• Anonym (Emma)

    Kär i en missbrukare

    En kille som jag vet vem det är men inte känner började skriva till mig. Första uppfattningen jag fick av honom var att han va väldigt ödmjuk kärleksfull och respektfull person. Jag va mitt uppe i en skilsmässa när han började höra av sig,han fanns hela tiden där och stöttade mig. Han sa och skrev ord till mig som min föredetta sambo aldrig tidigare sagt. Han va oempatisk och mer kall. Det jag saknade i mitt tidigare förhållande hittade jag hos denna kille.

    Han va också ärlig i allt. Han berättade att han har tagit droger. Senast va för 6 månader sedan. Han har även blivit dömd för detta. Han har framtidsplaner med att köpa hus och bilda familj och han säger att han har tagit avstånd från de personer som är kvar i missbruket.

    Jag har aldrig träffat honom men skulle så vilja för det känns som att vi är så lika på något sätt.. Eftersom jag har barn är jag väldigt försiktig. Och har inte tänkt introducera någon ny för barnen på ett tag! Men nu behöver jag tips på hur jag ska gå tillväga. Ska jag bara lägga denna kille åt sidan? (Är rädd att jag kommer gå miste om något bra)

    Jag är inte så van vid missbruk, drogfri 6 månader är det ett tecken på att han har kommit en god bit på vägen? Vad säger statistiken på återfall?

    Hoppas ni har några goda råd! // Karin

  • Svar på tråden Kär i en missbrukare
  • pyssel

    6 månader är ingenting. Jämför inte nynykterhetens känslosvall med ett kallt och oempatiskt ex. Bromsa. Vänta. Du har ju barn. Det borde spela störst roll även om de inte introduceras.


    Alla hästar hemma
  • Anonym (Emma)
    pyssel skrev 2019-08-17 10:09:00 följande:

    6 månader är ingenting. Jämför inte nynykterhetens känslosvall med ett kallt och oempatiskt ex. Bromsa. Vänta. Du har ju barn. Det borde spela störst roll även om de inte introduceras.


    Det är därför jag är avvaktande eftersom det är såpass nyss det här med drogerna. Han har förklarat att han är väldigt intresserad av mig och är beredd att göra allt för mig. Jag vet att han vill satsa men hur mycket tid ska jag ge honom? Jag förstår ju själv att han har fått ett grepp om mig nu och är kär och vill att allt ska verka bra. Men jag vet ju som sagt inte om han bara har kunnat lägga av med drogerna helt nu under dessa 6 månader!

    Jag har lite tänkt att jag borde träffa honom (själv) inom en framtid för att få en mer uppriktig bild av honom. Kanske förstår jag då att jag inte orkar gå igenom detta,eller så verkar allt coolt?

    Vad menar du med ?De borde spela störst roll även om de inte introduceras??

    Jag tror mycket på att allt har sin mening här i livet så återstår väl att se hur det slutar..
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Emma) skrev 2019-08-17 10:41:00 följande:

    Det är därför jag är avvaktande eftersom det är såpass nyss det här med drogerna. Han har förklarat att han är väldigt intresserad av mig och är beredd att göra allt för mig. Jag vet att han vill satsa men hur mycket tid ska jag ge honom? Jag förstår ju själv att han har fått ett grepp om mig nu och är kär och vill att allt ska verka bra. Men jag vet ju som sagt inte om han bara har kunnat lägga av med drogerna helt nu under dessa 6 månader!

    ..


    Så någon du aldrig träffat utan bara skrivit online med säger att han skulle göra allt för dig? Och han har nyligen tagit droger samt blivit dömd? Jag skulle aldrig ge mig i lag med en sådan person, jag skulle prioritera mina barn. Det kanske låter kallt av mig men jag skulle inte lita på någon som så nyligen har missbrukat.
  • Anonym (T)

    Han vill göra allt för dig men ni har aldrig träffats??? Varningsklockornas ringer.

    Du verkar vara i behov av kärlek och den här personen råkar skriva rätt saker. Var försiktig så du inte skapar en drömbild av den här mannen, för din egen skull.

    Han vill bilda familj och köpa hus. För vilka pengar då? Är det tungt drogmissbruk finns inga pengar. Vad är han dömd för?

