• Anonym (Förälder)

    Får man göra så med skolan?

    Vi bor för närvarande i kommun X men tänker att eventuellt flytta till kommun Y.

    Vi är väldigt nöjda med barnens skola i denna kommun X, medan skolan i kommun Y är känd för att vara riktigt dålig.

    Finns det möjlighet att barnen får lov att gå kvar i samma skola (i X kommun) vid en eventuell flytt till kommun Y? Vi kommer i sådana fall att själva köra barnen så skolskjuts är inte aktuellt.

  • Svar på tråden Får man göra så med skolan?
  • nnnnnnnn

    Det är fritt skolval, så man får ha barnen i vilken skola man vill (om det inte tex är kö till skolan eller annat som ställer till det). Man har dock inte rätt till skolskjuts alltid, så kör ni själva och är tydliga med att ni vill att barnen har kvar sin plats i skolan så är det bara att stå på sig att de har rätt att stanna kvar.

  • Anonym (Nja)

    Troligen inte då dom barn som bor i den aktuella kommunen självklart ska ha mer rätt till plats på den skolan än ni har som valt att flytta.

  • Drottningen1970

    Kollade upp detta härom året. Och nej det är ingen rättighet. Det är upp till skolan/ kommunen om de anser att de har plats, då de måste prioritera kommuninvånare. Man har bara rätt att gå kvar terminen ut.

  • Anonym (Förälder)

    Ok lite blandade svar alltså. Jag vet ju om detta med fria skolval, men trodde att det bara gällde inom kommunen.

    Det hade varit toppen om barnen fick lov att gå kvar på samma skola som de går i nu även om vi flyttar.

  • Anonym (Förälder)
    Drottningen1970 skrev 2019-08-17 17:39:46 följande:

    Kollade upp detta härom året. Och nej det är ingen rättighet. Det är upp till skolan/ kommunen om de anser att de har plats, då de måste prioritera kommuninvånare. Man har bara rätt att gå kvar terminen ut.


    Ok kanske bör jag ringa kommunen och fråga, men vem kontaktar man?
  • nnnnnnnn
    Anonym (Förälder) skrev 2019-08-17 17:42:38 följande:
    Ok kanske bör jag ringa kommunen och fråga, men vem kontaktar man?
    rektorn har säkert koll eller vet vem du kan kontakta
  • Drottningen1970
    Anonym (Förälder) skrev 2019-08-17 17:42:38 följande:

    Ok kanske bör jag ringa kommunen och fråga, men vem kontaktar man?


    Den skola/kommun där ni vill ha kvar er plats.
  • Anonym (Förälder)

    Ok tack för alla snabba svar. Uppskattat!

  • nnnnnnnn

    Gå i skola i en annan kommun Kan en elev gå i grundskolan i annan kommun?


    En elev har rätt att gå i en annan kommuns grundskola om eleven med hänsyn till sina personliga förhållanden har särskilda skäl till detta. Innan den andra kommunen fattar beslut om detta ska den hämta in yttrande från elevens hemkommun.


    En kommun får även i andra fall ta emot en elev från en annan kommun efter önskemål av elevens vårdnadshavare. I detta fall finns det inte någon rättighet att gå i den andra kommunens grundskola, utan det är frivilligt för den andra kommunen att ta emot eleven.


    Huvudregeln är att man inte har rätt till skolskjuts om man går i en grundskola i en annan kommun. Däremot har man rätt till skolskjuts om hemkommunen kan anordna det utan organisatoriska och ekonomiska svårigheter för kommunen.


    Skolskjuts ska också alltid anordnas om en elev behöver övernattning och går i en annan kommuns grundskola på grund av att hon på grund av sina personliga förhållanden har särskilda skäl till det.


    Källa: 10 kapitlet 25 §, 27 § och 32-33 §§ skollagen.

  • Anonym (X)
    nnnnnnnn skrev 2019-08-17 17:36:08 följande:

    Det är fritt skolval, så man får ha barnen i vilken skola man vill (om det inte tex är kö till skolan eller annat som ställer till det). Man har dock inte rätt till skolskjuts alltid, så kör ni själva och är tydliga med att ni vill att barnen har kvar sin plats i skolan så är det bara att stå på sig att de har rätt att stanna kvar.


