• Frankie Bean

    Föräldrars längd, sonens längd.

    Jag minns att jag läst någonstans att söner alltid blir längre än sina mödrar (så länge det inte finns någon sjukdom med i bilden).

    Själv är jag 1.68 och pappan är 1.66, vår son är 3 år och ligger lite över medel på längdkurvan. Hela släkten på pappas sida är kort, svägerskan är 1.55 te.x. Min sida är mer "normallång". Pappa och bror ca 1.75.

    Tror ni att vår son kommer bli längre än mig, eller kan det slå lite hursomhelst?

  • Svar på tråden Föräldrars längd, sonens längd.
  • Fjäril kär

    Längd kan gå i arv från annat håll också. Tex morfar, en farfar eller så.

    Mitt mellanbarn är 1,90 men jag är 1.65 och pappan 1,70. Mina farbröder är alla kring 2 meter.

  • Anonym (Anhonym)

    Inte alltid..

    Att han ligger över medel är väl bra, håll lite koll bara om han skulle behöva hormonspruta. Det är inte alltid lätt att vara en kort kille. Tjejer är i regel extremt ländfixerade, sen påstår dom att dom inte är lika utseende fixerade som killar, gränslös hyckleri. Gissar att du helst sett din man vara längre och du vet om detta hyckleri eftersom du oroar dig,

  • Mascaraklumpar

    Normalintervallet för hans del är 163,5-183,5 (genomsnittet av er längd + 6,5, +/- 10 cm. För flickor drar man istället bort 6,5 cm). Han kan alltså både bli kortare än du, och ganska mycket längre.

    Detta förutsätter att du och pappan uppnått er genetiska potential och inte haft allvarliga ätstörningar eller sjukdomar som barn som påverkat längdtillväxten. Min man, exempelvis, är mycket längre än han borde ha kunnat bli enligt alla beräkningar. Antagligen beror det på att hans pappa och pappans syskon växte upp under väldigt fattiga förhållanden och är korta i verkligheten, men långa genetiskt.

  • Bestemor

    Det kan slå lite olika.

    Jag är kortast i familjen jag var 169.5 cm (krympt)

    Pappan ca 176-177 cm.

    Son är som vuxen ca 185 cm.

    Det finns både långa och korta på båda sidor, så det är bara att vänta och

  • Frankie Bean
    Anonym (Anhonym) skrev 2019-08-18 10:27:08 följande:

    Inte alltid..

    Att han ligger över medel är väl bra, håll lite koll bara om han skulle behöva hormonspruta. Det är inte alltid lätt att vara en kort kille. Tjejer är i regel extremt ländfixerade, sen påstår dom att dom inte är lika utseende fixerade som killar, gränslös hyckleri. Gissar att du helst sett din man vara längre och du vet om detta hyckleri eftersom du oroar dig,


    Jag är ju van med min mans längd, så för mig spelar det inte så stor roll. Däremot tycker min man själv att det är jobbigt att vara kort. Bär nästan aldrig högklackat eftersom jag vet att han blir obekväm då. Detta är inget han uttryckt en önskan om, men det märks tydligt ändå.

    Önskar väl att min son inte behöver avvika alltför mycket från normen, längd- och viktmässigt etc, endast för att det blir enklare då.
Svar på tråden Föräldrars längd, sonens längd.