• Anonym (Rotlös)

    Känslan av rotlöshet

    Hej!

    Jag blev sjuk när jag var 15 år. Depression följt av mani och fick diagnosen bipolär 2 och adhd för 2 år sedan, nu är jag 34år.

    För 1,5 pr sedan träffade jag en kille som på riktigt är helt fantastisk. Vi flyttade ihop i en lägenhet och jag fick ta plats och kände ett lugn, för första gången innan jag blev sjuk!! Så skönt! (levde tidigare i ett förhållande som var som att vara bakbunden)

    Nu har min sambos 14 åring bestämt sig för att bo hos sin mamma och hos oss varannan helg.

    Vi är

    Ett rum kort. Vi har 2 11 åringar som delar rum men som verkligen behöver varsitt!

    14 åringen har sagt att det är helt ok att dela rum med sitt syskon men min sambo är rädd att då kommer hon snart inte komma till oss alls.

    Långsökt för hon älskar sin pappa!

    Så nu spånar han idéer som då innebär att att alla andra ska flytta runt. Ett förslag var att vi ska sova i bäddsoffa i vardagsrummet 2 helger i månaden.

    Det tog 2 sekunder så försvann känslan av att vara hemma.

    Jag kastades tillbaka till de åren i det förra förhållandet där min dotter och jag alltid fick rätta oss efter det bästa för alla andra.

    Nu känns det som om det är skitsamma för jag ör rotlös igen. En krypande ångestladdad känsla som jag dövar med långa promenader flera gånger om dagen. En flykt.

    Det är hans barn och jag gillar henne verkligen! Men det känns inte rättvist att vi andra ska leva på undantaget hela tiden när hon bara är här 4 dagar per månad.

  • Svar på tråden Känslan av rotlöshet
  • Anonym (Förstår dig)

    Nej det ska ni inte behöva göra. Gå inte med på det. 14 åringen får sova i bäddsoffa i vardagsrummet.

  • Anonym (Rotlös)

    Hennes helgrutin ör sova länge, gå upp och duscha, åka och träffa kompisar, komma hem till middag ibland, gå in på rummet och kolla på tv för att sen komma ut i vardagsrummet och hänga med oss tills vi alla går och lägger oss.

    Mitt förslag är att hon efter middagen och innan häng i vardagsrummet kan få vårt sovrum med tv för sig själv.

    Sova i våningssäng känns som om det borde inte vara ett så stort problem. Hennes syster är alltid först upp på morgonen så hon kan ju sova hur länge hon vill.

    Jag vill inte flytta runt. Men samtidigt så känner jag mig ego och komplicerad som inte ger efter för hans oro som är skitjobbig för honom.

    Nu tittar jag på större boende som vanligt då.. vi har bott här sedan april ???????????

  • Anonym (A)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2019-08-18 11:26:55 följande:
    Nej det ska ni inte behöva göra. Gå inte med på det. 14 åringen får sova i bäddsoffa i vardagsrummet.
    Det tycker jag med
  • Anonym (Asdf)

    Har 14-åringen bott vv tidigare? Kan ni flytta till större eller kan ni dela av ett rum?

    Det låter som att ni bor för trångt. Tonåringar behöver eget krypin och 11-åringarna är ju snart där de också.

  • AnnaSthlm

    Du kommer att hamna i situationer där du känner på detta sätt tills du tar itu med det som ligger i grunden och som du bär med dig sedan barndomen. Dina relationer är bara en spegel av det du har inombords.

    Säg till din sambo att ni bor för trångt och sitt ner tillsammans för att ta fram en plan för hur ni kan skaffa en större lägenhet.

    Rent krasst är det han som är ansvarig för att skaffa boendet där hans barn får ha sitt rum. Jag hade inte gått med på sova i soffan. Låt inte honom utnämna dig till boven.

  • Anonym (Hmm..)

    Ni får väl göra som många andra trångbodda med barn. Att alltid sova i vardagsrummet så att barnen får egna rum. Då slipper du flytta runt och känna dig rotlös.

Svar på tråden Känslan av rotlöshet