• Anonym (?)

    Kan alla länder vara rika som Sverige samtidigt ?

    Kan alla länder vara det samtidigt hypotetiskt eller är levnadsstandard hög i Sverige för att andra länder har det sämre?

  • Svar på tråden Kan alla länder vara rika som Sverige samtidigt ?
  • Pilsner
    Anonym (?) skrev 2019-08-16 15:49:45 följande:

    Kan alla länder vara det samtidigt hypotetiskt eller är levnadsstandard hög i Sverige för att andra länder har det sämre?


    Många länder är dysfunktionella och har enorma klyftor mellan riktigt fattiga och otroligt rika. Så länder som uppfattas som fattiga behöver inte vara det.

  • Anonym (Anna)

    Om man omfördelar världens rikedomar, så skulle alla kunna ha en helt godtagbar levnadsstandard, likt den i västvärlden, tror jag.

  • Anonym (miss mogadishu)
    Anonym (Anna) skrev 2019-08-16 16:41:20 följande:

    Om man omfördelar världens rikedomar, så skulle alla kunna ha en helt godtagbar levnadsstandard, likt den i västvärlden, tror jag.


    Median BNP per capita i Sverige är 180 000. Median BNP per capita globalt är 20 000.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (miss mogadishu) skrev 2019-08-16 17:33:36 följande:
    Median BNP per capita i Sverige är 180 000. Median BNP per capita globalt är 20 000.
    En liten del äger det mesta, världens rikedomar är enormt felfördelade.

    Sedan jämförde jag inte med Sverige, utan med västvärlden. Är övertygad om att västvärlden som helhet har det sämre än Sverige, även om de har det  bra globalt sett.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (miss mogadishu) skrev 2019-08-16 17:33:36 följande:
    Median BNP per capita i Sverige är 180 000. Median BNP per capita globalt är 20 000.
    Sedan så kostar det inte lika mycket i alla länder att ha en likvärdig standard. 
  • Iarwain

    Jag tycker din fråga blir otydlig.
    Du frågar om "rik" sedan tar du in levnadsstandard.

    För mig är levnadsstandard baserat på bekvämlighet och där är mitt svar ja. Alla kan ha samma levnadsstandard som man har i Sverige idag. Levnadsstandard har höjts successivt och kan höjas ytterligare.

    Rikedom är för mig en relativ beskrivning av monetära tillgångar. Så där kan inte bli lika rika, enligt mig.

  • Anonym (rer)

    Sverige är inte rikt ,, för var vi det men inte längre

  • Anonym (-)

    NEJ!

    Vi har det så jävla bra här pga att andra människor svälter.

    Dessutom är Sverige ett fattigt i-land. Kronan är sjukt låg.

  • LuciferIV

    Ja, absolut skulle de kunna det, om de haft en normal befolkningstillväxt, samt motsvarande värderingar som vi har, gällande hur man bygger ett samhälle med välfärd, lika värde, jämställdhet osv.

    Kom ihåg att vi var ett utfattigt land på 1800-talet, men skapade vår egen välfärd, inte genom att suga ur andra länder som många gärna vill tro, utan på hårt arbete och en samhällside där alla ska med.

    Om man faktiskt har varit i de fattigaste länderna i världen och arbetat, så inser man snabbt varför det ser ut som det gör i många länder.

    Utbredd korruption, ett system där egna initiativ i regel bestraffas, extrema klasskillnader, utbredd rasism mellan olika folkgrupper, osv.

    Har exakt noll dåligt samvete att vi har det bra i vårt land, för det är ingen slump att det är så.

Svar på tråden Kan alla länder vara rika som Sverige samtidigt ?