• Sat 17 Aug 2019 22:00
    276 visningar
    2 svar
    2
    276

    Ta bort det roliga

    Jag har en dotter på 12 och en som snart fyller 10. Båda två har kommit i ett beteende där dom tror att dom får bete sig som de vill. Exempelvis strunta i tider, hur dom ska använda telefonen enligt vår överenskommelse och städa sina rum. Och nu känner jag att de behövs att vi sätter ner foten. Min man och jag tyckte att vi tar telefonen och tar bort saker dom vill göra när dom inte gör enligt överenskommelsen. Men jag är så blödig att jag känner mig värdelös som förälder om jag gör det. Men hur ska dom annars få lära sig att det är fel beteende!? Någon som har bra väg att gå?

  • Svar på tråden Ta bort det roliga
  • Sat 17 Aug 2019 22:11
    #1
    +2

    Jag har tagit bort det de missköter. Sköter de sig inte med mobilen, så tar jag bort mobilen. Sköter de inte cyklandet, så blir cykeln inlåst i garaget. Kommer de inte hem i tid, så får de stanna hemma nästa gång.

  • LFF
    Tue 27 Aug 2019 13:42
    #2
    Rebecca1987 skrev 2019-08-17 22:00:49 följande:

    Jag har en dotter på 12 och en som snart fyller 10. Båda två har kommit i ett beteende där dom tror att dom får bete sig som de vill. Exempelvis strunta i tider, hur dom ska använda telefonen enligt vår överenskommelse och städa sina rum. Och nu känner jag att de behövs att vi sätter ner foten. Min man och jag tyckte att vi tar telefonen och tar bort saker dom vill göra när dom inte gör enligt överenskommelsen. Men jag är så blödig att jag känner mig värdelös som förälder om jag gör det. Men hur ska dom annars få lära sig att det är fel beteende!? Någon som har bra väg att gå?


    Nu är mina tvillingar lite yngre (6 år) och har inga telefoner men när man inte lyssnar och följer de regler som vi pratat om och kommit överens om väldigt många gånger så blir det slut på det roliga. Ja, det gör ont i föräldrahjärtat men det är inte mer med det. Just nu är det tex cykelförbud sen två veckor tillbaks efter att de "glömde bort" att man inte får tävla på cykel, att man ska hålla avstånd och hålla sin linje. Resultatet av att man "glömde bort" detta blev en krock, fläskläpp, skrapsår i ansiktet, misstänkt tandskada (tack och lov inte) och lätt hjärnskakning vars symtom kom 2 dygn senare. Vi får se om det kommer att bli någon som helst mer cykling i år. Just nu så är svaret på den frågan "Nej". 
Svar på tråden Ta bort det roliga