• klamydiaskämtlol

    klamydia skämt

    Halloj, en kompis var och testade sig för klamydia och passade på att dra ett skämt samtidigt, personen uppgav mitt namn som tidigare samlag och nu är jag tvingad att gå och testa mig, har varken tid eller ork att göra det så undrar om det är säkert att säga att personen ljög/skämtade? Min kompis hävdar att det är olagligt att ljuga/skämta om det och att det kan bli böter om jag skulle säga att den ljög? Är det någon som vet hur det funkar?
  • Svar på tråden klamydia skämt
  • Anonym (men)

    om hon vet om att det är olagligt och ändå gör det så får hon stå sitt kast och ta konsekvenserna

  • klamydiaskämtlol

    Förstår att jag kanske kan få böta om jag inte går dit, men undrar om min kompis kan få böter om jag berättar att den skämtade med mig till ungdomsmottagningen

  • Anonym (men)
    klamydiaskämtlol skrev 2019-08-16 18:32:12 följande:

    Förstår att jag kanske kan få böta om jag inte går dit, men undrar om min kompis kan få böter om jag berättar att den skämtade med mig till ungdomsmottagningen


    det låter inte så troligt faktiskt, men om det blir böter är det ju hennes eget fel. Det skulle vara intressant att veta om du slipper undersökningen om du talar om för dem att det inte stämmer att ni haft sexuell kontakt.
  • Anonym (knappast)
    Anonym (men) skrev 2019-08-16 18:40:54 följande:
    det låter inte så troligt faktiskt, men om det blir böter är det ju hennes eget fel. Det skulle vara intressant att veta om du slipper undersökningen om du talar om för dem att det inte stämmer att ni haft sexuell kontakt.
    Tror inte att de kommer tro på TS. Med tanke på att vården inte tror på kvinnor som påstår att de inte haft sex på xx månader/år utan tvunget ska göra grav-tester så borde tankesättet vara samma; utgå från att patienten ljuger.
  • ballerinakakaoreo

    Enligt UMO.se:

    ?Om du inte följer lagen

    Den som inte testar sig trots att det finns misstanke om allmänfarlig sjukdom, eller som inte följer de regler man fått av sjukvårdspersonalen kan utsättas för så kallade tvångsåtgärder. Det innebär till exempel att du kan bli hämtad av polis om du vägrar att testa dig. För några av de allmänfarliga sjukdomarna kan du också bli isolerad på sjukhus om du inte följer de regler du har fått.?

    Alltså, sjukvårdspersonalen kommer direkt dra slutsatsen att du ljuger och be dig komma och testa dig för att bevisa motsatsen. Om du vägrar så sker ovanstående. Det är din plikt vare sig din kompis har ljugit eller inte.

  • Anonym (öh)
    ballerinakakaoreo skrev 2019-08-16 23:56:09 följande:

    Enligt UMO.se:

    ?Om du inte följer lagen

    Den som inte testar sig trots att det finns misstanke om allmänfarlig sjukdom, eller som inte följer de regler man fått av sjukvårdspersonalen kan utsättas för så kallade tvångsåtgärder. Det innebär till exempel att du kan bli hämtad av polis om du vägrar att testa dig. För några av de allmänfarliga sjukdomarna kan du också bli isolerad på sjukhus om du inte följer de regler du har fått.?

    Alltså, sjukvårdspersonalen kommer direkt dra slutsatsen att du ljuger och be dig komma och testa dig för att bevisa motsatsen. Om du vägrar så sker ovanstående. Det är din plikt vare sig din kompis har ljugit eller inte.


    så de drar slutsatsen att den ene patienten ljuger men den andre talar sanning, vad grundar de det på?
  • Anonym (N)
    Anonym (öh) skrev 2019-08-17 00:06:06 följande:

    så de drar slutsatsen att den ene patienten ljuger men den andre talar sanning, vad grundar de det på?


    Jag antar väl att det är en försiktighetåtgärd, om TS ljuger och dessutom blivit smittad kan smittan spridas, om kompisen ljuger händer ju ingenting.
  • Anonym (öh)
    Anonym (N) skrev 2019-08-17 01:11:56 följande:
    Jag antar väl att det är en försiktighetåtgärd, om TS ljuger och dessutom blivit smittad kan smittan spridas, om kompisen ljuger händer ju ingenting.
    ja det förstås. skulle vara intressant att höra hur det gick i vilket fall
Svar på tråden klamydia skämt