• Anonym (Kf)

    Skulder avskrivning

    Har en fd vän som har stora skulder hos KF, bara skatteskulder då hon tidigare hade ett företag som gick i KK.


    Nu har hon flytt fältet och flyttat till England sedan 3 år. Skriven där. Planerar inte att flytta tillbaka närmaste 10 åren i alla fall. Hon skiter i att betala skulderna för ser ingen vits med det när hon ändå inte ska bo i Sverige.


    Mina frågor är nu:


    1. kan de avskrivas automatiskt efter en viss tid så hon helt plötsligt är skuldfri fast hon "rymt" och bara skiter i dom.


    2. Kommer KF att "jaga" henne utomlands, kan dom ens det?


    3. OM de avskrivs, efter hur lång tid gör dom det?

  • Svar på tråden Skulder avskrivning
  • Mrs Moneybags

    Är det inte bättre att hon betalar sina skulder än att vänta på att det ska skrivas av. De kommer inte att skrivas av, det blir ju bara värre och värre ju längre hon väntar med att börja betala av skulderna. 

    Varför har hon inte betalat in skatten?

  • sextiotalist
    Pierott skrev 2019-08-16 10:39:23 följande:

    Sålänge hon är svensk medborgare kommer dom inte avskrivas, dom kommer fortsätta växa.


    Skatteskulden kommer troligen avskrivas (tror det är fem år) privata skulder kan däremot växa med räntan.
  • sextiotalist
    Mrs Moneybags skrev 2019-08-16 10:42:14 följande:

    Är det inte bättre att hon betalar sina skulder än att vänta på att det ska skrivas av. De kommer inte att skrivas av, det blir ju bara värre och värre ju längre hon väntar med att börja betala av skulderna. 

    Varför har hon inte betalat in skatten?


    Fast det stämmer inte, skatteskulden kommer skrivas av.
  • Anonym (Kf)
    Mrs Moneybags skrev 2019-08-16 10:42:14 följande:

    Är det inte bättre att hon betalar sina skulder än att vänta på att det ska skrivas av. De kommer inte att skrivas av, det blir ju bara värre och värre ju längre hon väntar med att börja betala av skulderna. 

    Varför har hon inte betalat in skatten?


    Antagligen för att det känns onödigt om det ändå skrivs av...såna människor finns alltid. Annars gör man väl rätt för sig antar jag och inte "rymmer".


    Därför är det ju lite märkligt att saker avskrivs efter ett tag. Då kan man ju bara skita i det!!!


    Hur funkar det, om det avskrivs är hon lika "fri" som innan hon ens hade några skulder där?

  • Mrs Moneybags
    sextiotalist skrev 2019-08-16 10:43:22 följande:
    Fast det stämmer inte, skatteskulden kommer skrivas av.
    De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Men Skatteverket kan begära att preskriptionstiden ska förlängas när det gäller skatteskulder.
    https://www.kronofogden.se/Preskription2.html 

    Och det gäller ju bara om man inte har fått tag på personen i fråga och kunnat börja kräva betalning. Nej....bättre då att göra rätt för sig. 
  • Anonym (Kf)
    Mrs Moneybags skrev 2019-08-16 10:50:34 följande:
    De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Men Skatteverket kan begära att preskriptionstiden ska förlängas när det gäller skatteskulder.
    https://www.kronofogden.se/Preskription2.html 

    Och det gäller ju bara om man inte har fått tag på personen i fråga och kunnat börja kräva betalning. Nej....bättre då att göra rätt för sig. 
    Såklart är det bättre, och jag är väldigt irriterad och arg på henne för hennes beteende. Har tänkt att "outa" vart hon är, men så tänker jag att det kanske är dumt?! Vill ju inte sätta henne i klistret men samtidigt blir jag irriterad på alla som flyr och så får vi andra betala det..
  • sextiotalist
    Mrs Moneybags skrev 2019-08-16 10:50:34 följande:
    De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Men Skatteverket kan begära att preskriptionstiden ska förlängas när det gäller skatteskulder.
    https://www.kronofogden.se/Preskription2.html 

