• Anonym (Redan)

    9 åring sökt sex på google

    Går det att stoppa sökningar som har med porr att göra. 9 åringen har lyckats klicka in på alla möjliga länkar med sökordet sex.

    Det gäller safari . Hur bra funkar funktionen som heter något i stil med ? begränsa då mycket som möjligt förekomsten av sidor med vuxet innehåll???

    Misstänker att det är dags att ta ett snack kring ämnet vuxen kärlek och sex. Hur ett barn blir till vet hon redan.

  • Svar på tråden 9 åring sökt sex på google
  • Anonym (Redan)

    Kul. Gjorde så lite snabbt, vad gäller safari var det enda jag hittade det jag skrev + att man kunde mata in just dom sidor man ville tillåta men det framgick inte superklar om det då är just ENBART dom sidorna så tillåts.

    Är inte eller så high på teknik så blir något handikappad i detta ämne

  • Anonym (tobbe)

    Dom där låsningarna går för det mesta att kringå i vilket fall och är det en nio åring då lär hon klara att ta reda på hur. Sen får dom tag på porr om dom vill oavsett. Är nog bara att snacka om sex för vad du än gör så kommer hon kolla in porr det gör dom när dom blir nyfikna.

  • Anonym (Redan)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-18 23:37:57 följande:

    Dom där låsningarna går för det mesta att kringå i vilket fall och är det en nio åring då lär hon klara att ta reda på hur. Sen får dom tag på porr om dom vill oavsett. Är nog bara att snacka om sex för vad du än gör så kommer hon kolla in porr det gör dom när dom blir nyfikna.


    Är det sant tar jag bort all användning av internet utan vuxens konstanta övervakning o det bums. En nioåring är alldeles för ung för att förstå vad dom ser oavsett om dom fattar konceptet av göra barn.
  • StevenDiese

    Hur har ni lagt upp det? Har hen en egen mobil?

    Då det verkar handla om en iPhone så är det rimligt att göra ett Apple-id som du sätter begränsningar på.

    Jag styr barnens surf både genom begränsningar i telefonen men även genom tilläggsapplikationer till routern.

  • Anonym (Redan)
    StevenDiese skrev 2019-08-18 23:48:46 följande:

    Hur har ni lagt upp det? Har hen en egen mobil?

    Då det verkar handla om en iPhone så är det rimligt att göra ett Apple-id som du sätter begränsningar på.

    Jag styr barnens surf både genom begränsningar i telefonen men även genom tilläggsapplikationer till routern.


    Ja egen mobil dock ej fri tillgång till användande.

    Ok ska titta närmare på tillägsapplikationer i routern. Vilka begränsningar ska jag titta på i telefonen? Ligger det i inställningar typ säkerhet är jag på rätt väg då?

    Visste att ungen inte skulle följa alla direktiv kring användandet men tänkte ta det allt eftersom. Naivt trodde jag dock inte detta skulle ske ännu utan suttit hör och tänkt snart måste jag sätta mig in i hur det här funkar.
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (Redan) skrev 2019-08-18 23:48:31 följande:
    Är det sant tar jag bort all användning av internet utan vuxens konstanta övervakning o det bums. En nioåring är alldeles för ung för att förstå vad dom ser oavsett om dom fattar konceptet av göra barn.
    Det beror väl iofs på hur teknisk hon är och om hur gärna hon vill komma åt det. En spärr kan fungera om hon inte bestämmer sig för att knäcka den utan ger upp. Sen kan du säga att du sett att hon försökt kolla porr det kan vara rätt avskräckande att veta att morsan sett att man kollat det. Skulle tyckt det var skitpinsamt i den åldern. 
  • StevenDiese
    Anonym (Redan) skrev 2019-08-19 00:03:32 följande:

    Ja egen mobil dock ej fri tillgång till användande.

    Ok ska titta närmare på tillägsapplikationer i routern. Vilka begränsningar ska jag titta på i telefonen? Ligger det i inställningar typ säkerhet är jag på rätt väg då?

    Visste att ungen inte skulle följa alla direktiv kring användandet men tänkte ta det allt eftersom. Naivt trodde jag dock inte detta skulle ske ännu utan suttit hör och tänkt snart måste jag sätta mig in i hur det här funkar.[/

    [quote=79841348][quote-nick]Anonym (Redan) skrev 2019-08-19 00:03:32 följande:[/quote-nick]Ja egen mobil dock ej fri tillgång till användande.

    Ok ska titta närmare på tillägsapplikationer i routern. Vilka begränsningar ska jag titta på i telefonen? Ligger det i inställningar typ säkerhet är jag på rätt väg då?

    Visste att ungen inte skulle följa alla direktiv kring användandet men tänkte ta det allt eftersom. Naivt trodde jag dock inte detta skulle ske ännu utan suttit hör och tänkt snart måste jag sätta mig in i hur det här funkar.


    Det lättaste är att styra det genom routern. Om den inte är för gammal/enkel.

    Men om du inte skapat ett Apple-id till barnet så gör det. Då tror jag att du får ange vissa begränsningar om du vill. Googla ?skapa Apple-id barn? om du inte vet hur man gör.
  • nernu

    Det här är superintressant! Det är jätteenkelt att komma åt porr på telefoner och surfplattor och vuxna har ingen aning. De tror att de tär nåt slags hemligt hörn på nätet som barn inte kommer åt. Det är dessutom förhållandevis svårt att spärra på telefoner jämfört med datorn.

    Ts se till att göra det du kan för att spärra. En nioåring är för liten för att själv ta ansvar för att inte söka på sånt. Hon är bara nyfiken och förstår inte vilken skit hon kommer hitta. Sen behöver du prata med henne mer om sex och kärlek som du skriver och förklara vad porr är och varför det inte är bra. Sen skulle jag faktiskt försöka be någon annan vuxen som hon tycker om och litar på att prata med henne. Någon som inte är hennes förälder så det inte behöver bli så pinsamt för henne att ställa frågor. Nån av era vänner eller nån kusin eller så.

  • Anonym (Redan)
    nernu skrev 2019-08-25 09:02:20 följande:

    Det här är superintressant! Det är jätteenkelt att komma åt porr på telefoner och surfplattor och vuxna har ingen aning. De tror att de tär nåt slags hemligt hörn på nätet som barn inte kommer åt. Det är dessutom förhållandevis svårt att spärra på telefoner jämfört med datorn.

    Ts se till att göra det du kan för att spärra. En nioåring är för liten för att själv ta ansvar för att inte söka på sånt. Hon är bara nyfiken och förstår inte vilken skit hon kommer hitta. Sen behöver du prata med henne mer om sex och kärlek som du skriver och förklara vad porr är och varför det inte är bra. Sen skulle jag faktiskt försöka be någon annan vuxen som hon tycker om och litar på att prata med henne. Någon som inte är hennes förälder så det inte behöver bli så pinsamt för henne att ställa frågor. Nån av era vänner eller nån kusin eller så.


    Ja jag trodde att det skulle vara relativt lätt men visar sig att jag hade tvärfel.

    Tack. Svårt att förklara begreppet porr. För frågorna man får är ju inte lätta att nästla sig ur!!!
Svar på tråden 9 åring sökt sex på google