• Zanda

    Vågar man skaffa en till efter 40?

    Hej!

    Har fått sån åldersnoja och skulle behöva lite input från nån som är eller har varit i samma sits. Är 38, fyller 39 senare i år, och är gravid med mitt femte barn med BF i januari. Mina andra barn är födda 2012, 2014, 2016 och 2018. Helt galet, trodde aldrig att jag skulle ha mer än tre barn, men inte visste jag då hur kul det var!

    Nu när jag väntar femman trodde jag verkligen att jag skulle känna mig färdig, men kan inte släppa tanken på en sista liten till sen. Är jag helt galen eller?!!

    Vi har bra ekonomi och gott om plats i hus och hjärta så det finns inga problem där!

    Vågar man bli gravid och föda en liten bebis till strax efter 40? Så rädd att det inte ska gå! Har blivit gravid nästan direkt med mina andra barn och haft lätta graviditeter, nån som vet om det ändras mycket?!

    Och är risken mycket större för missfall och missbildningar, kromosomfel?!

    Nån som varit i samma sits och fått barn sent som vill dela med sig?

    Eller ska jag bara försöka acceptera att jag är för gammal?!

    Så tacksam för lite tankar! <3

  • Svar på tråden Vågar man skaffa en till efter 40?
  • Anonym (mom)

    Nej det ändras inte som ett stup även om det blir svårare. Den vanliga skrämselpropagandan som man brukar höra kommer från studier som är gjorda typ på 16-1700-talet, alltså innan antibiotika och modern sjukvård.

    Jag har gjort en hel del efterforskning eftersom jag själv är 41 och planerar mitt tredje barn. 

    Om man har fått barn/ blivit gravid tidigare och det har du ju fått alldeles nyligen dessutom ;)  så har man goda chanser att bli gravid inom ett år även efter 40. Det som man framförallt får räkna med att missfallsrisken blir högre och högre ju äldre man blir. Och så får man så småningom färre och färre ägglossningar, framförallt efter 45 kan det nog vara svårt att få tillräckligt många ägglossningar.
    Men 40-41 är inte särskilt mycket svårare än 38-39, om man lätt har blivit gravid då. 

    Risken för tex downs stiger från ca 0,5% till 1% om man jämför en kvinna på 25 och en kvinna på 40, så det är inte heller mycket större risk. 

  • cilia81

    Jag förstår hur du känner. Jag är 38 år och vi planerar att bli gravida men tar sig inte riktigt och jag vet inte riktigt vad vi gör gör fel. Men jag är rädd att mina ägg är förbrukade el att jag inte har äl m.m.

    Men dem andra barnen blev jag snabbt gravid och då hade jag knappt mens. Men nu när jag tror jag har regelbunden mens så vill det inte ta sig.. Men det är skönt att höra att det är fler som tänker som jag..

  • Anonym (mom)
    cilia81 skrev 2019-08-20 12:33:07 följande:

    Jag förstår hur du känner. Jag är 38 år och vi planerar att bli gravida men tar sig inte riktigt och jag vet inte riktigt vad vi gör gör fel. Men jag är rädd att mina ägg är förbrukade el att jag inte har äl m.m.

    Men dem andra barnen blev jag snabbt gravid och då hade jag knappt mens. Men nu när jag tror jag har regelbunden mens så vill det inte ta sig.. Men det är skönt att höra att det är fler som tänker som jag..


    Hur länge har ni försökt?

    Är det länge sedan du fick dina andra barn?
  • cilia81
    Anonym (mom) skrev 2019-08-20 12:38:02 följande:

    Hur länge har ni försökt?

    Är det länge sedan du fick dina andra barn?


    Jag har försökt i ca 1,5 år och förstår inte varför det inte vill ta sig, men jag kanske vill för mycket.

    Min kusin är 40 och är gravid med andra barnet nu, men undrar varför det inte funkar nu för oss.

    Min yngsta är 9 Så det är ju 9 år sedan jag var gravid sist och då var jag under 30 år.

    Men vad roligt att du är gravid. Så länge du känner att du orkar så finns det ju inga hinder att du ska få ett barn efter du fyller 40 år.
  • Anonym (mom)
    cilia81 skrev 2019-08-20 13:00:22 följande:

    Jag har försökt i ca 1,5 år och förstår inte varför det inte vill ta sig, men jag kanske vill för mycket.

