• Anonym (Missat)

    Förskoleavgiften juli GBG

    Är det bara jag som missat förändringen kring avgiftsfri förskola i juli månad?

    Vart och när kom infon kring den? Har inte sett någon varken i min brevlåda, på förskolan eller via hjärntorget .

    Då ska jag och många andra alltså få dubbel avgift under hösten? För oss betyder det istället för 1450 för förskolan, det dubbla plus en fritids avgift på 950kr.

    Så att jag inte missat något mer, detta gäller väl enbart förskoleavgiften och inte fritidshem? Det hade ju varit sjukt mycket pengar, iaf för oss det skulle isåfall betyda en månad med avgift på närmare 5000.

  • Svar på tråden Förskoleavgiften juli GBG
  • Anonym (Va)

    Läser man på Göteborgs hemsida så står det ingenting om nån avgiftsfri månad.

    I de allra flesta kommuner betalar man samma avgift 12 månader om året, man betalar för platsen inte tiden.

    Hur blir det dubbla avgifter menar du?

  • Anonym (Missat)
    Anonym (Va) skrev 2019-08-16 15:11:25 följande:

    Läser man på Göteborgs hemsida så står det ingenting om nån avgiftsfri månad.

    I de allra flesta kommuner betalar man samma avgift 12 månader om året, man betalar för platsen inte tiden.

    Hur blir det dubbla avgifter menar du?


    Nej klar det inte står nu det är ju ändrat för detta året. Fram tills detta år har det varit en avgiftsfri månad, juli.

    Min fråga var delvis vart informationen om förändringen gått ut.
  • Anonym (K)
    Anonym (Missat) skrev 2019-08-16 16:04:01 följande:
    Nej klar det inte står nu det är ju ändrat för detta året. Fram tills detta år har det varit en avgiftsfri månad, juli.

    Min fråga var delvis vart informationen om förändringen gått ut.
    Om jag förstår dig rätt så är avgiften densamma, men man slipper betala i juli och betalar dubbelt på hösten istället?

    Då spelar det ju ingen roll, man ser bara till att juli-pengarna sparas till hösten.
  • riboflavin

    Det var ett jävla liv om det i vintras, så nog har informationen gått ut. Hade kollegor som skulle flytta över kommungränsen och allt vad det var (att en flytt kostar betydligt mer än de stackars 1500 kr per år som det innebär verkar ingen tänka på)

    Att det blir knepigt nu beror ju på en miss med fakturorna och att du själv inte räknat med den utgiften alls.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Missat)
    riboflavin skrev 2019-08-16 18:20:40 följande:

    Det var ett jävla liv om det i vintras, så nog har informationen gått ut. Hade kollegor som skulle flytta över kommungränsen och allt vad det var (att en flytt kostar betydligt mer än de stackars 1500 kr per år som det innebär verkar ingen tänka på)

    Att det blir knepigt nu beror ju på en miss med fakturorna och att du själv inte räknat med den utgiften alls.


    Jag måste missat det totalt i vintras då!! Jag har då inte fått en någon information i brevlådan eller via pingpong, något man tycker man borde fått eller är det bara jag som tycker det kanske?

    Inte ens förskolepersonalen hade koll på detta när jag frågade idag??!!

    Ja nej det blir ju inte mer problem än så men om jag är den ensam som missat den förändringen så lär väl folk haft det i åtanke. 1450 ställer inte till min ekonomi nämnvärt men nog göra för vissa även om det är en engångsgrej.

    Tycker bara det är konstigt att jag inte gått info skriftligt ändringar av andra sorts avtal brukar ju innebära skriftlig information?
  • Anonym (Missat)
    Anonym (K) skrev 2019-08-16 17:46:55 följande:

    Om jag förstår dig rätt så är avgiften densamma, men man slipper betala i juli och betalar dubbelt på hösten istället?

    Då spelar det ju ingen roll, man ser bara till att juli-pengarna sparas till hösten.


    Nej, juli har fram tills nu varit avgiftsfri. Jag har missat att man vid årsskiftet beslutade att från 2019 ska juli INTE längre vara avgiftsfri.

    Förstått på någon som svarat att på många håll i Sverige betalar man för alla 12 månader men så har det Inte varit i Göteborg innan.
  • Anonym (K)
    Anonym (Missat) skrev 2019-08-16 18:56:41 följande:
    Nej, juli har fram tills nu varit avgiftsfri. Jag har missat att man vid årsskiftet beslutade att från 2019 ska juli INTE längre vara avgiftsfri.

    Förstått på någon som svarat att på många håll i Sverige betalar man för alla 12 månader men så har det Inte varit i Göteborg innan.
    OK, då missförstod jag dig. Sorry.