    Och det gäller ju bara om man inte har fått tag på personen i fråga och kunnat börja kräva betalning. Nej....bättre då att göra rätt för sig. 
    Absolut, det är ju det bästa. Men jag ville påpeka faktafel. Huruvida skattemyndigheterna lägger krut på att förlänga preskrebitionstiden är ju nästa fråga. Uppenbarligen har många (och väldigt höga) skatteskulder blivit avskrivna (hos folk med faktiska tillgångar)
  • sextiotalist
    Anonym (Kf) skrev 2019-08-16 10:54:01 följande:
    Såklart är det bättre, och jag är väldigt irriterad och arg på henne för hennes beteende. Har tänkt att "outa" vart hon är, men så tänker jag att det kanske är dumt?! Vill ju inte sätta henne i klistret men samtidigt blir jag irriterad på alla som flyr och så får vi andra betala det..
    Nu måste jag rätta till en missuppfattning. Det är ingen annan som betalar skulderna. Förvisso så blir det en mindre inkomst för staten när det gäller skatteskulden (men det finns större skatteskulder som blivit avskrivna skulle jag nog lugnt påstå). Övriga skulder som skulle avskrivas, det är endast den som äger skulden som får "betala", så varken du eller jag kommer behöva betala din väninnas skuld.
  • Anonym (Va?)
    sextiotalist skrev 2019-08-16 10:59:40 följande:
    Nu måste jag rätta till en missuppfattning. Det är ingen annan som betalar skulderna. Förvisso så blir det en mindre inkomst för staten när det gäller skatteskulden (men det finns större skatteskulder som blivit avskrivna skulle jag nog lugnt påstå). Övriga skulder som skulle avskrivas, det är endast den som äger skulden som får "betala", så varken du eller jag kommer behöva betala din väninnas skuld.
    Hur menar du att det inte blir en kostnad för dig och mig? Det blir ju förstås ingen extra kostnad egentligen men att skatteskulder avskrivs är rimligen en kostnad för skattebetalare då det är pengar som skulle funnits i kassan men som inte gör det.
  • Anonym (Outa)
    Anonym (Kf) skrev 2019-08-16 10:54:01 följande:

    Såklart är det bättre, och jag är väldigt irriterad och arg på henne för hennes beteende. Har tänkt att "outa" vart hon är, men så tänker jag att det kanske är dumt?! Vill ju inte sätta henne i klistret men samtidigt blir jag irriterad på alla som flyr och så får vi andra betala det..


    Hon har satt sig själv i klistret. Om du ?outar? henne bevisar du att du är en människa med högre moral än henne som vill låta rättvisan ha sin gång!
  • Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2019-08-16 10:42:14 följande:
    Är det inte bättre att hon betalar sina skulder än att vänta på att det ska skrivas av. De kommer inte att skrivas av, det blir ju bara värre och värre ju längre hon väntar med att börja betala av skulderna. 

    Varför har hon inte betalat in skatten?
    Håller med
  • Anonym (Kf)
    Anonym (A) skrev 2019-08-16 20:01:39 följande:
    Håller med

    Håller också med... Tycker det är idioti och jag blir förbannad! Därav min fråga om man ska "outa" henne så de hittar henne, eller om man bara ska låta det gå sin tid och se vad som händer.


    I min värld gör man rätt för sig och är man skyldig staten skatt så ska man betala tillbaka!

  • sextiotalist
    Anonym (Va?) skrev 2019-08-16 12:00:53 följande:

    Hur menar du att det inte blir en kostnad för dig och mig? Det blir ju förstås ingen extra kostnad egentligen men att skatteskulder avskrivs är rimligen en kostnad för skattebetalare då det är pengar som skulle funnits i kassan men som inte gör det.


    Det är en viss skillnad mot en kostnad och mindre intäkter.
  • Anonym (Kf)

    När skulderna skrivs av har man nån prick kvar då eller är man helt "fri" att ev ta nya lån och dra på sig mer skulder då?


    Tycker det låter märkligt att man inte ska betala av de skulder man dragit på sig! Jättekonstigt i min värld och sen är man bara "fri"...då skulle ju alla kunna göra likadant och ingen behöver betala några skulder typ.

Svar på tråden Skulder avskrivning