• Anonym (Svårt att förstå)

    Hur tänker man som förälder om man nekar barnets aktiviteter V. V?

    Jag har mina barn v.v och sonen håller på med en sport som han verkligen älskar men pappan vägrar låta han göra aktiviteten på hans veckor trots att jag står för alla kostnader skjuts osv. Jag har så svårt att förstå det så jag undrar om det finns någon förälder här som gör samma sak och kan ge mig en förklaring till varför man gör så?

  • Svar på tråden Hur tänker man som förälder om man nekar barnets aktiviteter V. V?
  • Anonym (Anonym)

    Det kan finnas tusen orsaker bakom men lättast är väl att du typ... frågar personen det handlar om?

    Den kanske inte vill att barnet ska hålla på med just de aktiviteterna, den kanske vill maximera umgängestiden, den kanske inte orkar med allt hämta/lämna (även om det sköts av andra), den kanske vill planera andra saker osv osv.

  • Anonym (Förstår.)

    Är det fotboll eller hockey? För då kan jag faktiskt till viss del förstå honom. Det tar ENORMT mycket tid och engagemang. Hade aldrig låtit mina barn sysslat med det själva.

  • Anonym (Asdf)

    Nu vet jag ju inget om er eller er historik. men jag undrar varför ni inte kommunicerat fritidsaktiviteten innan barnet börjat gå? Även som skild är man två i föräldraskapet och såna saker tycker jag man ska diskutera först, innan barnet börjar.

    Det kan finnas tusen orsaker till ditt ex agerande så du får nog vackert fråga vederbörande om du ska få något svar.

  • Anonym (Svårt att förstå)

    självklart har jag frågat den andra föräldern först men svaret är bara nej och inte mer utvecklat än så.

    Nej det är motorcross. Som sagt betalar han inget överhuvudtaget samt att jag alltid skjutsar på barnet.Så engagemang från hans sida är noll. Sonen har försökt få honom att komma och kolla när han kör men han vill inte ens det. Det tar 2 1/2 timmar 1 kväll/veckan av hans umgängestid. Cross skolan är ca 16ggr per år vilket är då 8 ggr uppdelat på vår och höst Det tränas /tävlar ca 3 dagar på mina veckor, och det blir en stort glapp eftersom cross skolan missas varannan vecka. Och en hel del ledsna miner från barnet som känner själv att han missar massor på cross skolan och tycker det är jobbigt då även flera av barnen som är med går i samma skol klass.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Svårt att förstå) skrev 2019-08-18 11:54:24 följande:

    Jag har mina barn v.v och sonen håller på med en sport som han verkligen älskar men pappan vägrar låta han göra aktiviteten på hans veckor trots att jag står för alla kostnader skjuts osv. Jag har så svårt att förstå det så jag undrar om det finns någon förälder här som gör samma sak och kan ge mig en förklaring till varför man gör så?


    Om han lovat innan att sonen skulle få gå på aktiviteten, så förstår jag att du är sur.

    Sedan har jag ändå svårt att se varför han inte vill, med tanke på att du både betalar och ser till att sonen kommer dit.

    Det jag tänka mig, är att han gör det av ren illvilja eller att han inte gillar att sonen är så uppbunden på hans vecka.

    Men du måste ju prata med honom, ni har barn ihop.
  • Anonym (Svårt att förstå)
    Anonym (Asdf) skrev 2019-08-18 16:01:26 följande:

    Nu vet jag ju inget om er eller er historik. men jag undrar varför ni inte kommunicerat fritidsaktiviteten innan barnet börjat gå? Även som skild är man två i föräldraskapet och såna saker tycker jag man ska diskutera först, innan barnet börjar.

    Det kan finnas tusen orsaker till ditt ex agerande så du får nog vackert fråga vederbörande om du ska få något svar.


    Nu har ju barnet kört i flera år på mina veckor, jag tänker inte neka barnet till en sport som denne vill hålla på med (och som även flera i familjen håller rpå med därav intresset) bara för att den andra föräldern inte vill. Förut har vi bara gått varannan vecka på cross skolan men nu tycker barnet att det börjar bli jobbigt av att missa så mycket.
  • Anonym (Svårt att förstå)
    Anonym (Anna) skrev 2019-08-18 16:06:13 följande:

    Om han lovat innan att sonen skulle få gå på aktiviteten, så förstår jag att du är sur.

    Sedan har jag ändå svårt att se varför han inte vill, med tanke på att du både betalar och ser till att sonen kommer dit.

    Det jag tänka mig, är att han gör det av ren illvilja eller att han inte gillar att sonen är så uppbunden på hans vecka.

    Men du måste ju prata med honom, ni har barn ihop.


    Nej han har inte lovat sonen, utan han har alltid gjort allt för att sätta käppar i hjulen ända sen jag lämnade honom (8år sen) o ja tycker de e pissigt gjort när det går ut över barnen. Då det oftast är dom han använder som verktyg för att han tror han jävlas mot mig men i självaverket är det barnen som drabbas.
  • Anonym (Sara)

    Som sagt omöjligt att veta vad som gäller just din exmake. Men några förslag

    1. Anser att motorsport är en farlig dport som ska undvikas

    2. Ogillar att barnen ska hålla på med organiserade aktiviteter, yucker det är mer utvevklande ned fri tid.

    3. Tänker att sporten kommer bli dyr och tidskrävande i framtiden och vill markera redan nu.

    4. Vill ha sina veckor som sina om tex din närvaro krävs på motorsporten (om du är tränare eller så) tycker han att de blir avbrytna

    5. Har en annan uppfattning om hur roligt barnen tycker sporten är ön du

    6. Tycker att barnen behöver mer tid till vila och skolaktiviteter samt att umgås med familjen

    7. Vill betala och lägga tid på det som sker på hans vecka men har inte den möjligheten.

    Det är några förslag.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Svårt att förstå) skrev 2019-08-18 16:09:53 följande:
    Nej han har inte lovat sonen, utan han har alltid gjort allt för att sätta käppar i hjulen ända sen jag lämnade honom (8år sen) o ja tycker de e pissigt gjort när det går ut över barnen. Då det oftast är dom han använder som verktyg för att han tror han jävlas mot mig men i självaverket är det barnen som drabbas.
    Ja, det är tråkigt att han är sådan. Men å andra sidan så vet du ju om det, så du får planera därefter. Känns ju konstigt att sonen fått börja med en sådan aktivitet om du nu vet hur pappan är. 

    Hur har det funkat hittills? Har du hämtat honom hos pappan?
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Anna) skrev 2019-08-18 16:21:17 följande:

    Ja, det är tråkigt att han är sådan. Men å andra sidan så vet du ju om det, så du får planera därefter. Känns ju konstigt att sonen fått börja med en sådan aktivitet om du nu vet hur pappan är. 

    Hur har det funkat hittills? Har du hämtat honom hos pappan?


    Anonym (Svårt att förstå) skrev 2019-08-18 16:03:34 följande:

    självklart har jag frågat den andra föräldern först men svaret är bara nej och inte mer utvecklat än så.


    Så du har satt sonen i motorcross fast pappan sa nej ända från start?
Svar på tråden Hur tänker man som förälder om man nekar barnets aktiviteter V. V?