• Anonym (Ts)
    Fri 16 Aug 2019 20:47
    258 visningar
    11 svar
    11
    258

    Att lägga ut bilder på sina barn på sociala medier kan bli olagligt - Åsikter?

    www.aftonbladet.se/family/a/4qX18V/att-dela-bilder-pa-sina-barn-kan-bli-olagligt

  • Svar på tråden Att lägga ut bilder på sina barn på sociala medier kan bli olagligt - Åsikter?
  • Fri 16 Aug 2019 20:54
    #1

    Trams

  • Anonym (smula­n)
    Fri 16 Aug 2019 20:59
    #2

    Det vore ju fruktansvärt för medelklassens föräldrakollektiv. Vad ska man visa upp om man inte kan visa upp sina barn??

  • Anonym (smula­n)
    Fri 16 Aug 2019 21:03
    #3

    Barn kan ju ha ett intresse av att finnas på sina föräldrars sociala medier. Precis som de kan ha intresse av att slippa finnas där sittandes på en röd potta. Men tyvärr kan barn inte föra sin egen talan i frågor som denne vilket innebär att vi måste fortsätta lita på att föräldrarna fattar rätt beslut. Hjälp! Hur ska det gå?

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 16 Aug 2019 21:19
    #4
    Anonym (smulan) skrev 2019-08-16 20:59:58 följande:

    Det vore ju fruktansvärt för medelklassens föräldrakollektiv. Vad ska man visa upp om man inte kan visa upp sina barn??


    Ja så tänker ju många.
  • Anonym (Både för och emot)
    Sat 17 Aug 2019 09:23
    #5
    +2

    Jag tycker att vissa exploaterar sina barn alldeles för mycket och för tidigt. För deras barn är nog en lag bra.

  • Anonym (Bra)
    Sat 17 Aug 2019 09:53
    #6

    Jag kan tycka att det är bra. Jag förstår inte behovet av att lägga ut bilder på sina barn i den mån vissa gör.

    Jag har en del vänner/bekanta som har allt från 2599-22.300 följare på instagram och dom är sponsorer åt olika företag. Eller rättare sagt, deras barn är. Barnen visas upp i olika situationer och sammanhang där föräldrar använder sina barn som små reklampelare.

    Barn läggs ut nakna och när dom sitter på potta etc. Det är ständiga diskussioner om våra rättigheter till våra kroppar och integritet men våra barn ut på sociala medier i tid och otid.

    Tar vi kort på familj/vän så ska denne först godkänna om kortet får läggas ut. Men kortet på barnet läggs ut oavsett.

    Visst får man lägga ut ett fint kort på sitt barn när denne sitter med tomtedräkt/luciadräkt i soffan men det är ju inte dom korten som förmodligen inte kommer att tillåtas.

    Jag själv har inga kort där ansikte syns på mina barn. Och alla barn är påklädda.

    Så ser jag på saken sen har vi alla delad syn på detta

  • Anonym (Godkä­nt)
    Sat 17 Aug 2019 10:00
    #7

    Jag får godkänt av mitt barn inför varje bild jag lägger ut. Skulle aldrig lägga ut en bild som barnet inte godkänt.

  • Anonym (Linda­)
    Sat 17 Aug 2019 10:11
    #8
    Anonym (Bra) skrev 2019-08-17 09:53:24 följande:

    Jag kan tycka att det är bra. Jag förstår inte behovet av att lägga ut bilder på sina barn i den mån vissa gör.

    Jag har en del vänner/bekanta som har allt från 2599-22.300 följare på instagram och dom är sponsorer åt olika företag. Eller rättare sagt, deras barn är. Barnen visas upp i olika situationer och sammanhang där föräldrar använder sina barn som små reklampelare.

    Barn läggs ut nakna och när dom sitter på potta etc. Det är ständiga diskussioner om våra rättigheter till våra kroppar och integritet men våra barn ut på sociala medier i tid och otid.

    Tar vi kort på familj/vän så ska denne först godkänna om kortet får läggas ut. Men kortet på barnet läggs ut oavsett.

    Visst får man lägga ut ett fint kort på sitt barn när denne sitter med tomtedräkt/luciadräkt i soffan men det är ju inte dom korten som förmodligen inte kommer att tillåtas.

    Jag själv har inga kort där ansikte syns på mina barn. Och alla barn är påklädda.

    Så ser jag på saken sen har vi alla delad syn på detta


    Håller med dig helt. Man får inte lägga ut en bild på sin kompis i baddräkt utan dennes tillåtelse. Men det är okej att lägga ut en bild på sitt barn i baddräkt när barnet inte kan ge sin tillåtelse. Barn är också personer med rättigheter. Har inte instagram eller Facebook längre. Men när jag hade det la jag ut bilder ibland där inga ansiktet syntes.
  • Anonym (Bra)
    Sat 17 Aug 2019 10:45
    #9
    Anonym (Linda) skrev 2019-08-17 10:11:00 följande:

    Håller med dig helt. Man får inte lägga ut en bild på sin kompis i baddräkt utan dennes tillåtelse. Men det är okej att lägga ut en bild på sitt barn i baddräkt när barnet inte kan ge sin tillåtelse. Barn är också personer med rättigheter. Har inte instagram eller Facebook längre. Men när jag hade det la jag ut bilder ibland där inga ansiktet syntes.


    Ja men så är det. Föräldrar är duktiga på att lära barnen Stopp Min Kropp (vilket är superbra) samtidigt som dom ska exponeras flitigt på sociala medier där vem som helst kan se korten. Och jag personligen gillar det inte. Jag tar ibland kort på barnen bakifrån om dom sitter och lägger pussel om jag ska lägga ut ett kort.

    Sen förstår jag inte syftet av att ständigt behöva visa upp sina barn, men det är hur jag ser på det, andra får väl tycka annat men nej, jag föredrar att framkalla kort och sätta in i album som vi alla kan sitta och titta i :)
  • Anonym (smula­n)
    Sat 17 Aug 2019 10:57
    #10
    Anonym (Linda) skrev 2019-08-17 10:11:00 följande:

    Håller med dig helt. Man får inte lägga ut en bild på sin kompis i baddräkt utan dennes tillåtelse. Men det är okej att lägga ut en bild på sitt barn i baddräkt när barnet inte kan ge sin tillåtelse. Barn är också personer med rättigheter. Har inte instagram eller Facebook längre. Men när jag hade det la jag ut bilder ibland där inga ansiktet syntes.


    Barn kan inte ge tillåtelse själv men det kan deras föräldrar göra åt dem.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 12:32
    #11

    Det blev väldigt tyst i den här tråden.

Svar på tråden Att lägga ut bilder på sina barn på sociala medier kan bli olagligt - Åsikter?