    Min kusin är 40 och är gravid med andra barnet nu, men undrar varför det inte funkar nu för oss.

    Min yngsta är 9 Så det är ju 9 år sedan jag var gravid sist och då var jag under 30 år.

    Men vad roligt att du är gravid. Så länge du känner att du orkar så finns det ju inga hinder att du ska få ett barn efter du fyller 40 år.


    Om du vill så skulle du ju kunna testa med ägglossningsstickor om/när du har ägglossning. Det är ju troligt så att man har färre ägglossningar när man är 40+, kanske inte kan räkna med att få ägglossning varje månad.

    Jag har inte börjat försöka än pga medicinska skäl som behövde gå över. Men vi ska starta nästa månad tänkte jag. Jag har flera vänner som fått barn vid 40-43 iaf så nog ska det kunna gå hoppas jag. Men jag var precis som du mycket yngre när jag fick min yngsta, 31. Så det tar säkerligen inte lika lätt.

    Hoppas du får till det! :)
  • cilia81
    Anonym (mom) skrev 2019-08-20 13:35:05 följande:

    Om du vill så skulle du ju kunna testa med ägglossningsstickor om/när du har ägglossning. Det är ju troligt så att man har färre ägglossningar när man är 40+, kanske inte kan räkna med att få ägglossning varje månad.

    Jag har inte börjat försöka än pga medicinska skäl som behövde gå över. Men vi ska starta nästa månad tänkte jag. Jag har flera vänner som fått barn vid 40-43 iaf så nog ska det kunna gå hoppas jag. Men jag var precis som du mycket yngre när jag fick min yngsta, 31. Så det tar säkerligen inte lika lätt.

    Hoppas du får till det! :)


    Tack så mycket.

    Jag har precis börjat med äl tester och det såg ut att jag hade äl men fick inte till det iaf..

    Men jag hoppas att det går bra för dig och att du blir gravid snart..
  • Anonym (My)

    Orka kommer du garanterat göra eftersom du är motiverad. Om man lyckas bli gravid efter 40 är ju oerhört idividuellt. Har vänner inklusive jag själv som är gravida/fött barn vid 43+, men andra som önskat men aldrig fått/fick till det mer i så ?ung? ålder som 35 i ett fall. Så det finns ju ingen absolut slutplålder som gäller alla. Du kan ju göra de enkla grejerna som att ha koll på ägglossning som någon föreslog.

    Missfallsrisken ökar ju generellt med ålder. Men det är väl bara att testa när ni är redo.

    Lycka till!

  • Zakopane

    Mkt imponerad är jag över att du fått/får 5 barn vartannat år! Otroligt bra jobbat :)

    Jag har fyra barn, men mellan nr 2 och nr 3 är det ett hopp på tio år. De är födda 2006. 2008, 2018 och 2019. Jag är 77:a, fyller alltså 42 i höst. Alla fyra blev till på första försöket. Du verkar ju inte ha problem med fertiliteten så kör på bara!

  • Zakopane

    Just ja, finns väl inget som talar för att din graviditet skulle vara tyngre eller problematisk bara för att du fyller 40 år. :)

  • Zanda

    [quote=79844175][quote-nick]Anonym (mom) skrev 2019-08-20 12:03:54 följande:[/quote-nick]Nej det ändras inte som ett stup även om det blir svårare. Den vanliga skrämselpropagandan som man brukar höra kommer från studier som är gjorda typ på 16-1700-talet, alltså innan antibiotika och modern sjukvård.

    Jag har gjort en hel del efterforskning eftersom jag själv är 41 och planerar mitt tredje barn. 

    Om man har fått barn/ blivit gravid tidigare och det har du ju fått alldeles nyligen dessutom ;)  så har man goda chanser att bli gravid inom ett år även efter 40. Det som man framförallt får räkna med att missfallsrisken blir högre och högre ju äldre man blir. Och så får man så småningom färre och färre ägglossningar, framförallt efter 45 kan det nog vara svårt att få tillräckligt många ägglossningar.

    Men 40-41 är inte särskilt mycket svårare än 38-39, om man lätt har blivit gravid då. 

