• Fri 16 Aug 2019 14:25
    750 visningar
    4 svar
    4
    750

    Spänd mage, spränger, förstoppningskänsla?

    Hej!

    Gravid v 30. Sista veckan har jag känt att magen känns så uppblåst eller sprängd. Har varit på kontroll och blev inlagd pga kort livmodertapp, så nu ska jag ta det lugnt, men jag tror det jag känner inte har med tappen att göra. Det är inte sammandragningar jag beskriver, dem har jag också och det vet jag hur känns, men detta är mer en känsla som att magen ska sprängas/uppblåst eller spänd ballong. Känns som kan vara förstoppning men är på toaletten varje dag och är inte speciellt hård i magen. Barnet ligger på tvär så jag funderar på pm det kan pressa på tarmarna och deg denne känslan av möjlig förstoppning. Jobbigt att stå upp pga detta. Någon som känner igen?

  • Svar på tråden Spänd mage, spränger, förstoppningskänsla?
  • Fri 16 Aug 2019 16:27
    #1

    När du lägger dig och vilar känns det bättre? Jag har så när jag står upp sen många veckor tillbaka. Är v35+0 idag. Ibland känns det verkligen som magen kommer sprängas vilken sekund som helst. Men när jag sätter mig eller lägger mig ner känns det genast bättre. För min del så har det nog göra med ligementen som drar. Det är väldigt spänt längst ner över blygdbenet och lite runt om.

  • Fri 16 Aug 2019 17:37
    #2
    Karinkurry skrev 2019-08-16 14:25:22 följande:

    Hej!

    Gravid v 30. Sista veckan har jag känt att magen känns så uppblåst eller sprängd. Har varit på kontroll och blev inlagd pga kort livmodertapp, så nu ska jag ta det lugnt, men jag tror det jag känner inte har med tappen att göra. Det är inte sammandragningar jag beskriver, dem har jag också och det vet jag hur känns, men detta är mer en känsla som att magen ska sprängas/uppblåst eller spänd ballong. Känns som kan vara förstoppning men är på toaletten varje dag och är inte speciellt hård i magen. Barnet ligger på tvär så jag funderar på pm det kan pressa på tarmarna och deg denne känslan av möjlig förstoppning. Jobbigt att stå upp pga detta. Någon som känner igen?


    hade så ungefär kring v19 eller om det var v17. vet inte heller vad det var då. (nu v25). hade samma teori som du.

    vad säger din bm? (jag kontaktade aldrig min, hon är så elak).
  • Sun 18 Aug 2019 07:46
    #3

    De hade ingen förklaring på det. Men ja, det blir mycket bättre när lägger mig ner. Kanske det kan vara ligament som drar ja??

  • Sun 18 Aug 2019 11:41
    #4
    Karinkurry skrev 2019-08-18 07:46:54 följande:

    De hade ingen förklaring på det. Men ja, det blir mycket bättre när lägger mig ner. Kanske det kan vara ligament som drar ja??


    tycker du ska gå till läkare och få detta utrett. kanske är något som läkt fel? låter inte normalt och din magkänsla säger att det inte är som det ska. lita på den, du känner din kropp.
Svar på tråden Spänd mage, spränger, förstoppningskänsla?