    Ja, då förstår jag dig bättre, att det blir en större kostnad än du förväntat  dig. 
  • Anonym (Missat)
    Anonym (K) skrev 2019-08-16 19:08:39 följande:

    OK, då missförstod jag dig. Sorry.

    Ja, då förstår jag dig bättre, att det blir en större kostnad än du förväntat  dig. 


    Nja det som stör mig mest är att detta gett mig en funderare kring vad vi betalar för. Förstår att man på såhär vis får in mer pengar till verksamheten, vilket jag är helt för men jag tycker nog egentligen att det är ganska fel att betala för något man inte brukar . Det bästa tycker jag isåfall hade varit att höja avgiften utöver året . Nu är vi två st, jobbar heltid och har ok inkomst även om vi får tänka till ibland.

    Vet att det tydligen ser ut så på många håll i landet men jag tycker att juli ska vara fri då man inte brukar förskolan.

    Att jag sen tycker det är illa att jag betalar lika mycket Som någon som brukar sin plats på 100% är en annan diskussion, för här betalat man för platsen. Vilket leder mig till att ändringen i juli antagligen är en kostnad för att jag ska få ha kvar min plats i Augusti;)
  • Anonym (K)
    Anonym (Missat) skrev 2019-08-16 19:50:06 följande:
    Nja det som stör mig mest är att detta gett mig en funderare kring vad vi betalar för. Förstår att man på såhär vis får in mer pengar till verksamheten, vilket jag är helt för men jag tycker nog egentligen att det är ganska fel att betala för något man inte brukar . Det bästa tycker jag isåfall hade varit att höja avgiften utöver året . Nu är vi två st, jobbar heltid och har ok inkomst även om vi får tänka till ibland.

    Vet att det tydligen ser ut så på många håll i landet men jag tycker att juli ska vara fri då man inte brukar förskolan.

    Att jag sen tycker det är illa att jag betalar lika mycket Som någon som brukar sin plats på 100% är en annan diskussion, för här betalat man för platsen. Vilket leder mig till att ändringen i juli antagligen är en kostnad för att jag ska få ha kvar min plats i Augusti;)
    Det är platsen man betalar för. Och platsen har man alltid, även om man inte nyttjar den hela tiden. Tänk som en hyra. Du får ju betala din hyra även om du har semester utomlands i en månad.
  • Anonym (Fskl)

    annonym K gjorde en bra jämnförelse med hyran.. Du betalar för platsen och kommunen har samma kostnader för platsen 12 månader om året- er kommun har varit extra generös tidigare och sponsrat er förskoleplats ännu mer än de flesta andra kommuner gör , nu har de beslutat att inte göra det längre..tufft om man missat de nya reglerna men får ni inte en faktura varje månad? Då borde ni ju sett detta redan då? Sedan tillför detta minimalt mer extra resurser till förskolan tyvärr...prisindex har gått upp för alla varor och tjänster som kommunen köper in precis som det gjort för oss alla men barnomsorgsavgiften har inte höjts i samma takt om den höjts alls på flera år- skulle en taxehöjning göra någon reell skillnad så skulle avgiften minst behöva dubblas ( och inte ens då kommer man inte i närheten av vad en plats egentligen kostar...)

  • Anonym (Missat)
    Anonym (Fskl) skrev 2019-08-18 16:30:28 följande:

    annonym K gjorde en bra jämnförelse med hyran.. Du betalar för platsen och kommunen har samma kostnader för platsen 12 månader om året- er kommun har varit extra generös tidigare och sponsrat er förskoleplats ännu mer än de flesta andra kommuner gör , nu har de beslutat att inte göra det längre..tufft om man missat de nya reglerna men får ni inte en faktura varje månad? Då borde ni ju sett detta redan då? Sedan tillför detta minimalt mer extra resurser till förskolan tyvärr...prisindex har gått upp för alla varor och tjänster som kommunen köper in precis som det gjort för oss alla men barnomsorgsavgiften har inte höjts i samma takt om den höjts alls på flera år- skulle en taxehöjning göra någon reell skillnad så skulle avgiften minst behöva dubblas ( och inte ens då kommer man inte i närheten av vad en plats egentligen kostar...)


    Nej ingenstans på fakturor eller bilagan med info som kommer med varje faktura har det stått något om denna förändring:( inte ens förskolepersonalen visste något.

    Jo som sagt jag förstår grejen med det hela och att det varit speciellt för gbg. Som du säger man är bortskämd.
  • Anonym (Missat)

    Någon här måste ju ha förskole/fritids barn i Gbg.

    Har ni fått infon genom bilaga i faktura eller på annat vis isåfall hur?

Svar på tråden Förskoleavgiften juli GBG