• Anonym (Fres)
    Sat 17 Aug 2019 10:52
    133 visningar
    4 svar
    4
    133

    Föräldradagar uttag, 3 ggr per år

    Finns tydligen en laglig rätt och begränsning att man enbart får ta ut föräldradagar under tre tillfällen per år. Nu tog jag under sommaren de två veckor jag hade kvar för första barnet och fick lov att täcka upp med en vecka till för andra barnet, eftersom mamman jobbat den tiden.

    Jag misstänker då att detta räknas som två perioder föräldrapenning? Har aldrig berörts av detta förr då jag bara tagit i ett sjok per år. Fick veta att arbetsgivaren alltid nekar om man tar ut fler än tre perioder per år.

    Borde ju klart nformerat mig själv. Fick veta detta när allt redan var inplanerat hos AG. Tillhör kommunal i dagsläget...

  • Svar på tråden Föräldradagar uttag, 3 ggr per år
  • Sat 17 Aug 2019 11:03
    #1

    Nja, du får ta ut fler perioder, men arbetsgivaren kan neka dig. Däremot om du o din arbetsgivare är överens får du ta fler perioder.

  • Anonym (Ellen­)
    Sat 17 Aug 2019 13:19
    #2

    Om du gjorde en ansökan, men sen sökte i två omgångar för två olika barn hos f-kassan så är det en period. Du kan tänka att en ansökan (hos arbetsgivaren) = en period. Oavsett om den avser en enda dag eller en vecka.

    Lagen ger rätt till tre perioder per år men en chef man godkänna hur många som helst om det funkar i verksamheten.

  • Anonym (Fres) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 13:59
    #3

    Till AG lämnades en blankett, för att det skedde så pass tätt inpå att semestrarna började dra igång. Det var två olika barn, men ledigheterna låg direkt efter varandra.

    Anledningen är att vi ev ska följa med och resa med min syster och mor i höst och ska jag då ha kvar till jullovet är det bra att veta om det redan är en eller två perioder som tagits ut.

  • Anonym (FH)
    Sat 17 Aug 2019 14:13
    #4
    Anonym (Fres) skrev 2019-08-17 13:59:27 följande:

    Till AG lämnades en blankett, för att det skedde så pass tätt inpå att semestrarna började dra igång. Det var två olika barn, men ledigheterna låg direkt efter varandra.

    Anledningen är att vi ev ska följa med och resa med min syster och mor i höst och ska jag då ha kvar till jullovet är det bra att veta om det redan är en eller två perioder som tagits ut.


    Det räknas som en period.
Svar på tråden Föräldradagar uttag, 3 ggr per år