• BlommanFörDagen

    Två eller tre katter?

    Hej!
    Jag har idag en huskatt (hona) på 8 år och en ragdoll (hane) på 6 år.
    De är båda kastrerade.
    Vi jobbar heltid i familjen så katterna är ensamma ganska mycket på vardagarna.
    Huskatten är ganska egensinnig och vill mest vara ifred, medan ragdollen är mer sällskaplig.
    De fungerar bra ihop, men går mest åt varsitt håll. Sover de ihop så är det en meter mellan dom.
    Jag får känslan av att ragdollen är ensam, trots sin kompis. Han gör försök ibland att vara nära henne, men hon fräser och vill hålla distans.

    Jag funderar på att skaffa en ragdoll kattunge, vilket jag tror att ragdoll killen hade uppskattat mycket. Medan huskatten väl hade fräst även till denna om den ville ha kontakt.

    Så svårt att veta hur det kan bli?! Det är ju harmoni idag, de fungerar ihop, men så får jag den där känslan av att ragdollen är ensam i sin tvåsamhet (om någon förstår hur jag menar.)  Någon som har samma erfarenhet, och kan ge råd?

  • Svar på tråden Två eller tre katter?
  • brallison

    Katter är inte flockdjur och egentligen behöver inte nån kompis att umgås med (därmed deras beteende - de tål varandra, men inte mer än så). Även katter som växer upp tillsammans brukar slås väldigt ofta. Så, jag skulle föreslå att ha det som det är just nu - tror inte att nån av dina katter uppskattar en nykomling.

  • BurningDiamond

    Katter är inte flockdjur, nej. Däremot är de kolonidjur, och kan leva i riktigt stora kolonier (speciellt om alla är kastrerade) så länge det finns goda resurser utan speciellt mycket bråk.

    Jag tror som du TS att den lite kinkiga huskatten inte kommer bli glad åt en nykomling, och att din raggis kommer ta det med större ro. Sedan är alla kattungar yrväder, en raggis är bara lite mindre yrväder än en bengal. Katt

    Läs på lite om att sammanföra katter, kolla gärna upp Jackson Galaxy på bl. a. youtube (tv-programmet my cat from hell rekommenderas), och fundera vidare. Har du kattifierat ditt hem ordentligt och gör introduktionen på katternas villkor så kan det gå hur bra som helst.

Svar på tråden Två eller tre katter?