    Risken för tex downs stiger från ca 0,5% till 1% om man jämför en kvinna på 25 och en kvinna på 40, så det är inte heller mycket större risk. [/

    Tack för info och pepp! Har ni börjat försöka?

  • Zanda

    [quote=79844247][quote-nick]cilia81 skrev 2019-08-20 12:33:07 följande:[/quote-nick]Jag förstår hur du känner. Jag är 38 år och vi planerar att bli gravida men tar sig inte riktigt och jag vet inte riktigt vad vi gör gör fel. Men jag är rädd att mina ägg är förbrukade el att jag inte har äl m.m.

    Men dem andra barnen blev jag snabbt gravid och då hade jag knappt mens. Men nu när jag tror jag har regelbunden mens så vill det inte ta sig.. Men det är skönt att höra att det är fler som tänker som jag..[/

    Hur länge har ni försökt?

  • Zanda
    Anonym (My) skrev 2019-08-20 16:15:47 följande:

    Orka kommer du garanterat göra eftersom du är motiverad. Om man lyckas bli gravid efter 40 är ju oerhört idividuellt. Har vänner inklusive jag själv som är gravida/fött barn vid 43+, men andra som önskat men aldrig fått/fick till det mer i så ?ung? ålder som 35 i ett fall. Så det finns ju ingen absolut slutplålder som gäller alla. Du kan ju göra de enkla grejerna som att ha koll på ägglossning som någon föreslog.

    Missfallsrisken ökar ju generellt med ålder. Men det är väl bara att testa när ni är redo.

    Lycka till!


    Tack! <3
  • Zanda
    Zakopane skrev 2019-08-20 22:42:04 följande:

    Mkt imponerad är jag över att du fått/får 5 barn vartannat år! Otroligt bra jobbat :)

    Jag har fyra barn, men mellan nr 2 och nr 3 är det ett hopp på tio år. De är födda 2006. 2008, 2018 och 2019. Jag är 77:a, fyller alltså 42 i höst. Alla fyra blev till på första försöket. Du verkar ju inte ha problem med fertiliteten så kör på bara!


    Tack för pepp!
  • Zanda
    Zakopane skrev 2019-08-20 22:43:58 följande:

    Just ja, finns väl inget som talar för att din graviditet skulle vara tyngre eller problematisk bara för att du fyller 40 år. :)


    <3

    Känner du dig färdig själv? Hur mycket skiljer det på de två minsta?
  • Zakopane
    Zanda skrev 2019-08-21 23:59:10 följande:

    <3

    Känner du dig färdig själv? Hur mycket skiljer det på de två minsta?


    Det är 15 månader och tre veckor mellan mina två yngsta.

    Jag var själv en vecka precis med småttingarna då deras pappa behövde åka till en sjuk släkting. Det gick så himla bra att jag genast började drömma om en femte knodd! Helst så snart som möjligt :) Dock är suget ngt mindre än när barn nr 3 hade fötts och jag drömde om en nr 4... då kände jag redan på BB att det här vill jag göra igen!

    De flesta man ser omkring sig orkar två barn tätt och sen dröjer det några år innan de ev skaffar ett tredje, sista barn. Därför är jag väldigt impad av att du har fått fem st vartannat år! Jag hade velat ha det så också.
  • Zanda
    Zakopane skrev 2019-08-22 19:04:16 följande:

    Det är 15 månader och tre veckor mellan mina två yngsta.

    Jag var själv en vecka precis med småttingarna då deras pappa behövde åka till en sjuk släkting. Det gick så himla bra att jag genast började drömma om en femte knodd! Helst så snart som möjligt :) Dock är suget ngt mindre än när barn nr 3 hade fötts och jag drömde om en nr 4... då kände jag redan på BB att det här vill jag göra igen!

    De flesta man ser omkring sig orkar två barn tätt och sen dröjer det några år innan de ev skaffar ett tredje, sista barn. Därför är jag väldigt impad av att du har fått fem st vartannat år! Jag hade velat ha det så också.


    Jag vet inte riktigt hur det blev såhär haha! Men våra barn har alltid sovit bra, så det är nog därför man har orkat! Sen har de ju så kul ihop också finingarna! <3

    Så, blir det en liten till då?! :)
Svar på tråden Vågar man skaffa en till efter 40?