• Karaa

    Bebis helt fixerad av mitt ansikte, hjälp..

    Hej alla på familjeliv!

    Jag har en dotter på snart 8 månader. Sen hon var kanske 4 månader har hon velat bli sövd i sängen, ingen annanstans i princip (ville endast vaggas fram tills en dag det bara vände). Hon är sjukt lättsövd, kan bara ta några minuter sen sover hon. Kruxet är att hon ENDAST kan somna om hon fåt pilla mig eller min sambo i ansiktet. Jag menar verkligen PILLA. Upp i näsan, in i munnen, peta ut ögonen, dra i håret, upp name it. Hon blir verkligen förbannad om hon inte får, och hon kan verkligen inte somna annars. Jag har försökt med allt jag kan komma på som hon annars gillar att pilla på. Svärmor sydde en tygbit med massa lappar på från diverse kläder, alla sorters gosedjur har testats, filtar, våra händer, ja allt.. Ska tilläggas att om man pussar på hennes händer så somnar hon också.

    Någon som har någon erfarenhet av detta eller hört något liknande? Kom med alla förslag ni kan komma på. Mina idéer är slut och jag vet inte vad jag ska göra för att ?ändra på detta?. Mitt ansikte klarar inte mer ????

  • Svar på tråden Bebis helt fixerad av mitt ansikte, hjälp..
  • Sommarskuggan

    Du slutar låta henne pilla er i ansiktet helt enkelt. Självklart fortsätter hon om ni låter henne ibland.

  • Karaa
    Sommarskuggan skrev 2019-08-16 11:54:33 följande:

    Du slutar låta henne pilla er i ansiktet helt enkelt. Självklart fortsätter hon om ni låter henne ibland.


    Har försökt och försöker, kan ligga i nästan en timme och inte låta henne, blir bara kalabalik och hon blir så sjukt ledsen. Slutar med övertrötthet och det blir 100 resor värre. Tyvärr ligger detta i släkten då min sambos kusinbarn var exakt likadana.

    En bekants son pillade sönder deras nagelband, och han var gammal när det avtog.
  • Kokoskorven

    Knepigt! Jag har inga problem med att låta bebisar somna på det sätt som är lättast, men det där låter ju ohållbart och smärtsamt för er som föräldrar. Jag skulle bestämma mig för att sluta tvärt. Bered dig på några riktigt jobbiga kvällar med skrik, ilska och övertrötthet, men förr eller senare kommer hon att somna ändå. Efter några dagar är jag säker på att det blir bättre. Håller tummarna!

  • syntharen
    Karaa skrev 2019-08-16 12:49:37 följande:

    Har försökt och försöker, kan ligga i nästan en timme och inte låta henne, blir bara kalabalik och hon blir så sjukt ledsen. Slutar med övertrötthet och det blir 100 resor värre. Tyvärr ligger detta i släkten då min sambos kusinbarn var exakt likadana.

    En bekants son pillade sönder deras nagelband, och han var gammal när det avtog.


    Fast man måste ju sätta gränser även om det blir kaos dom första dagarna. Ni vill inte att hon pillar i ansiktet, alltså ska hon inte få göra det. Det får tyvärr bli dagar med skrik och gråt och dålig sömn men till sist förstår hon att hon inte får göra så. Ta bort hennes händer varje gång hon gör det, eller håll henne på ett avstånd så hon inte når.
  • Limajo

    Oj, jobbigt. Jag har inget annat råd än att sätta hårt mot hårt och ta några tuffa dagar och vägra låta henne pilla i era ansikten. Ge konsekvent något annat i stället. Var nära så hon inte känner sig övergiven. Håll kalendern tom så ni orkar.

    (Min son var lite manisk på att pilla på min armbåge när han var bäbis och det kan han fortfarande göra när han vill gosa, elva år gammal. Men det är bara lite mysigt tycker jag.)

  • Alexi

    Tänk så här - det är viktigt att sätta gränser för sig själv och sin egen kropp. Även när det gäller en bebis. Att inte låta någon göra något som är obehagligt eller ont på en.

