• Anemon­e
    Sat 17 Aug 2019 23:41
    5907 visningar
    29 svar
    29
    5907

    Är det verkligen vanligt att kunna läsa innan första klass?

    Jag har en dotter på snart sju som har gått i förskoleklass och nu ska börja första klass.


    Har hört att det flera jämnåriga som redan kan läsa och skriva. Är det verkligen vanligt? Jag vill minnas att det endast var någon enstaka när jag började skolan.


    Min dotter längtar efter att kunna läsa och är verkligen intresserad. Hon har tränat med "lära läsa och skriva" böcker och appar hemma  och kan nu namnet på de flesta bokstäverna, men inte ljuda dem. Sitt eget namn har hon kunnat skriva sedan flera år sedan. 


    Känner mig nu lite stressad, men det måste väl vara många fler som inte kan läsa?

  • Svar på tråden Är det verkligen vanligt att kunna läsa innan första klass?
  • Sun 18 Aug 2019 00:36
    #1

    Skolan är ju till för att lära barnen läsa och skriva (bl.a.), så det är väl fullt normalt att inte klara det vid skolstart i ettan. Med det sagt så är det väl ganska vanligt att "knäcka koden" redan i nollan, men det är inget pedagogiskt mål tror jag.

  • Sun 18 Aug 2019 01:00
    #2

    Mitt barn kunde alfabetet vid 2 års ålder och var 4 år när han knäckte koden och sedan gick det undan. Läste helt obehindrat i förskoleklass medan alla andra tragglade bokstäver. Inte roligt det heller. Stor risk att bli uttråkad. Det var inget barn i klassen som var på samma nivå i läsningen som han, men några kunde nog läsa hjälpligt. Nu börjar han första klass och inga av hans närmaste kompisar i klassen kan läsa än. Ibland är det nog bra att inte vara först. Med läsning kommer ju också ett enormt utvidgat ordförråd och ofta förstår inte andra barn vad mitt barn säger för han använder för avancerade ord. Det kan också vara jobbigt och ge känsla av utanförskap att inte bli förstådd.

  • Sun 18 Aug 2019 07:37
    #3

    Min 7-åring som börjar ettan i morgon kan läsa och skriva, vilket även alla hennes tjejkompisar kan. De skriver inbjudningskort till sina kalas etc. Jag deltog i sexårs-undervisningen en hel dag i våras och märkte då stor skillnad mellan pojkar och flickor, pojkarna hade mer myror i benen och ville helst bara leka, där var det flera av dem som inte skrev särskilt bra. Men alla tjejer kunde läsa och skriva hjälpligt. Vi pratar inte långa uppsatser här, men små berättelser och sammanhängande meningar (de var ca 8-10 st flickor och lika många pojkar).

  • Sun 18 Aug 2019 07:41
    #4

    Arbetar som lärare och hade förra året en åk 1. Kan säga att spannet är väldigt stort och de mesta räknas inom normalspannet. I min grupp fanns de elever som läste helt flytande och de som kunde runt 4-5 bokstäver. Det är min uppgift att utmana båda och samtidigt alla andra. Läseböcker finns i olika nivåer och likaså efterarbetet. Skriv går oxå lägga på olika nivåer.

    Jag tror mycket beror på hur de arbetar i förskoleklassen oxå. En del kör ju mest gruppstärkande och mycket lek. Medens andra kör bokstäver, siffror och har arbetsböcker både i matte och svenska.

    Barn är olika och jag tycker det låter som din dotter är helt inom de "normala". Ingen räknar med att de ska kunna läsa när de börjar ettan. Var glad och uppmuntra hennes intresse.

  • Sun 18 Aug 2019 07:50
    #5

    Kan tillägga att vi även märker att många av de som ligger långt fram redan i början oftast saktar av och att de andra kommer ikapp och går om. Så är inte säkert att de alltid är positivt att redan kunna. Sen är det stor skillnad på att kunna läsa och skriva och att ha läsförståelse och skriva "korrekt" med små bokstäver, rätt skiljetecken osv.. Upplever att de som läser och skriver tidigt ibland har svårare med detta då de gör på sitt sätt och tycker stt de redan kan.

