• Anonym (Fundersam!!???)

    Ta nya jobbet trots ingen löneförhöjning???

    Jag jobbar idag på en utav storbankerna där jag har all kompetens och erfarenhet som krävs för min roll. Har dock fasta helger som jag jobbar en gång i månaden och vid röda dagar har jag också möjlighet att kunna jobba.

    Nu till saken är att jag tröttnat en del på min nuv arbetsplats och sökte en intern tjänst som jag fick, dock förvånades jag av löneanspråket de gav mig. Jag har flera års erfarenhet inom denna bransch och är dessutom högskoleutbildad. De lön de gav mig är densamma som jag har idag om man plussar min grundlön+helger varje mån. Med andra ord blir det ingen direkt ökning som jag önskade var på åtminstone några tkr med som minst. Dessutom får jag inte vara med nästa års lönerevidering så det kommer innebära att jag nästan får arbeta 1,5 år innan jag kan förhandla lönen vilket är kasst!!!!

    Jag ville verkligen ha denna tjänst då den kändes spännande och ett område jag hade kunnat tänka mig utvecklas vidare inom. Dock är jag ung nu(under 30) och vill inte acceptera en dålig lön när jag har framtidsplaner som att investera och kanske köpa eget osv...

    vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Ta nya jobbet trots ingen löneförhöjning???
  • Anonym (mm)

    Helg är ju OB. Slipper du helger är ju lönen högre eftersom du ska utgå från grundlönen och inte OB.

  • Anonym (Fundersam!!???)
    Anonym (mm) skrev 2019-08-19 17:32:37 följande:

    Helg är ju OB. Slipper du helger är ju lönen högre eftersom du ska utgå från grundlönen och inte OB.


    Självklart men får ju lediga dagar för helger samtidigt som löneökningen fortfarande är för låg och att de inte låter mig vara med nästa års löneförhandling, de är det sura.
  • Anonym (Fundersam!!???)
    Drottningen1970 skrev 2019-08-19 17:34:54 följande:

    Fast du får ju högre lön?


    Som inte gör direkt nytta i och med att jag får lediga dagar för helger samt att jag inte får vara med löneförhöjningen för nästa år.
  • Drottningen1970

    Fast du kan inte räkna ob i förhållande till grundlön

    Då kan du lika gärna tänka att problemet är att ditt nya jobb inte erbjuder extrainkomster i form av helgtjänstgöring.

  • Grusibrallan1

    Du tänker nog lite fel med lönen. Rent krasst hade du kunnat gå ner i tid och jobbat bara kvällar och helger i en butik. Där är det 100% OB många gånger och du skulle säkert kunna få en bra lön. Det innebär inte att själva grundlönen är hög, utan ersättningen för OB är bra.

    Den nya tjänsten ger dig ju en högre grundlön och antagligen vad många skulle anse vara bättre arbetstider. Jag skulle inte ha högre lön som främsta krav om jag bytte jobb, utan snarare ännu bättre förmåner, eller att jobba med något jag har stor passion för. Men det kräver förstås att man redan har en balans man trivs med.

  • Anonym (Tänk om)

    Jag skriver på kontrakt för nytt jobb i morgon. 75% tjänst, med samma lön som jag tidigare haft på heltid. Ska jag då komma och gnälla över att jag inte får någon löneförhöjning? Du har lite otur när du tänker...

  • Anonym (mm)
    Anonym (Fundersam!!???) skrev 2019-08-19 17:35:31 följande:
    Självklart men får ju lediga dagar för helger samtidigt som löneökningen fortfarande är för låg och att de inte låter mig vara med nästa års löneförhandling, de är det sura.
    En ledig måndag är ju inte värd lika mycket som en ledig lördag eller söndag. Det är ju därför man får OB, obekväm arbetstid.

    Om löneökningen är för låg så får du förhandla, om de inte vill gå med på det och du inte går med på att de inte går med på det, så får du väl tacka nej. Svårare än så är det inte.
    Men du kan fortfarande inte jämföra grundlön+ob med enbart grundlön.
  • Anonym (Jah)

    Det finns ju även andra skäl att ta en annan tjänst utöver just lön, även om jag vet att de allra flesta drivs av pengar.

