• Anonym (Tråki­gt)
    Sat 17 Aug 2019 17:53
    2853 visningar
    8 svar
    8
    2853

    Varför träffar jag aldrig en partner som vill umgås med mina vänner/familj?

    Min förra kille, som jag var tillsammans med ca 3 år, träffade i princip aldrig mina vänner. Endast en gång om jag minns rätt. Tror inte han gillade dem något vidare, uttalade sig negativt om dem och sa alltid nej till festande, parmiddagar osv tillsammans med mina dem. Mina två kompisar och deras killar går alla fyra bra ihop med varandra, så kändes så jobbigt att alltid komma ensam när vi träffades. Min största besvikelse var när han inte ville vara med på mitt 25-årsfirande, för att han ville vara hemma och spela istället.

    Han hade inget emot min familj, tvärtom var han väldigt trevlig mot dem, men träffade dem kanske bara två gånger under vår tid tillsammans. "Familjemiddagar är inget för mig" sa han, men "ställde upp" ungefär två gånger alltså.

    Nu sitter jag här i min nästa relation och inser att min nuvarande kille i princip är likadan. Han har inget emot mina vänner, hade kul ihop den enda gång vi alla setts, men verkar ändå aldrig intresserad när jag föreslår att vi ska hitta på något ihop igen. Han gillar liksom inte att umgås med folk så ofta på det sättet. Träffar inte sina egna vänner jättemycket heller.

    Han gillar mina föräldrar men tackar nästan alltid nej när de bjuder över oss (vilket de gör kanske en gång varannan månad) och likadant vid släktmiddagar osv. Han har "ställt upp" typ tre gånger under våra två år tillsammans. Han brukar vara bra på att umgås första timmen, men sen ser man att han blir uttråkad, sitter med mobilen, tittar på klockan osv.

    Jag har i princip alla gånger följt med när vi blivit bjudna till hans familj/släkt. Det förväntas dessutom av mig, känns det som. Skulle aldrig då ens tänka tanken att sitta och pilla med mobilen eller fråga honom om när vi ska hem.

    Jag saknar ofta att ha en partner som vill göra annat än att bara träffas på tu man hand hemma. Vill kunna hitta på saker med varandras vänner och familj liksom. Vet inte varför det känns så viktigt för mig, men så är det... Känns väl delvis jobbigt att ständigt behöva bortförklara till de vi ska träffa varför jag inte har min kille med.

    Någon som är/varit i en liknande situation? Är jag bara gnällig, krävande eller snarare borde ändra min inställning och acceptera att min partner inte fungerar på samma sätt som jag? Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Varför träffar jag aldrig en partner som vill umgås med mina vänner/familj?
  • Anonym (Alrig­ht)
    Sat 17 Aug 2019 18:10
    #1

    Hej! Visst är det tråkigt att din nuvarande partner vill inte umgås med din familj/vänner. Men jag kan förstå hen också, hen fick ju bara de på köpet när ni träffades. Jag tror att det är oftast så att man är ganska ointresserad av sin partners familj/vänner men träffar de för sin partners skull. Din kille är bara mer ärlig om det, that´s all. Du skriver oxå själv att det känns att det förväntas av dig at träffa din partners familj, dvs det känns som en plikt.

  • Anonym (Alrig­ht)
    Sat 17 Aug 2019 18:12
    #2

    Det bästa du kan göra är antingen att acceptera din partner som hen är eller leta efter ny men utan garantier att det blir bättre. 

  • Sat 17 Aug 2019 18:25
    #3

    Låter som att du träffat och träffar rätt tråkiga och oengagerade snubbar som inte har så stort intresse av andra än sig själva. Är han intresserad av dig är han intresserad (eller låtsas vara intresserad) av människorna i ditt liv.

    Att inte gå på sin partners födelsedagsfest för att man vill vara hemma och spela istället är riktigt dåligt.


  • Anonym (Tråki­gt) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 22:21
    #4
    Anonym (Alright) skrev 2019-08-17 18:10:19 följande:

    Hej! Visst är det tråkigt att din nuvarande partner vill inte umgås med din familj/vänner. Men jag kan förstå hen också, hen fick ju bara de på köpet när ni träffades. Jag tror att det är oftast så att man är ganska ointresserad av sin partners familj/vänner men träffar de för sin partners skull. Din kille är bara mer ärlig om det, that´s all. Du skriver oxå själv att det känns att det förväntas av dig at träffa din partners familj, dvs det känns som en plikt.


    Anonym (Alright) skrev 2019-08-17 18:12:46 följande:

    Det bästa du kan göra är antingen att acceptera din partner som hen är eller leta efter ny men utan garantier att det blir bättre. 


    Jo, det är iofs sant. Det är ju mig han är ihop med och inte familjen. Jag antar att jag dock har ett lite större socialt behov än min pojkvän, att träffa vänner, bekanta osv, och att det vore så kul om jag kunde få dela det intresset med honom. Men det är ju rätt att en ny pojkvän inte nödvändigtvis skulle ha det intresset heller..
  • Anonym (Tråki­gt) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 22:31
    #5
    Akira Öken skrev 2019-08-17 18:25:37 följande:

    Låter som att du träffat och träffar rätt tråkiga och oengagerade snubbar som inte har så stort intresse av andra än sig själva. Är han intresserad av dig är han intresserad (eller låtsas vara intresserad) av människorna i ditt liv.

    Att inte gå på sin partners födelsedagsfest för att man vill vara hemma och spela istället är riktigt dåligt.


    Egentligen är han inte ointresserad av familjen på så sätt. Han tycker om alla, ställer frågor om dem osv. Han visar på det sättet mer engagemang än vad mitt ex gjorde. Han har bara så svårt för just sammankomsterna, åtminstone om de sker för "ofta". Men så har det väl lite att göra med att han har en släng av social ångest. Han har nu ikväll nämnt att han skulle vilja ändra på det och kunna klara av att vara med oftare.

    Födelsedagsfesten gällde tack och lov mitt ex, tror inte att min nuvarande skulle bete sig riktigt så. Det kändes som en ganska stor besvikelse faktiskt, även om jag utåt sett accepterade det...
  • Anonym (A)
    Sat 17 Aug 2019 22:40
    #6
    Akira Öken skrev 2019-08-17 18:25:37 följande:
    Låter som att du träffat och träffar rätt tråkiga och oengagerade snubbar som inte har så stort intresse av andra än sig själva. Är han intresserad av dig är han intresserad (eller låtsas vara intresserad) av människorna i ditt liv.
    Att inte gå på sin partners födelsedagsfest för att man vill vara hemma och spela istället är riktigt dåligt.
    +1
  • Sat 17 Aug 2019 22:41
    #7

    Fundera vad du tycker om det om ni skulle få barn ihop och hur det skulle påverka er relation då (om ni vill ha barn dvs). Sen tänker jag att du kanske dras till relativt osociala killar?

  • Anonym (Tråki­gt) Trådstartaren
    Sat 17 Aug 2019 22:45
    #8
    MsM84 skrev 2019-08-17 22:41:45 följande:

    Fundera vad du tycker om det om ni skulle få barn ihop och hur det skulle påverka er relation då (om ni vill ha barn dvs). Sen tänker jag att du kanske dras till relativt osociala killar?


    Ja, har också tänkt en del på det. Är rädd att vi ska sitta isolerade hemma med eventuella barn, inte kunna åka på julkalas mer än två timmar för att han inte orkar vara borta längre än så, inte kunna bjuda hem folk på födelsedagskalas osv...
Svar på tråden Varför träffar jag aldrig en partner som vill umgås med mina vänner/familj?