon annan som känner igen sig eller har något annat tips jag kan testa mot detta?

  • Svar på tråden Otroligt illamående och yrsel (v11), inget hjälper!
  • Anonym (Blodtryck)

    Har du kollat ditt blodtryck?

    Jag fick börja äta järntabletter pga väldigt lågt blodtryck i v.12 redan. Tog en tablett varannan dag med råd från bm. Känns betydligt bättre. Är nu i v.19 och äter sedan 1 vecka järntabletter varje dag nu

  • Li83

    Blodtrycket ser bra ut enligt bm. Skulle få börja äta järntabletter i v.20 sen sa hon. Dock hade jag lite låg ämnesomsättning, så har fått skicka prov för att se om nåt inte stämmer med sköldkörteln. Får provsvar ev idag men troligtvis i början på nästa vecka.

  • Truddelutt91

    Hej jag är i vecka 12+6. Och har mått tidigare veckor piss. Nu i vecka 13 har jag börjat kunna göra saker igen!

    Har bara spytt en gång den här veckan och annars har jag mått oftast bra! Förra veckan mådde jag illa och spydde nästan varje dag, men så vände det, så håll ut!

    För mig har det hjälpt att småäta hela tiden, jag ser alltid till att det finns typ kräm, youghurt, flingor, frukt etc hemma, som går väldigt snabbt att få i sig. Och att det är mat som inte luktar så mycket.

    Har haft tur i oturen att mått sämst nu under min semester så har mest spenderat tiden i soffan och inte behövt känna nån stress över hur jag ska hantera det på jobbet, så lider med er som har mått dåligt under jobbtid.

    Hoppas du börjar må bättre snart, håller tummarna!

  • Bajkal

    Jag hade likadant. Men ingenting fungerade. :( Blev sjukskriven i ÅTTA veckor. Det släppte först mellan vecka 14 och 15. Nu är jag i v 16 och mår myyyyycket bättre! Ska börja jobba igen!

    Jag upplevde att inget hjälpte, sova, ligga helt still och äta det som gick. <3

  • Anonym (Lillis)

    Jag började må illa i v.7 och efter v.11 så släppte det och blev bättre men i v.13 eskalerade det igen och jag spydde dag och natt. 


    Lergigan comp har vart min räddning, att ta det tillsammans med mat annars blir det bara värre. Som tidigare har skrivit, man får småäta hela tiden för att inte riskera att magen bli tom. Frukt, grönsaker, knäckebröd, fil & flingor är lätt att få ner när man mår illa. Undvika sånt som är starkt för magen, till och med juice fick min mage att vända sig ut och in. 


    Hoppas det går över för dig snart! 

  • Anspråkslös

    Jag känner verkligen igen det! Jag hade likadant och blev sjukskriven i somras pga av det. Orkade ingenting, mådde så himla illa och var väldigt yr. Läkaren sa att det helt enkelt gällde att ge det tid. Och att yrseln kunde bero på att jag inte fick i mig tillräckligt med vätska. Jag hade inte järnbrist.

    Nu är jag snart i v 16 och det värsta har släppt! Jag mår lite illa om kvällarna och jag är trött, men jag klarar av att både äta och jobba.

    Håll ut! Jag hoppas det blir bättre för dig snart.

Svar på tråden Otroligt illamående och yrsel (v11), inget hjälper!