  • scanmia

    Försök att styra upp det gradvis. Du säger att hon somnar om ni pussar henne på händerna. Kanske kan ni vidareutveckla det. Låt henne inte pilla själv utan pussa henne på händerna tills hon somnar. Börja att smeka hennes händer samtidigt som ni pussar dem några gånger för att sedan hålla händerna nära ert ansikte medan ni smeker dem, etc. Små steg mot att sitta och hålla henne i handen tills hon somnar.

    En annan variant är att introducera ett litet gosedjur eller en snuttefilt. Håll den nära ansiktet några gånger och börja sedan göra den viktigare och era ansikten mindre närvarande. 

  • Karaa

    Det ni säger låter ju helt rätt, att bara sluta tvärt och faktiskt sätta gränser. Även om jag försökt miljontals gånger att hon inte ska pilla så faller jag dit igen efter en stunds kaos..

    Men det kanske bara är så enkelt. Ta en gäng tuffa och jobbiga dagar för att få henne att sluta och vilja ha något annat.

    Min oro är bara att när hennes sömn rubbas så rubbas även hennes aptit. Hon är väldigt liten (enligt bvc och deras kurva), knappt 7 kg och snart 8 månader. Sjukt kräsen med både mat och ersättning, och nu när allt går som på räls är jag orolig att det ska skita sig..

  • Karaa

    [quote=79836120][quote-nick]Sivs skrev 2019-08-16 16:36:23 följande:[/quote-nick]Köp en trasdocka med stort ansikte som hon kan pilla på :)[/

    Haha ja, jag har tänkt något liknande. Har provat med en docka som vi har hemma, men den funkade inte.

    Har även tänkt att köpa något gosedjur med typ ett ansikte av något slag, men hon verkar ju vilja trycka in fingrar i typ hål om du förstår mig rätt, typ näsborrar och mun...

  • LaFontaine

    Min dotter var en period besatt av att snurra mitt hår när hon skulle sova. Allra helst långt upp mot hårbotten så att hon verkligen fick ett bra tag. Sen låg hon och slet i en slinga i taget.
    Jag flyttade bort huvudet hela tiden och flyttade händerna till hennes eget huvud. Till slut började hon snurra sitt hår, men hon upptäckte rätt snabbt att det gjorde ont och slutade helt och hållet istället.

  • Karaa
    LaFontaine skrev 2019-08-16 17:12:00 följande:

    Min dotter var en period besatt av att snurra mitt hår när hon skulle sova. Allra helst långt upp mot hårbotten så att hon verkligen fick ett bra tag. Sen låg hon och slet i en slinga i taget.

    Jag flyttade bort huvudet hela tiden och flyttade händerna till hennes eget huvud. Till slut började hon snurra sitt hår, men hon upptäckte rätt snabbt att det gjorde ont och slutade helt och hållet istället.


    Men oj! Låter lite likt detta! Har såklart försökt det och mycket annat, men kanske inte tillräckligt för att hon ska sluta. Har lagt mig en bit ifrån så hon inte når, tagit bort hennes händer till henne själv eller något annat föremål, lagt en filt över mitt huvud, hehe, inte vart i rummet, vaggvisor, sjungit. Listan kan göras lång.

    Jag får nog helt enkelt samla tålamod och bara neka så länge det behövs för att hon ska sluta. Gäller bara att sambon hakar på där och gör likadant!
  • roflgrodanbolltroll

    Jag har ett tips på hur ni inte skall göra. Gör inte som vissa och skaffar en hund som hon får pilla på istället. Bebisars fascination av ansikte är ett sätt att lära sig kommunicera med minspel och grimaser. När en hunds ansikte är ansiktet en bebis ser istället för mammas eller pappas så kommer den att härma hundens minspel istället, vilket kommer ge stel och konstig mimik som följer med hela livet.

    Det är ibland lockande med hund som barnvakt och det blir söta bilder på facebook, men inte för så små barn.

Svar på tråden Bebis helt fixerad av mitt ansikte, hjälp..