• Mon 19 Aug 2019 16:23
    803 visningar
    4 svar
    4
    803

    Hur ofta lekdate med kompisar från skolan?

    Hur ofta går erat barn hem med en kompis efter skolan, eller ni går hem till er? Hur träffar de sina kompisar på helgen?

  • Svar på tråden Hur ofta lekdate med kompisar från skolan?
  • Mon 19 Aug 2019 21:20
    #1

    Det är väl väldigt stor skillnad beroende på ålder.

    Sonen har först under tvåan blivit riktigt intresserad av det och har helst velat leka med någon varje vecka.

    Dottern som gick i fyran träffade ju kompisar hemma och borta men sköter de ju sig själva så det är inget man behöver ha samma koll på.

  • Mon 19 Aug 2019 23:02
    #2

    Från skolan är det inte jättemycket. Större delen av 8åringens klass bor i ett samhälle knappt 1 mil från oss så det blir lite mer av ett projekt för dem att leka. Förskoleklassaren har inte hunnit lära känna sin klass än.

    Bägge leker/har lekt med grannar och barn från förskolan även efter att de börjat skolan trots att de går på olika skolor.

    Vi försöker få till att åtminstone ett av barnen får leka hos kompis/ta med kompis hem varje vecka men det blir snarare varannan vecka. Träningar och andra aktiviteter gör att det är svårt att hinna med mer.

  • Thu 22 Aug 2019 10:39
    #3

    9-åring som går ut på området på egen hand och umgås med kompisar som också är ute, alt. knackar på hos någon av bästisarna.

    Vi bor i ett bilfritt radhus/villaområde så alla barn är ute och leker på gatorna, i parkerna eller i skogen som omgärdar hela området.

  • Thu 22 Aug 2019 10:49
    #4

    Fick äldsta dottern (7 snart 8) som hon ville så skulle vi ha kompisar hos oss varje dag. Hon har en granne som är hos oss väldigt ofta när hon är hos pappa, mer sällan när hon är hos mamma pga avståndet.

    Sen har vi kusiner i samma ålder som kommer så ofta de får chansen. Det gör mig inget och jag skulle tycka det var värre om de inte hade några kompisar. Det blir ju såklart stökigt och högljutt men det kan jag leva med.


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Hur ofta lekdate med kompisar från skolan?