  • Anonym (K)

    Det nya jobbet värderas inte högre, rent krasst. Antingen ger du ett eget bud om lön och hoppas de tar det. Eller tar det nya jobbet med hopp om att det finns utveckling längre fram. Eller också söker du ett helt annan jobb.

    Att slippa helger kan vara värt mycket och i Sverige är OB-ersättningen hög. Att inte få deltaga i nästkommande lönerevision om man byter jobb är vanligt. Men som sagt, kom med ett motbud om du inte tycker villkoren är rätt.

  • Anonym (Nedåt)

    Själv går jag ner tusen kronor i lön nu när jag byter jobb. Samma typ av jobb och arbetstider. Lön är inte allt!

  • Anonym (Förhandla på)
    Anonym (Fundersam!!???) skrev 2019-08-19 17:30:34 följande:

    Med andra ord blir det ingen direkt ökning som jag önskade var på åtminstone några tkr med som minst. Dessutom får jag inte vara med nästa års lönerevidering så det kommer innebära att jag nästan får arbeta 1,5 år innan jag kan förhandla lönen vilket är kasst!!!!


    Varför säger du inte detta till dem du förhandlar med? Säg att du förväntat dig mer och att du måste fundera lite på det. Se vad de säger, kanske kommer med motbud utan att du stängt dörren.
  • Anonym (Bytte jobb)

    Jag bytte jobb för några år sedan från ett ob-jobb till dagjobb. Gick ner ca 7000 i månaden i lön. Kan säga så här.... pengar är inte allt. Lediga helger, kvällar och nätter är bättre än de pengar som jag förlorade. Det bästa jag gjort i mitt liv kan jag lova :)

  • Michael 310

    Så länge det är något som på sikt kan ge bättre arbetstider och lön är det väl värt att byta.


    Anonym (Bytte jobb) skrev 2019-08-19 20:23:06 följande:

    Jag bytte jobb för några år sedan från ett ob-jobb till dagjobb. Gick ner ca 7000 i månaden i lön. Kan säga så här.... pengar är inte allt. Lediga helger, kvällar och nätter är bättre än de pengar som jag förlorade. Det bästa jag gjort i mitt liv kan jag lova :)


    Jag gjorde nästan samma sak.. men backade 36000 i månaden och ökade årsarbetstiden från 1300 till 2000 timmar. Det sög!
  • Anonym (Fundersam!!???)
    Michael 310 skrev 2019-08-19 21:47:26 följande:

    Så länge det är något som på sikt kan ge bättre arbetstider och lön är det väl värt att byta.

    Jag gjorde nästan samma sak.. men backade 36000 i månaden och ökade årsarbetstiden från 1300 till 2000 timmar. Det sög!


    Långsiktigt ja i och med att det är internt finns det många möjligheter då det är ett stort företag bara att jag kommer behöva vänta länge innan man får en bra lön ..... därför känner jag för att kanske inte byta trots att jag vet att det kommer vara samma var man än byter
  • Anonym (A)
    Anonym (Bytte jobb) skrev 2019-08-19 20:23:06 följande:
    Jag bytte jobb för några år sedan från ett ob-jobb till dagjobb. Gick ner ca 7000 i månaden i lön. Kan säga så här.... pengar är inte allt. Lediga helger, kvällar och nätter är bättre än de pengar som jag förlorade. Det bästa jag gjort i mitt liv kan jag lova :)
    Håller med, det finns annat som är bättre.
  • Anonym (jag)

    Men jag tycker du tänker lite fel. Ponera att det nya jobbet skulle ge precis samma lön som de gamla (så slipper vi den diskussionen). Var är då ett års "överhoppning" av löneökning mot att du i längden får ett jobb du kan utvecklas inom och som du verkligen vill ha?

    Om det är pengar du främst är ute efter så ta en titt på vilken av tjänsterna/inriktningarna som ger högst lön på längre sikt och sen ställ det mot dina egna önskemål vad du vill göra i framtiden. För att jobba med nått man redan är trött på resten av livet - ja, det är ju inget vidare...

  • Anonym (Ö)

    Allt av värde är inte rena pengar. Om du är under 30 kanske det här kommer hinna ta dig långt. Jag är 35, gick från golvet till en tjänst på huvudkontoret med samma lön. Något av det bästa jag gjort!

Svar på tråden Ta nya jobbet trots ingen löneförhöjning???