  • modsey
    Sun 18 Aug 2019 08:12
    #6
    Anemone skrev 2019-08-17 23:41:16 följande:

    Jag har en dotter på snart sju som har gått i förskoleklass och nu ska börja första klass.

    Har hört att det flera jämnåriga som redan kan läsa och skriva. Är det verkligen vanligt? Jag vill minnas att det endast var någon enstaka när jag började skolan.

    Min dotter längtar efter att kunna läsa och är verkligen intresserad. Hon har tränat med "lära läsa och skriva" böcker och appar hemma  och kan nu namnet på de flesta bokstäverna, men inte ljuda dem. Sitt eget namn har hon kunnat skriva sedan flera år sedan. 

    Känner mig nu lite stressad, men det måste väl vara många fler som inte kan läsa?


    Lugn. Alla barn kan inte läsa då de börjar skolan, de hinner lära sig där! Ingen av mina fyra har kunnat läsa då de börjar ettan men har snabbt lärt sig. De stora barnen är vuxna och har klarat sig bra i livet :)
  • Sun 18 Aug 2019 08:29
    #7

    Tror att det är otroligt varierande. Min 6,5 åring började förskoleklass nu och kan inte läsa. Om man bokstaverar ett ord brukar hon kunna skriva det men ibland frågar hon hur någon bokstav ser ut. Min nioåring kunde läsa hyfsat sista året på förskolan.

    Jobbade med barn som gick sista året på förskolan nu innan sommaren och upplevde det väldigt ojämnt. Många kunde läsa riktigt bra medan vissa nätt och jämt kunde skriva sina namn. Jag tror det är normalt både att kunna och att inte kunna än när man börjar ettan men de flesta som börjar ettan har nog i alla fall rätt bra koll på bokstäver om man gått förskoleklass (vilket ju alla gör nu men för ett par år sedan ingick det ju inte i skolplikten) och närmar sig att knäcka koden om man inte gjort det redan. Skulle absolut inte vara orolig, hon är ju där för att lära sig :)

  • Sun 18 Aug 2019 10:41
    #8

    Jag tänker att man tränar ju ljud och bokstäver osv hela året i fklass så då är det väl vanligt att de lär sig då. Till skillnad från förr när man gick från dagis till ettan.

    Mina barn knäckte koden som femåringar. Jag uppmuntrade det eftersom de är födda sent på året och jag ville att de skulle ha lite extra självförtroende. Jag kunde läsa när jag började skolan och hade stor fördel av det, eftersom jag hela skoltiden levde på känslan av att vara duktig och bland de bättre i klassen.

  • Sun 18 Aug 2019 10:43
    #9

    Jag är också lite stressad, min kille kan inte (och är inte intresserad), medans de flesta andra i hans klass läser rätt bra.

  • Sun 18 Aug 2019 10:52
    #10

    Håller nog med Gasellen.

    Jag tycker inte du behöver oroa dig men allt beror på läraren och hur de hanterar detta. Vi hade oturen med en envis, obehörig och dålig lärarinna i förskoleklassen som satte sig i tvären , men vi har nu bytt skola och fått turen med en väldigt bra och erfaren lärarinna.

    Några föräldrar lär sina barn läsa i tidiga år för att de känner sig stressade att deras barn inte hamnar efter, jag var själv sån förälder, min son går nu i tvåan och kunde läsa redan i ettan men det är fullt normalt att inte kunna det. Alla barn kommer att lära sig förr eller senare, det handlar om hur de förvaltar läsandet i senare år och därmed de som lyckas bättre i skolan i de högre klasserna.

    Andra lider av att sina barn måste vara bättre än andra vilket jag har märkt hos enstaka ego fall, kanske beror på stress och oro hos föräldrar.

Svar på tråden Är det verkligen vanligt att kunna läsa innan första klass?