    Du kommer inte gilla det här, men det låter mer som om du är hans livlina än han är din. Det finns empatiska där ute. Den här mannen kanske är helt rätt, ven vet. Men läs på om drogmissbruk, hur fallenhet för detta fungerar. Jag hade backat.

  • smulpaj01

    Vad gäller det för droger? Vad är han dömd för? Vem menar du är kär? Ni har ju inte ens träffats, hur hittade han dig?

  • Anonym (Emma)
    Anonym (Anna) skrev 2019-08-17 10:54:59 följande:

    Så någon du aldrig träffat utan bara skrivit online med säger att han skulle göra allt för dig? Och han har nyligen tagit droger samt blivit dömd? Jag skulle aldrig ge mig i lag med en sådan person, jag skulle prioritera mina barn. Det kanske låter kallt av mig men jag skulle inte lita på någon som så nyligen har missbrukat.


    Nej jag behöver höra fler synsätt på det hela så ingen fara.

    Jag prioriterar självklart barnen först. Annars hade jag ju träffat honom för längesen för att bilda mig en mer uppfattning. Men det är något med killen som får mig att inte bara kasta bort allt. Jag har levt väldigt ensam i mitt tidigare förhållande. Knappt blivit sedd och fått höra det ena och det andra om mig. Han lyssnar och förstår och bara ord som ;kämpa du klarar det här,du ör stark osv ger mig hopp.
  • Drottningen1970

    Statistiken är väldigt dålig. Skulle aldrig ge mig in i en relation om det inte fanns typ 10 års dokumenterad drogfrihet, särskilt om jag hade barn.

    Visst finns det de som blir drogria men den statiska verkligheten är att de allra allra flera faktiskt aldrig blir friska.

    De flesta missbrukare har längre drogfria perioder då och då. Säger tyvärr inget om hur nästa vecka ser ut.

    Att ge sig in i en ny relation med allt vad det innebär är också nåt som vi vet är en risksituation och det är oroväckande att han efter bara sex månader söker kärleksrelationer när hans fulla fokus borde vara att upprätthålla sin drogfrihet.

  • Drottningen1970

    För att inte tala om allt sånt som följer efter ett missbruk i många år. Knarkskulder, skyhöga skulder hos kronofogden, hepatit etc etc.

  • Anonym (Emma)
    Anonym (T) skrev 2019-08-17 10:56:56 följande:

    Han vill göra allt för dig men ni har aldrig träffats??? Varningsklockornas ringer.

    Du verkar vara i behov av kärlek och den här personen råkar skriva rätt saker. Var försiktig så du inte skapar en drömbild av den här mannen, för din egen skull.

    Han vill bilda familj och köpa hus. För vilka pengar då? Är det tungt drogmissbruk finns inga pengar. Vad är han dömd för?

    Du kommer inte gilla det här, men det låter mer som om du är hans livlina än han är din. Det finns empatiska där ute. Den här mannen kanske är helt rätt, ven vet. Men läs på om drogmissbruk, hur fallenhet för detta fungerar. Jag hade backat.


    Precis,jag behöver kärlek och närhet som jag saknade i mitt tidigare förhållande. Han ger mig det i ord. Därför tänker jag på hur det skulle se ut i ?verkligheten?.

    Han har ett fast jobb osv. Han har ju inte suttit och knarkat varje dag om man säger så utan vid fest om jag förstått det rätt.

    Han är vid 2 tillfällen dömd för narkotika brott där domen blev dagsböter
  • Anonym (Guckosko)

    Det jag läser mellan raderna är att han röker på då och då, och har åkt fast för ringa narkotikabrott. Det räcker med att ha cannabis till en röka för att åka på det.

    Är han ärlig så har han inget emot att gå och testa sig om du ber om det, för din skull.

    Det är en gigantisk skillnad på cannabis (som enligt mig borde legaliseras) och tyngre droger.
    Röker man bara på lite då och då så generar det inga skulder som någon här ovan påstod. Cannabis är relativt billigt, och har man jobb som du skriver att han har, så är det en försumbar kostnad.

    Jag försvarar inte rökandet men tycker faktiskt inte att det är hela världen.

    Sedan förstår jag inte hur man kan vara kär i någon man aldrig ens träffat.. har du ens hört hans röst? Hur vet du att han ens existerar, att du inte blir blåst av någon som bara roar sig?

Svar på tråden Kär i en missbrukare