    Fritt val där du är folkbokförd ja. Kommunen betalar per plats och vill behålla de pengarna inom kommunen.
  • nnnnnnnn

    Det är nog väldigt olika beroende på var i landet man befinner sig...
    Här i trakten finns ganska många platser, så skolorna tar gärna emot lite fler elever så de kan fylla upp klasserna = få in mer pengar (elevpeng) utan att öka sina utgifter förutom lite extra böcker. Om det däremot skulle innebära att skolan behöver starta en extra klass, så tackar de nej, för då blir det en massa utgifter då de behöver anställa fler lärare, men inte mkt extra pengar in.

  • Anonym (Apk)

    Ta kontakt med skol/utbildningsförvaltningen i den nya kommunen. Nya kommunen måste nämligen köpa skolplatsen i den gamla skolan. Detta kan vara svårt att få igenom men absolut inte omöjligt.

    Sedan måste du också prata med gamla skolan/kommunen men enligt min erfarenhet brukar det vara ett mindre problem.

  • Drottningen1970
    Anonym (Apk) skrev 2019-08-17 17:54:08 följande:

    Ta kontakt med skol/utbildningsförvaltningen i den nya kommunen. Nya kommunen måste nämligen köpa skolplatsen i den gamla skolan. Detta kan vara svårt att få igenom men absolut inte omöjligt.

    Sedan måste du också prata med gamla skolan/kommunen men enligt min erfarenhet brukar det vara ett mindre problem.


    Det brukar inte vara ett problem att få en kommun att köpa skolplatser de brukar de gärna göra. Kruxet är att gamla kommunen behöver bereda plats åt en utomkommunare.
  • Anonym (Magnus)
    nnnnnnnn skrev 2019-08-17 17:36:08 följande:
    Det är fritt skolval, så man får ha barnen i vilken skola man vill (om det inte tex är kö till skolan eller annat som ställer till det). Man har dock inte rätt till skolskjuts alltid, så kör ni själva och är tydliga med att ni vill att barnen har kvar sin plats i skolan så är det bara att stå på sig att de har rätt att stanna kvar.
    Nej, man kan inte välja skola helt fritt.

    Den skola vi valde (700 m bort) fick vi inte för den blev full och de som bodde närmast hade förtur. Vi fick den skola som är närmast oss (400 m bort). Vårt barn blev otröstligt och första dagen i förskoleklass var det sämsta jag varit med om när jag jämför med förskolan. Men jag kan inte välja den skola mitt barn vill gå på. Den är full.
  • nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2019-08-17 17:36:08 följande:
    Det är fritt skolval, så man får ha barnen i vilken skola man vill (om det inte tex är kö till skolan eller annat som ställer till det). Man har dock inte rätt till skolskjuts alltid, så kör ni själva och är tydliga med att ni vill att barnen har kvar sin plats i skolan så är det bara att stå på sig att de har rätt att stanna kvar.
    Anonym (Magnus) skrev 2019-08-17 18:48:46 följande:
    Nej, man kan inte välja skola helt fritt.

    Den skola vi valde (700 m bort) fick vi inte för den blev full och de som bodde närmast hade förtur. Vi fick den skola som är närmast oss (400 m bort). Vårt barn blev otröstligt och första dagen i förskoleklass var det sämsta jag varit med om när jag jämför med förskolan. Men jag kan inte välja den skola mitt barn vill gå på. Den är full.


    Som jag skrev...


     

  • Anonym (Magnus)
    nnnnnnnn skrev 2019-08-17 19:01:38 följande:


    Som jag skrev...


     


    Finns ingen kö till skolan. Den är full och har inte något kö-system.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Magnus) skrev 2019-08-17 19:29:49 följande:
    Finns ingen kö till skolan. Den är full och har inte något kö-system.

    Om skolan är full så är den ju full oavsett om det finns en kö eller ej.
    Jag skrev att man får välja skola OM det inte finns något hinder TEX kö till skolan. Att skolan är ju också ett hinder.


    Tänkte att det skulle hjälpa TS att veta att man får välja skola om inget hinder finns...

Svar på tråden Får man göra så med skolan?