• Sun 18 Aug 2019 19:20
    697 visningar
    8 svar
    8
    697

    Lön för Marknadschef?

    Hej,

    Jag skulle behöva ert råd.

    Jag bor just nu utomlands men planerat att flytta tillbaka till Sverige. Jag har precis fått en intervju för ett marknadschefs-jobb och undrar nu vad en bra lön är för den här rollen?

    Jag har aldrig jobbat i Sverige, så jag har inget att jämföra med. Jag har kollat online men det är SÅ OLIKA! Det står mellan 40,000-100,000 i månaden. Så jag känner att det är svårt att pricka rätt. Finns det någon här som har ett liknande jobb?

    Jag är redan marketing manager med fem års erfarenhet.

    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Lön för Marknadschef?
  • Sun 18 Aug 2019 19:45
    #1

    Är verkligen ingen expert. Men lönen borde kanske bero på vad det är för bolag och företagets omsättning ? Vad förväntas du åstadkomma, vad kan det finnas för lönutrymme ?

  • Anonym (M)
    Sun 18 Aug 2019 19:49
    #2

    Det hänger helt på bolagets omsättning, Rollen, personalansvar, ingå i ledningsgrupp etc. De sakerna måste väl gälla i det land du jobbar i nu? Det är ingen svensk företeelse.

  • Sun 18 Aug 2019 20:14
    #3
    Less is more skrev 2019-08-18 19:45:37 följande:

    Är verkligen ingen expert. Men lönen borde kanske bero på vad det är för bolag och företagets omsättning ? Vad förväntas du åstadkomma, vad kan det finnas för lönutrymme ?


    De omsätter runt 1.5 miljarder kr per år. I rollen leder man ett litet team, har budget och resultatsansvar för avdelningen och sitter i ledningsteamet.

    Jag har verkligen ingen aning vad man kan säga. Utomlands skriver de publikt vas lönerna kommer att ligga på för diverse roller. I Sverige finns det inget att gå på.
  • Sun 18 Aug 2019 20:17
    #4
    Anonym (M) skrev 2019-08-18 19:49:46 följande:

    Det hänger helt på bolagets omsättning, Rollen, personalansvar, ingå i ledningsgrupp etc. De sakerna måste väl gälla i det land du jobbar i nu? Det är ingen svensk företeelse.


    Det förstår jag. Dock finns det ingen mall i Sverige att gå på. Har skrivit svar på några av dina frågor högre upp. Jag vill gärna veta vad andra får, så att jag har ett hum om vad andra får och kan förhandla.
  • Anonym (Jurty­)
    Sun 18 Aug 2019 22:49
    #5

    Mycket svårt att säga men kanske någonstans runt

    60 000-70 000 kr utifrån det lilla jag läst. Jag jobbar inom ungefär samma område och har flera chefer som ligger i det spannet. Du kan ju kräva att de anger vad de tänker sig i lön innan du säger något.

    Tips om har svårt för att promota dig själv lönemässigt. När de sedan sagt en siffra så förhandlar du genom genom att sätta press genom tystnad, typ bara svara med ett : ?ok hmm ...? när du blir tyst några sekunder för länge i tron att du funderar noga/är besviken, blir motparten extremt stressad och böjar prata igen och förhandla upp lönen utan att du sagt ett dyft. Jag har testat detta två gånger och det funkar verkligen!

  • Anonym (Markn­adskoo­rdinat­or)
    Sun 18 Aug 2019 22:52
    #6

    Jag är marknadskoordinator och tjänar 30K i månaden. Marknadschefen hos oss tjänar 50K i månaden.

    Bolaget omsätter miljardbelopp.

  • Mon 19 Aug 2019 19:44
    #7
    Anonym (Jurty) skrev 2019-08-18 22:49:17 följande:

    Mycket svårt att säga men kanske någonstans runt

    60 000-70 000 kr utifrån det lilla jag läst. Jag jobbar inom ungefär samma område och har flera chefer som ligger i det spannet. Du kan ju kräva att de anger vad de tänker sig i lön innan du säger något.

    Tips om har svårt för att promota dig själv lönemässigt. När de sedan sagt en siffra så förhandlar du genom genom att sätta press genom tystnad, typ bara svara med ett : ?ok hmm ...? när du blir tyst några sekunder för länge i tron att du funderar noga/är besviken, blir motparten extremt stressad och böjar prata igen och förhandla upp lönen utan att du sagt ett dyft. Jag har testat detta två gånger och det funkar verkligen!


    Toppen, tack så mycket för ditt svar och tips!
  • Mon 19 Aug 2019 19:45
    #8
    Anonym (Marknadskoordinator) skrev 2019-08-18 22:52:47 följande:

    Jag är marknadskoordinator och tjänar 30K i månaden. Marknadschefen hos oss tjänar 50K i månaden.

    Bolaget omsätter miljardbelopp.


    Tusen tack för ditt svar!
Svar på tråden Lön för Marknadschef?